مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: برگزاری جشنواره شاد دفاع مقدس با پیش‌بینی حضور ۶۰ هزار دانش‌آموز مقطع ابتدایی و متوسطه اول این استان از سیزدهم تا بیست و پنجم اسفند ماه جاری برنامه‌ریزی شده است.

سید علیرضا موسوی‌نژاد روز یکشنبه در نشست خبری به مناسبت هفته تربیت اسلامی افزود: جشنواره شاد دانش‌آموزی دفاع مقدس در بازه زمانی سیزدهم تا شانزدهم اسفند ماه و ۲ نوبت صبح و عصر در بیرجند میزبان دانش‌آموزان است و این جشنواره از بیستم تا بیست و پنجم اسفند در شهرستان‌های استان برگزار می‌شود.

وی گفت: هدف از برگزاری این جشنواره‌ خودجوش و مردمی که با همکاری دستگاه‌های فرهنگی، هنرمندان عرصه‌های مختلف و جانبازان دفاع مقدس برگزار می‌شود، ایجاد نشاط و افزایش سطح آگاهی دانش‌آموزان نسبت به مجاهدت‌های شهدا و رزمندگان دفاع مقدس با اجرای برنامه‌های جذاب است.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی با اشاره به فرا رسیدن هفته تربیت اسلامی از هشتم اسفند ادامه داد: نقش بی‌بدیل مربیان و معاونان پرورشی در نظام تعلیم و تربیت اسلامی و حراست از دستاوردهای تربیت اسلامی بر کسی پوشیده نیست و در ابتدای پیروزی انقلاب و شکل‌گیری نظام جمهوری اسلامی شاهد فعالیت‌های فرهنگی معاندین در مدارس بودیم لذا براساس ضرورت، نهاد مقدس پرورشی در مدارس تشکیل شد.

وی گفت: حضور فعال دانش‌آموزان در فعالیت‌های تربیتی و پرورشی ۴۰ ساله نظام، نقش مربیان پرورشی در آمادگی و اعزام دانش‌آموزان برای دفاع مقدس، برگزاری برنامه‌های اردویی و آموزش‌های غیر مستقیم سیاسی و اجتماعی برای دانش‌آموزان در گسترش و اشاعه موضوعات دینی و اخلاقی از جمله اقدامات مختلف در حوزه پرورشی است.

موسوی‌نژاد افزود: اگرچه در نظام تعلیم و تربیت قائل به تفکیک کامل بین آموزش و پرورش نیستیم اما براساس آموزه های دینی، تزکیه قبل از تعلیم قرار می‌گیرد.

وی تصریح کرد: همراهی و همسویی آموزش و پرورش می‌تواند نیروهای متعهد، متخصص و مقید به شریعت را پرورش دهد و در گذر چهل ساله انقلاب تغییر و تحولاتی در حوزه پرورشی ایجاد شد و در دوره‌ای جمع شدن آن مطرح بود اما با تاکید مقام معظم رهبری حوزه معاونت پرورشی در مدارس مجدد احیا شد و نیروهای متعهد در این حوزه شروع به فعالیت کردند.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: آموزش و پرورش به تنهایی نمی‌تواند بار تربیت اجتماعی، سیاسی، رفتاری و دینی دانش‌آموزان را به عهده بگیرد لذا باید عواملی همچون صدا و سیما، خانواده، دانشگاه، حوزه، بازار و مسجد که ایفا کنندگان نقش در شکل‌گیری امور تربیتی دانش‌آموزان هستند برای انجام آموزش پایدار و ماندگار، همسویی و همنوایی را در تمامی حوزه‌های تربیتی در رسیدن به یک هدف عالی و غایی داشته باشند.

وی با بیان اینکه هشتم تا چهاردهم اسفند به عنوان هفته تربیت اسلامی نامگذاری شده است افزود: ۶۳ عنوان برنامه همزمان با هفته تربیت اسلامی با ۲ رویکرد تکریم فعالان و تصویرسازی جلوه‌های ویژه تربیتی در استان اجرا می‌شود.

موسوی‌نژاد تجلیل از پیشکسوتان و چهره‌های ماندگار امور تربیتی، تقدیر از مربیان پرورشی و مشاوران فعال و برگزیده، تجلیل از خانواده‌های معظم شهدا و امور تربیتی و فرهنگی، بازدید از خانواده‌های متوفیان حوزه پرورشی و تقدیر از فعالان عرصه تربیت را از جمله برنامه‌های تدارک دیده شده برای هفته تربیت اسلامی ذکر کرد.

وی گفت: تقدیر از دانش‌آموزان و والدین موثر در فعالیت‌های تربیتی و چهره‌های الگو و نو در عرصه پرورشی، ترویج و تصویرسازی جلوه‌های تربیتی با رویکرد شعار هفته تربیت اسلامی، گفتمان‌های تربیتی بین عوامل اجرایی و موثر در تربیت، برپایی نمایشگاه‌های فعالیت‌های امور تربیتی و ارائه دستاوردها، برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی و استفاده از افراد توانمند در این زمینه و توجه به جهاد تبیین با بیان دستاوردهای نظام همچنین توطئه‌های نظام استکبار علیه ایران اسلامی از دیگر برنامه‌ها است.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی با اشاره به اعزام ۲ کاروان دختر و پسر دانش‌آموزی استان در قالب چهار اتوبوس به مناطق عملیاتی دفاع مقدس بیان کرد: همچنین ۴۰ نفر از دانش‌آموزان مدارس استعدادهای درخشان هفته آینده به تهران و بندرعباس در قالب اردوی راهیان پیشرفت اعزام می‌شوند.

وی بیان اینکه ۷۰ درصد شرکت‌کنندگان اعتکاف در سال جاری از نوجوانان و جوانان بودند، افزود: امسال جشن‌ تکلیف دانش‌آموزی برای ۱۴ هزار نفر به صورت متمرکز در شهرستان‌ها برگزار شد و ۷۰۰ جلسه جهاد تبیین برای دانش‌آموزان استان از دیگر فعالیت‌های حوزه پرورشی است.

موسوی‌نژاد همچنین گفت: ۱۳۷ مدرسه برای اسکان مسافران نوروزی استان در نظر گرفته شده است و از هفته پایانی اسفند ماه پذیرش مسافر انجام می‌شود.

وی افزود: این مدارس با لحاظ تجهیزات در گروه الف و ب ساماندهی می‌شوند و امسال با توجه به کاهش ویروس کرونا پیش‌بینی می‌شود مسافران بیشتری را برای اسکان نوروزی داشته باشیم.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی با بیان اینکه ثبت‌نام برای اسکان نوروزی فرهنگیان در سامانه اینترنتی اسکان نوروزی از ۲۰ اسفند آغاز می‌شود گفت: فرهنگیان با مراجعه به سامانه اسکان به نشانی www.eskan.medu.ir می‌توانند نسبت به رزرو اینترنتی محل اسکان خود اقدام کنند.

وی از ثبت‌نام متقاضیان شرکت در آزمون استخدامی آموزش و پرورش در هفته پایانی اسفند نیز خبر داد و گفت: این آزمون سال آینده برگزار خواهد شد و زمان برگزاری آن از طریق رسانه‌ها اعلام می‌شود.