مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی گفت: سیلاب اخیر طبق برآوردهای اولیه بیش از ۳۰ میلیارد تومان به زیرساخت‌های این استان خسارت وارد کرده است.

سید ابوالحسن میرجلیلی روز چهارشنبه در نشست خبری مشترک با فرماندار بیرجند افزود: در حال حاضر ۲۳ اکیپ برآورد خسارت در مناطق سیلزده مستقر هستند.

وی اظهار داشت: از معدود استان‌هایی هستیم که با این حجم بارندگی تابستانه (۵۰ میلیمتر در برخی مناطق) هیچ گونه تلفات جانی و مصدومیت نداشتیم.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی وقوع بارندگی‌های رگباری در این زمان از فصل تابستان را در ۳۵ سال گذشته بی‌سابقه دانست و گفت: بر اثر این بارندگی‌های رگباری، در برخی نقاط استان ۴۵ تا ۵۰ میلیمتر بارندگی گزارش شد.

وی بیان کرد: ۹۷ روستای خراسان‌ جنوبی در بارندگی هفته گذشته گرفتار سیلاب شدند و بیشترین میزان خسارت‌ها در بخش‌های مختلف مربوط به شهرستان‌های بیرجند، خوسف و سربیشه بود.

میرجلیلی گفت: بلافاصله بعد از بارندگی‌ها، عملیات امداد و نجات با موفقیت و بدون تلفات جانی در سطح استان انجام شد و با دستور استاندار خراسان جنوبی مبنی بر بسیج تمامی امکانات و تجهیزات برای بازسازی زیرساخت‌های خسارت دیده، خوشبختانه در همان ۲۴ ساعت اولیه تمامی محورهای مواصلاتی استان که در برخی نقاط مسدوده شده بود، بازگشایی شد.

وی افزود:با تلاش‌های انجام شده اکنون در تمامی ۹۳ روستا، شبکه‌های آب، برق و گاز پایدار شده و هیچ مشکلی وجود ندارد البته ۲ روستا خط لوله انتقال گاز آنها در حال جابه جایی است که تا فردا از گاز بهره‌مند خواهند شد.

وی اظهار داشت: در بارندگی‌ها و سیل  اخیر، یک هزار و ۴۰۶ نفر گرفتار سیلاب در استان خراسان جنوبی امدادرسانی شدند و ۲۸ نفر از مرگ حتمی نجات یافتند.

وی گفت: با تلاش دستگاه‌های عضو ستاد مدیریت بحران در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی (ع) هشت رشته قنات و ۱۲ منبع آبی روستاییان که آب شرب مردم روستا را تامین می‌کند، بازگشایی شدند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی افزود: تاکنون از ۱۰۳ رشته قناتی که در خراسان جنوبی بر اثر سیلاب اخیر خسارت دیدند، تعداد ۲۲ رشته قنات و ۱۵ منبع آبی روستاییان بازگشایی شد و احیای مابقی آنها در دستور کار ستاد مدیریت بحران قرار دارد.

وی بیان کرد: به دنبال بارندگی‌های رگباری در شهریور ماه به پنج شهرستان بیرجند، خوسف، سربیشه، قاینات و نهبندان خسارت وارد شده است.

میرجلیلی گفت: ۴۶ واحد مسکونی در این استان بر اثر سیلاب هفته گذشته دچار آبگرفتگی شد و برخی از این واحدهای مسکونی دچار تخریب ۱۰ تا ۷۰ درصدی شده‌اند اما اکیپ‌های بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و همچنین نمایندگان شرکت‌های بیمه‌ای در روستاها مستقر شدند تا برای اولین بار در تاریخ خراسان جنوبی علاوه بر تسهیلات و کمک بلاعوض که بنیاد مسکن می‌دهد، با تدبیر استاندار در بیمه کردن ۸۶ هزار واحد مسکونی روستایی، شرکت‌های بیمه‌ای جبران خسارت واحدهای مسکونی را انجام دهند.

فرماندار بیرجند هم در این نشست خبری گفت: با اقدامات مطلوب دستگاه‌های مربوط در سیل اخیر با وجود گرفتاری ۳۱ خودرو مردم، خسارت جانی نداشتیم.

