رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی طبس گفت: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ تا پنجم فرودین امسال بیش از ۲۸۱ هزار نفر از جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و مذهبی ژئو پارک جهانی این شهرستان بازدید کرده‌اند.

محمد عرب افزود: ژئوپارک طبس با ۳۸ ژئو سایت در حوزه‌های مختلف و با ظرفیت‌های متنوع، روستاها و مناطق نمونه گردشگری نظیر روستاهای خرو، کُریت، اِصفَهک، نایبند، پِیکوه، پیرحاجات، اسفندیار، سُرُند و مُودر، اِزمیغان و ده‌ها روستای دیگر همراه با اقامتگاه‌های بومگردی، هتل‌ها و ظرفیت‌های گردشگری غذا، صنایع دستی و سوغات محلی خاص و ویژه پذیرای گردشگران است.

وی یادآور شد: ژئوپارک طبس به عنوان سومین ژئوپارک ایران در آذر سال ۱۴۰۱ رای مثبت شورای‌ عالی ژئوپارک‌های جهانی یونسکو را دریافت کرد و ثبت جهانی شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی طبس گفت: آب و هوای مطبوع و تنوع جاذبه‌های گردشگری در کنار وجود زیرساخت‌های اولیه مانند فرودگاه طبس، راه آهن و حمل و نقل مناسب باعث ورود جمع زیادی از گردشگران نقاط مختلف کشور به این شهرستان شده است.

بازدید ۲۸۱ هزار نفر از ژئو پارک جهانی طبس

وی افزود: آستان مبارک امامزاده حسین بن موسی الکاظم (ع) باعث شده در زمینه گردشگری مذهبی، طبس جزء شهرهای مذهبی مطرح در سطح کشور باشد.

عرب گفت: ۳۹ اقامتگاه بومگردی، ۲ هتل، سه مجتمع گردشگری و ۶ خانه مسافر با ظرفیت اسکان ۲ هزار و ۳۶ نفر در شبانه روز در حال ارائه خدمات به مسافران نوروزی و گردشگران شهرستان هستند.

وی ادامه داد: همچنین ۶ بقعه متبرکه با ۱۲۰ اتاق و سوئیت، آستان امامزاده حسین بن موسی الکاظم (ع) با حدود ۹۰۰ نفر ظرفیت اقامت، ۴۷ آموزشگاه با ۳۶۰ کلاس درس و ظرفیت اقامت ۲ هزار و ۵۰۰ نفر، امکانات اقامتی خوابگاه‌های دانشجویی به تعداد ۲۸ اتاق، پنج کمپ موقت در نقاط شهری و روستایی با ظرفیت ۳۰ هزار نفر از دیگر ظرفیت‌های شهرستان برای اسکان مسافران نوروزی است.

بازدید ۲۸۱ هزار نفر از ژئو پارک جهانی طبس

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی طبس اظهار کرد: از آغاز سفرهای نوروزی تاکنون بیش از ۳۷ هزار نفر در اقامتگاه‌های رسمی و ۱۶۵ هزار نفر در اقامتگاه‌های غیررسمی و کمپ‌های اسکان موقت شهرستان اسکان داده شدند.

وی گفت: با توجه به موقعیت ویژه شهرستان طبس که در مسیر ارتباط چند استان کشور و مشهد مقدس قرار دارد و شرایط جوی چهار سالن ورزشی، ۲۰ هیات مذهبی و امکانات مدیریت بحران با ظرفیت اسکان اضطراری بیش از ۶ هزار نفر برای مواقع بحرانی پیش بینی شده است.

عرب ادامه داد: باغ تاریخی گلشن به عنوان نمونه شاخص از باغ‌های ایرانی، ارگ کهن طبس، سد کهن کریت، طاق شاه عباسی به عنوان شاهکار مهندسی و معماری پیشینیان، کاروانسراها، بافت‌های تاریخی روستایی مانند اصفهک و نایبند، مساجد و آب انبارها از مهم‌ترین بناهای فرهنگی و تاریخی منطقه محسوب می‌شود.

خراسان جنوبی به مرکزیت بیرجند ۱۱ شهرستان دارد و طبس در ۲۷۰ کیلومتری غرب بیرجند است.

نوشته و خبر نگار : احمد کاشانی  دبیر سرویس گردشگری و میراث و ا.حسن پور