رییس کمیته امداد امام خمینی (ره) گفت: توانمندسازی مددجویان در راستای تحقق فرامین مقام معظم رهبری در راس برنامه‌های این نهاد است و در زمینه توانمندسازی تجربه‌های بسیار خوبی داریم.

سید “مرتضی بختیاری” روز چهارشنبه در هجدهمین نشست ستاد توسعه خاوران که با حضور استاندار خراسان جنوبی در بیرجند برگزار شد افزود: اواخر تیر سال ۹۸ مقام معظم رهبری با توجه به تجربه ۴۰ ساله کمیته امداد، ماموریتی تحت عنوان توانمندسازی و ایجاد درآمد با ثبات برای تهیدستان با رعایت حرمت‌گذاری را صادر کردند که در صدر برنامه‌های کمیته امداد قرار گرفته است و باید ماموریت خود را توانمندسازی این قشر تعریف کنیم.

وی بیان کرد: برای تکمیل آن سه رکن اشتغال، مسکن و فرهنگ خودباوری و خوداتکایی را تعریف و اواخر سال ۹۹ اعلام کردیم از حوزه حمایت عبور کرده و وارد حوزه توانمندسازی شده‌ایم نه اینکه حمایت نکنیم بلکه تا آخر عمر وظیفه نوکری سالمندان و افراد صعب‌العلاج را داریم.

رییس کمیته امداد کشور اظهار داشت: در این زمینه اقدامات خوبی صورت گرفته و تاکید داریم بحث دانش‌بینان و فعالیت‌های استارتاپی در میدان فعالیت‌های اشتغالزایی کمیته امداد حضور پیدا کند که در این عرصه نیز کارهای بزرگی انجام شده است.

وی با بیان اینکه ۵۵ درصد تسهیلات شناور است گفت: ۶۰ درصد افراد زیر پوشش کمیته امداد، خانم هستند و نباید شغل مادر بودن تحت الشعاع اشتغال قرار بگیرد چون خیلی مقدس است.

بختیاری با اشاره به اینکه رکن اصلی حل مشکل بیکاری در چین توسعه اشتغال خانگی است افزود: توسعه مشاغل خانگی برای بانوان از اهمیت زیادی برخوردار بوده و در جایگاه خود تاثیرگذار است.

وی عنوان کرد: براساس تجربیاتی که داریم، کمیته امداد آمادگی دارد مجموع اشتغال خانگی و روستایی را قبول کند و مجلس شورای اسلامی نیز در این زمینه اعلام آمادگی کرده است.

رییس کمیته امداد امام خمینی (ره) از مجلس شورای اسلامی به عنوان مجلس پشتیبان محرومان یاد کرد و گفت: مجلس کنونی به بهزیستی و کمیته امداد خیلی کمک کرده و طرح مذکور در حال بررسی است.

وی افزود: امسال ۱۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات قرض‌الحسنه اشتغال برای مددجویان کمیته امداد کشور اختصاص یافته است.

بختیاری گفت: تسهیلات اشتغال سال ۹۹ از محل بند «ب» تبصره ۱۶ برای کمیته امداد چهار هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان ابلاغ شد که توانستیم بیش از پنج هزار میلیارد تومان را جذب کنیم.

وی افزود: با توجه به تجربه موفق این نهاد در جذب و توزیع تسهیلات اشتغالزایی، امسال دولت این تسهیلات را ۶ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان پیشنهاد و مجلس شورای اسلامی آن را به ۱۰ هزار میلیارد تومان افزایش داد.

رییس کمیته امداد کشور با بیان اینکه برنامه کمیته امداد اشتغالزایی برای ۳۰۰ هزار نفر است تصریح کرد: سهم خراسان جنوبی از این میزان، ۶ هزار و ۳۶۳ فرصت شغلی با ۲۷۸ میلیارد تومان اعتبار است.

وی گفت: در این زمینه استان‌ها اگر سهمیه خود را جذب کنند می‌توانند از تسهیلات بیشتری بهره‌مند شوند.

بختیاری تصریح کرد: سرانه پرداخت تسهیلات به ازای هر نفر تا سقف ۵۰ میلیون تومان است که جوابگو نیست و در حال پیگیری برای افزایش به ۱۰۰ میلیون تومان هستیم.

وی همچنین از ستاد توسعه خاوران به عنوان احیای جاده ابریشم تعبیر کرد و گفت: ستاد توسعه خاوران می‌تواند جاده ابریشم را احیا کند چراکه به لحاظ سرمایه‌گذاری ظرفیت‌های بسیار بالایی در این استان وجود دارد.

رییس کمیته امداد امام خمینی (ره) با اشاره به سابقه آموزشی بیش از ۱۰۰ سال در خراسان جنوبی بیان کرد: در زمینه فراگیری علم در این استان پایه‌گذاری‌های خیلی خوبی شده است و علما، نخبگان و افراد خبره زیادی در تمامی عرصه‌ها از این استان معرفی شده‌اند.

وی گفت: آیت الله تهامی یکی از علمای بزرگ این استان است که مقام معظم رهبری بارها در ارتباط با این شخصیت سخن گفته‌اند.

بختیاری ادامه داد: در حوزه دفاع مقدس نیز سرداران زیادی از این سرزمین هستند مانند سردار کاوه از بیهود قاین، سردار ناصری، قاینی، آهنی، شهید دکتر رحیمی که اگر بودند هر کدام در عرصه کاری خود نبوغ ویژه‌ای داشتند.

وی گفت: در بخش دانشگاهی نیز کارهای بسیار ارزشمندی در این استان انجام شده است و در مجموع به صورت ویژه از استاندار خراسان جنوبی بابت ابتکار راه‌اندازی ستاد توسعه خاوران که احیاگر جاده ابرایشم خواهد بود، قدردانی می‌کنیم.

رییس کمیته امداد کشور افزود: همچنین ظرفیت‌های بالایی در عرصه‌های مختلف به ویژه حوزه معدن وجود دارد که در جلسات تخصصی دولت‌ کنونی در پیش از سفر به این استان در بحث سرمایه‌گذاری بحث‌های جدی مطرح شد.

وی گفت: امیدواریم با تلاش‌ها و فعالیت‌هایی که توسط دستگاه‌ها و نهادهای حمایتی از قبیل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)، بنیاد برکت و بنیاد مستضعفان به عنوان معین محرومیت‌زدایی برخی شهرهای استان انجام می‌گیرد این استان در حوزه سرمایه‌گذاری توسعه و رونق بگیرد.

بختیاری با تاکید بر اینکه در زمینه سرمایه‌گذاری و استفاده از ظرفیت مردم باید تلاش بیشتری کنیم تصریح کرد: اطمینان داریم تحریم‌های ظالمانه سبب جهش ما در «ما می‌توانیم» و گره‌گشایی از کارها خواهد بود.

وی سرمایه‌گذاری در خراسان جنوبی را بسیار مهم دانست و افزود: اینکه طرح‌های بی‌نام در استان صادر شده تا به محض ورود سرمایه‌گذار در اختیارش قرار بگیرد برای سرمایه‌گذار از اهمیت زیادی برخوردار است.

رییس کمیته امداد امام خمینی (ره) اظهار داشت: اگر راه‌اندازی ستاد توسعه خاوران ابتکار است، کمیته مانع‌زدایی‌ها و پشتیبانی‌ها ابتکار بیشتری است چراکه بروکراسی‌های پیچیده اداری تسهیل و رفع شده و خیال سرمایه‌گذار از این بابت راحت است.

وی با بیان اینکه خیلی از ایرانیان خارج از کشور برای سرمایه‌گذاری در کشور متقاضی هستند گفت: امیدواریم با این کار بزرگی که صورت گرفته با رویکرد رشد و بالندگی به ویژه با استفاده از ظرفیت نیروی انسانی این کار ارزشمند توسعه یابد و الگویی برای تمام کشور شود.

در این نشست استاندار خراسان جنوبی با توجه به تجربه موفق کمیته امداد در محرومیت زدایی از بخش درح شهرستان سربیشه پیشنهاد کرد این نهاد محرومیت‌زدایی از بخش‌های شوسف و گزیک را نیز عملیاتی کند که رییس کمیته امداد امام خمینی (ره) برای پیگیری و انجام مطالعات قول مساعد داد.

همچنین در ارتباط با مسکن محرومان قول مساعد داده شد تا ۲ سال دیگر با کمک سایر نهادها، صد درصد مسکن مورد نیاز خانواده‌های زیر پوشش در خراسان جنوبی احداث شود.

رییس کمیته امداد امام خمینی (ره) امروز (چهارشنبه) به منظور بازدید و بررسی وضعیت خدمت‌رسانی به مددجویان تحت حمایت به خراسان جنوبی سفر کرد و در نشست ستاد توسعه خاوران حضور یافت.

دیدار با استاندار و نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی، حضور در شورای زکات و رزمایش توزیع ۸ هزار بسته تحصیلی از دیگر برنامه‌های امروز بختیاری در سفر به خراسان جنوبی است.

رییس کمیته امداد کشور در این سفر از روند احداث واحدهای مسکونی مددجویان کمیته امداد بازدید و مرکز نیکوکاری اهل سنت روستای بجد را افتتاح می‌کند.

بختیاری از طرح‌های خوداشتغالی و واحدهای مسکونی احداث شده در شهرستان‌های بیرجند، خوسف، سرایان، فردوس و زیرکوه نیز بازدید خواهد کرد.