#در_خانه_میمانیم

#شکست_کرونا_مردم_همدلی

#کرونا_را_شکست_میدهیم

#رعایت_بهداشت_فردی

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: از ابتدای مهر ماه امسال تاکنون ۶۷.۲ درصد موارد جدید ابتلا به کرونا در استان خراسان جنوبی از طریق انتقال خانوادگی و ۲۴ درصد در محل کار بوده است.

کامبیز مهدی‌زاده روز یکشنبه در جمع خبرنگاران افزود: براساس بررسی‌های انجام شده از ابتدای مهر امسال با شروع پیک سوم کرونا ۶۷.۲ درصد موارد جدید ابتلا در خراسان جنوبی، انتقال خانوادگی بوده است به این معنا که انتقال در این محیط از دسترس ما خارج است و مردم باید رعایت کنند.

وی گفت: همچنین در این مدت ۳.۸ درصد مبتلایان کرونا دارای سابقه مسافرت، ۲۴ درصد آلودگی در محل کار و ۴.۹ درصد به دلیل حضور در تجمعات اجتماعی مبتلا شده‌اند.

وی بیان کرد: بازدیدهایی از ادارات و اصناف استان در هفته‌های اخیر انجام شد که نشان می‌دهد در زمینه رعایت پروتکل‌های بهداشتی وضعیت استان از متوسط کشوری مقداری بالاتر و بهتر است.

رییس مرکز بهداشت استان خراسان جنوبی افزود: از پنجم تا نوزدهم آبان امسال ۱۱۹ مورد بازرسی از ادارات استان انجام شد که بهداشت فردی ۹۵ درصد، پروتکل‌های بهداشتی حدود ۹۰ درصد، استفاده از ماسک توسط کارکنان ۹۶.۶ و مراجعان ۸۶.۶ درصد رعایت شده بود.

وی گفت: از ۱۲ تا ۱۸ آبان ماه نیز ۹۴ مورد بازدید از ادارات استان انجام شد که نشان داد رعایت بهداشت فردی ۹۷.۹ درصد، پروتکل‌های فاصله‌گذاری ۸۴ درصد، استفاده از ماسک ۸۹.۴ و مراجعان ۹۰ درصد بوده است.

مهدی‌زاده بیان کرد: از پنجم تا یازدهم آبان ماه ۲ هزار و ۱۰۶ بازدید از اصناف استان انجام شد که رعایت بهداشت فردی ۹۱.۲ درصد، فاصله‌گذاری اجتماعی ۸۸.۱ درصد، استفاده از ماسک بین کارکنان ۸۸.۴ و مراجعان ۸۵.۳ درصد گزارش شد.

وی گفت: همچنین از ۱۲ تا ۱۸ آبان ماه ۲ هزار و ۱۷۵ مورد بازدید از اصناف انجام شد که رعایت بهداشت فردی ۹۲.۷ درصد، فاصله اجتماعی ۸۸.۱ درصد، استفاده از ماسک توسط کارکنان ۹۲.۸ درصد و مراجعه کنندگان ۸۶.۳ درصد بود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند تصریح کرد: در همه موارد سرپایی که مثبت شناسایی می‌شود علاوه بر اینکه به تمامی خانواده‌ها درخصوص رعایت پروتکل‌های بهداشتی در منزل توصیه می‌شود، گندزدایی منازل نیز انجام می‌شود که در این زمینه از ۱۸ تا ۲۴ آبان ماه ۳۲۴ مورد نظارت بر گندزدایی و ۱۳۲ نظارت بر دفن اجساد انجام شده است.

وی عنوان کرد: از ۱۲ تا ۱۸ آبان، از رستوران‌ها ۵۰ مورد، نانوایی ۱۸۷ مورد، اماکن عمومی ۸۵۸ مورد و پایانه‌های درون و برون شهری چهار مورد بازرسی انجام شد که منجر به پلمب ۲ باب نانوایی و ۱۵ مورد اماکن عمومی شده است.

مهدی‌زاده گفت: از آنجا که رعایت پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک در ادارات، صنوف و امکان عمومی از متوسط کشوری بالاتر است انتظار داشتیم روند شیوع کرونا در استان افقی باشد اما اکنون عمودی است.

وی یادآور شد: از افرادی که دارای علائم مشکوک به کرونا هستند درخواست داریم در منزل استراحت کنند و رفت و آمد غیرضروری نداشته باشند همچنین افرادی که قرنطینه خانگی هستند پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند تا بیماری به سایر افراد خانواده منتقل نشود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی بیرجند گفت: ۳۰ درصد بیماران کرونایی فاقد هیچ گونه علائمی هستند که در جامعه رفت و آمد دارند و موارد مثبت که از هر نفر مثبت در خانه شناسایی شده، بیشتر از دو نفر است.

وی درباره برگزاری مراسم عروسی با حضور گروه‌های موسیقی بیان کرد: این افراد شناسایی شده هستند و پلیس از آنها تعهد گرفته تا در مراسم شرکت نکنند و گزارشی در این خصوص دریافت نکرده‌ایم.

مهدی‌زاده گفت: مراسمی که در منازل برگزار می‌شود از دسترس ما خارج است و شهروندان باید برای حفظ جان خود و دیگران پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند همچنین مردم در صورت مشاهده این گونه مراسم مراتب را به پلیس اطلاع دهد.

وی در ارتباط با فعالیت کارکنان مشکوک به کرونا در ادارات و سازمان‌ها تصریح کرد: مکاتبه‌ای درخصوص ضرورت تایید استعلاجی‌های مرتبط با کرونا به تمامی ادارات و سازمان‌ها ارسال شده است که باید جدی گرفته شود و از افراد درخواست سی تی اسکن و تست مثبت نشود.

رییس مرکز بهداشت استان خراسان جنوبی گفت: بیماری‌ها علایم مختلفی دارد، در فصل پاییز و زمستان هر فردی شاید علائم تنفسی یا سرماخوردگی داشته باشد که علائم خفیف نیازی به مراجعه به پزشک و دریافت دارو نیست بلکه باید استراحت در منزل با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در اولویت قرار بگیرد.

وی افزود: زمانی که علائم مشکوک به کرونا تشدید شد به ویژه تنگی نفس، افرادی که بیماری زمینه‌ای یا تنفسی دارند باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنند.

مهدی‌زاده با بیان اینکه ۱۵ مرکز برای مراجعه افراد مشکوک به کرونا در استان تجهیز شده است عنوان کرد: در هر شهرستان حداقل یک مرکز ۱۶ ساعته دو شیفت برای این منظور دیده شده است که افراد مشکوک به کرونا باید به این مراکز مراجعه کنند.

وی گفت: دو مرکز در مهرشهر و خیابان معلم شهر بیرجند وجود دارد که از ساعت ۷.۵ تا ۲۴ باز هستند اما عمده مراجعه مردم بین ساعت ۹ تا ۱۲ صبح بوده و این باعث ازدحام جمعیت و گلایه شهروندان شده است.

وی درباره مرکز جامع نجفی گل در خیابان معلم بیرجند که به دلیل ازدحام جمعیت موجب نگرانی شهروندان شده است گفت: در جوار این مرکز یک سوله بزرگ نیز به مرکز اختصاص یافت تا از ازدحام و شلوغی جمعیت کاسته شود اما به مردم توصیه می‌کنیم در طول روز مراجعه داشته باشند.