علی ناصری افزود: از روز یکشنبه دوم شهریور تا چهارشنبه هفته گذشته به مدت سه روز درگیر سیلاب در شهرستان بیرجند بودیم و ۶۰ روستا، نقطه و آبادی متاثر شده از سیل شدند که در این روستاها قنوات، مزارع، باغات و راه‌های ارتباطی و زیرساخت‌هایی مثل آب، برق و گاز خسارت دیدند.

وی اظهار داشت: در بخش کشاورزی که بیشترین مشکل را داریم ۶۰ هکتار اراضی زراعی در روستاها دچار مشکل شده است که از ۳۰ تا ۱۰۰ درصد شاهد تخزیب بودیم و ۲۱۰ هکتار اراضی باغی در روستاها دچار خسارت و ۹۵ قنات در شهرستان بیرجند دچار مشکلاتی شده است.

وی گفت: در حال حاضر همه روستاهای دچار سیل شهرستان بیرجند قنات اصلی آنها با کمک مردم و نیروهای امدادی باز شده و آب در جریان است اما قنات‌های دوم و سوم روستاها که دچار مشکل شده‌اند با همکاری اداره کل مدیریت بحران استانداری بازگشایی می‌شود.

فرماندار بیرجند بیان کرد: در سیل اخیر ساخت و سازهای کمی آسیب دید و تا این لحظه ۳۱ واحد مسکونی دچار خسارت شده که ۲۲ واحد خسارت جزئی و آب افتادگی بوده و ۹ واحد نیازمند بازسازی است.

وی گفت: ۴۵۰ کیلومتر راه در شهرستان بیرجند خسارت دید که در ساعات اولیه همه مسیرها جریان تردد در آنها برقرار شد و جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی از همان ساعات شروع بارندگی در روستاها حضور پیدا کرد.

ناصری گفت: تمام موارد قطع برق توسط اداره برق شهرستان بیرجند به سرعت رفع شد و در گازرسانی چون خط لوله گاز در رودخانه آسیب دید و ۲ روستای ما در حال حاضر به شبکه وصل نیستند، تا پایان هفته عملیات خط انتقال تمام و گاز این ۲ روستا برقرار شود.

وی افزود: از کمک گروه‌های جهادی و همکاری سپاه پاسداران شهرستان بیرجند در این سیل استفاده کردیم و ۸۰ نفر جهادگر در روستاهایی که بیشترین خسارت را داشتند مستقر شدند.

وی گفت: ۱۵ خانوار تاکنون به  کمیته امداد امام خمینی (ره) معرفی شدند و برنامه پرداخت کمک بلاعوض و تسهیلات به آنها در دستور کار قرار گرفت.

فرماندار بیرجند اظهار داشت: پرداخت بیمه خسارت و حودث منازل روستائیان که در نتیجه اقدام ارزنده استاندار خراسان جنوبی در سال قبل همه منازل روستایی خراسان جنوبی زیر پوشش بیمه قرار گرفت، در دستور کار قرار گرفته و منازل حادثه دیده برآورد خسارت می‌شود.

وی افزود: در نتیجه اقدامات پیشگیرانه در برابر وقوع سیلاب که سال‌های گذشه در حوزه شهرستان بیرجند انجام شد و هر سال در اعتبارات سنواتی در دستور کار قرار دادیم، در سیل اخیر و در یک سال گذشته سیلابی که خسارت زیاد وارد کند را نداشتیم چون برنامه‌های پیشگیرانه خوبی انجام شد.

ناصری گفت: در سه سال گذشته در کمیته برنامه ریزی شهرستان بیرجند، چهار میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان اعتبار از اعتبارات شهرستانی برای پیشگیری در نظر گرفته شد که در زمینه آبخیزداری و احداث دیوارها، بندها و سازه‌های مقابله با سیلاب هزینه شده و در سیل اخیر در بسیاری از روستاها نقش خود را نشان داد.

وی افزود: آنچه در سیل اخیر به عنوان تجربه برای همه استان مشاهده شد، وجود ساخت و سازها در بستر و حریم رودخانه بود که به دلیل شرایط خاص توپوگرافی روستاهای ما در دهستان باقران، در سال‌های قبل بیشتر ساخت و سازها و توسعه مزارع و باغات در بستر رودخانه شکل گرفته است و در سیل اخیر واجد بیشترین خسارات شدند.

وی تاکید کرد: باید در کنار رفع خسارت‌ها، در بازرسازی و تصمیم‌گیری برای توسعه بخش کشاورزی مردم این نکته را مدنظر قرار دهند.