مهندس  حسن رمضانی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهارکرد: هفته دولت فرصتی است تا مدیران دستگاه ها، اقدامات انجام شده را به مردم و ولی نعمتان خود گزارش دهند.

وی با اشاره به اینکه در دولت یازدهم کارهای خوبی در حوزه میراث فرهنگی انجام شده است افزود: طی ۴ سال گذشته دو اثر تاریخی استان ثبت جهانی شده و پرونده آسبادهای استان هم به طور مشترک با خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان، قبول کاندیداتوری شده که اگر به ثبت برسد ۴ اثر ثبت جهانی خواهیم داشت.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی با بیان اینکه خراسان جنوبی طی دو سال گذشته مقام اول را در ثبت آثار طبیعی داشته است گفت: طی دو سال اخیر ۵۶ اثر طبیعی استان ثبت ملی شده است.

رمضانی با بیان اینکه هم اکنون در سطح استان ۱۶ موزه وجود دارد بیان کرد: طی ۴ سال گذشته ۴موزه در استان ایجاد شده که قرار است امسال هم موزه عکاسی در قاین ایجاد شود.

وی ادامه داد: در سال ۹۵ ، ۷۸ بنای تاریخی به صورت مشارکتی با مالک مرمت شده است که برای هر موزه ۳۰-۵۰ میلیون تومان اعتبار هزینه کرده ایم و جزء استان های برتر هستیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی با بیان اینکه خراسان جنوبی یکی از استان های شاخص در حوزه بافت تاریخی شهری و روستایی است تصریح کرد: طی دولت یازدهم ۴ بافت تاریخی شهر خوسف، بیرجند، بشرویه و فردوس و همچنین بافت تاریخی ارزشمند روستاهای نایبند و اصفهک مرمت شده است.

رمضانی افزود: سه بنای تاریخی خانه شریف و خانه فروتنی بیرجند و خانه تقوی نهبندان به بخش خصوصی واگذار شده و در باغ عمارت اکبریه هم دو سفره خانه ایجاد شده است.

وی اذعان کرد: همچنین طی این ۴ سال ۶۷۰ اثر تاریخی شناسایی شده و ۴۰ پروژه هم در شرف ثبت ملی است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی گفت: برای مرمت و حفاظت از آثار تاریخی انجمن هایی شکل گرفته که در سطح شهرها و روستاهای استان ۱۰۶ انجمن تشکیل شده است.

رمضانی بیان کرد: طی دولت یازدهم ۳۴ حریم بنای تاریخی مصوب شد، ۱۸۱ آثار تاریخی منقول به ثبت رسیده و ۱۴۰ اثر تاریخی هم مرمت شده است.

وی تصریح کرد: طی این ۴ سال ۱۲ میلیارد تومان اعتبار ملی فقط در حوزه میراث فرهنگی جذب شده، برای پروژه های نیمه تمام ۱۵ میلیارد تومان تسهیلات از محل صندوق توسعه ملی و ۸ میلیارد تومان تسهیلات از محل منابع داخلی بانک ها تسهیلات گرفته ایم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی با اشاره به اینکه ۱۰ خانه بوم گردی به عنوان اقامتگاه تجهیز شده است افزود: طی دولت یازدهم ۱.۵ میلیارد تومان به واحدهای بومگردی سطح استان تسهیلات پرداخت شده و ۴۸۰ میلیون تومان سود تسهیلات به سرمایه گذاران داده شده است.

رمضانی اظهارکرد: در دولت یازدهم یک هزار و ۴۰۰ تور در استان برگزار شده است که ۸۵۰ تورداخلی، ۳۲۲ تور خروجی و ۶۷ تور خارجی به کشورهای اروپایی از جمله المان و لهستان بوده است.

وی بیان کرد: خراسان جنوبی در دو سال گذشته به عنوان دهمین مقصد گردشگری انتخاب شد و در نوروز گذشته هم مقام دوم ستاد خدمات سفر کشور را پس از خراسان رضوی بدست آورد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی با بیان اینکه از سال جاری بیمه صنعت گران دوباره شروع خواهد شد گفت: خراسان جنوبی در آذرماه سال جاری میزبان نمایشگاه ملی صنایع دستی ایران خواهد بود.

وی با اشاره به اقدامات خوب دولت یازدهم در استان اظهارکرد: ثبت ۳۲ تعاونی صنایع دستی، بیمه بیش از ۳ هزار صنعتگر، ثبت ۱۵ نشان مرغوبیت، ایجاد بیش از ۸۰ بازارچه ثابت و سیار صنایع دستی، حضور در ۷۵ نمایشگاه ملی، فروش ۳ میلیاردتومانی صنایع دستی، ایجاد سه خانه صنایع دستی، ایجاد ۲۸ مرکز آموزش صنایع دستی، احیای ۶ رشته صنایع دستی، ثبت ۵ رشته صنایع دستی و پرداخت ۳ میلیارد تومان تسهیلات در این زمینه و … از جمله این اقدامات بوده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی در خصوص ارگ کلاه فرنگی بیرجند هم گفت: طی یک سال و نیم گذشته بیش از ۳۰۰ میلیون تومان در خصوص این اثر تاریخی هزینه شده و برای تکمیل مرمت به ۲۰۰ میلیون تومان اعتبار دیگر نیاز دارد.

رمضانی افزود: قرار است این اثر تاریخی به موزه تاریخ فرهنگی- سیاسی استان تبدیل شود .

وی اظهارکرد: به مناسبت هفته دولت، ۱۰ پروژه با اعتبار ۶۴۵ میلیون تومان افتتاح و پروژه طرح گردشگری القورات هم با اعتبار ۴۰ میلیون تومان کلنگ زنی خواهد شد.

وی افزود: این طرح ها در شهرستان بیرجند، قائن، بشرویه و سرایان است که از جمله آنها می توان به افتتاح  اقامتگاه بوم گردی زاغ بور، مرمت سازی بی بی مرادی، طرح گردشگری روستای زول، مرمت منازل تاریخی و مرمت و بهسازی دیوار شهربند شهرستان بشرویه و … اشاره کرد.

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله