#خبر_و_هنر

#خراسان_جنوبی

#khabar_va_honar

#southern_Khorasan

#Birjand

#khabarvahonar

#خبر_و_هنر #خبروهنر

#خبر_هنر #خبر #اخبار #هنر #فرهنگ

#بیرجند #قاین #طبس #فردوس #سرایان #نهبندان #خوسف #بشرویه #زیرکوه #درمیان #سربیشه

 مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی گفت: یک میلیون و ۷۶۹ هزار و ۶۱۷ تن کالا به ارزش ۵۷۶ میلیون و ۹۲۴ هزار و ۳۴۴ دلار در ۹ ماه امسال از طریق گمرکات استان به خارج کشور صادر شده است.

سید حسن رحیمی‌زاده  افزود: این میزان کالای خروجی نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ ارزش ۵۳ درصد و از نظر وزن ۳۳ درصد کاهش داشته است.

وی بیان کرد: از مجموع کالاهای صادراتی از گمرکات استان پنج هزار و ۶۳ فقره اظهارنامه صادراتی به ارزش ۸۹ میلیون و ۷۲۸ هزار و ۸۱۵ دلار به وزن ۷۱۷ هزار و ۷۸۶ تن از طریق گمرکات بیرجند، ماهیرود و گمرک مستقر در بازارچه مرزی ماهیرود صادر شده است.

مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی ادامه داد: این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ تعداد اظهارنامه ۲۴ درصد افزایش، از نظر ارزش چهار درصد و وزن ۴۰ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

وی تصریح کرد: عمده اقلام صادرات قطعی گمرک استان در این مدت شامل صیفی‌جات، سیمان، کاشی و سرامیک، هیدروکربن سبک، گازوئیل، روغن سوخت تقطیری، هیدروکربن حاصل از بازیافت خاک‌های مستعمل رنگ‌بر، خرما، قیر و میلگرد بوده که عمده این اقلام به کشورهای افغانستان، عراق، پاکستان و ترکمنستان صادر شده است.

رحیمی زاده عنوان کرد: از مجموع کالاهای صادراتی استان ۱۱ هزار و ۴۱۰ فقره اظهارنامه به ارزش ۴۸۷ میلیون و ۱۹۵ هزار و ۵۲۹ دلار به وزن بیش از یک میلیون و ۵۱ هزار و ۸۳۱ تن مربوط به  صادرات ماده ۱۱۶ ( کالاهای اظهار شده در سایر گمرکات کشور، خروجی از گمرک ماهیرود و گمرک مستقر در بازارچه های مرزی استان) بوده است.

وی ادامه داد: این میزان صادرات نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر تعداد پروانه ۱۴ درصد کاهش، از نظر ارزش تغییری نداشته و از نظر وزن ۲۷ کاهش نشان می‌دهد.

مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی یادآور شد: عمده اقلام خروجی موضوع ۱۱۶ شامل شیشه، سیمان، خوراک آماده طیور، ایزوگام و از این قبیل بوده است.

وی با اشاره به واردات قطعی استان گفت: در ۹ ماه امسال ۶۸ فقره اظهارنامه وارداتی به ارزش ۱۹ میلیون و ۱۳۲ هزار و ۲۸۰ دلار به وزن هزار و ۹۶۹ تن تشکیل شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر تعداد پروانه ۴۶۷ درصد، از نظر ارزش هزار و ۱۶ درصد و از نظر وزن ۴۳۴ افزایش نشان می‌دهد.

رحیمی‌زاده افزود: عمده اقلام وارداتی به استان را لوازم و قطعات مربوط به معدن، قطعات مربوط به خط تولید کاشی، کائوچو، ترنجبین، لودر، کلروبوتیل، بذر یونجه، شاهدانه بو داده، زغال شسته نشده و بارهنگ فرآوری نشده تشکیل می‌دهد که این اقلام از کشور امارات متحده عربی، گرجستان و افغانستان وارد شده است.

وی بیان کرد: دراین مدت ۱۲۱ فقره اظهارنامه صادراتی امانات پستی به ارزش پنج هزار و ۴۰۵ دلار به وزن ۷۰۹ کیلوگرم تشکیل شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر تعداد اظهارنامه ۱۱۶ درصد، از نظر ارزش هفت درصد و از نظر وزن ۲۲۱ درصد افزایش را نشان می‌دهد که خشکبار، زعفران، البسه و حوله عمده کالاهای صادرشده هستند.

مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی اظهار داشت: در ۹ ماه گذشته ۲۵ فقره اظهارنامه وارداتی به ارزش ۹ هزار و ۹۱۸ دلار به وزن ۱۲۲ کیلوگرم تشکیل شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر تعداد اظهارنامه ۱۵۰ درصد، از نظر ارزش ۲۶۲ درصد و از نظر وزن ۱۷۰ درصد افزایش را نشان می‎‌دهد.

وی عنوان کرد: کالاهای وارد شده دوربین دوچشمی، البسه و تلفن همراه بوده که کشور مقصد و مبدا صادرات و واردات امانات پستی آلمان، روسیه، آمریکا، کانادا، دانمارک و سایر بوده است.

رحیمی‌زاده با اشاره به خدمات مسافری انجام شده در گمرکات و مرزهای استان گفت: از ابتدای امسال تاکنون به چهار هزار و ۶۶۳ نفر مسافر ورودی و چهار هزار و ۷۳۴ نفر مسافر خروجی از گمرک ماهیرود خدمات گمرکی ارائه و تشریفات مسافری امور گمرکی انجام شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل مسافرین ورودی ۲۸ درصد و مسافرین خروجی ۲۲ درصدافزایش داشته است، همچنین فرودگاه بیرجند پرواز خارجی نداشته است.

وی افزود: دراین مدت ۲ هزار و ۴۲۱ دستگاه کامیون به وزن ۷۱ هزار و ۱۵۲ تن شامل روغن صنعتی، شکر، فوفل، مرغ منجمد، آرد و سایر از کشور عراق، هند، اندونزی، ترکیه و فدراسیون روسیه از طریق گمرک ماهیرود به کشور افغانستان ترانزیت شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر تعداد کامیون ۵۳ درصد و از نظر وزن ۵۵ درصد کاهش داشته است.