#خبر_و_هنر

#خراسان_جنوبی

#khabar_va_honar

#southern_Khorasan

#Birjand

#khabarvahonar

#خبر_و_هنر #خبروهنر

#خبر_هنر #خبر #اخبار #هنر #فرهنگ

#بیرجند #قاین #طبس #فردوس #سرایان #نهبندان #خوسف #بشرویه #زیرکوه #درمیان #سربیشه

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی بهترین بستر برای تصمیم گیری، سیاست گذاری و راهبری شهرستان را، شورای فرهنگ عمومی دانست و عنوان کرد: اولویت اصلی تعریف شده در شورای عالی انقلاب فرهنگی، تقویت هویت ملی و اسلامی است.

سرپرست فرمانداری شهرستان نهبندان پ با مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی دیدار کرد.

علی فرخنده مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی در این دیدار عنوان کرد: مردم خراسان جنوبی خصوصا منطقه نهبندان، در حوزه پایبندی به ارزش های انقلاب زبان زد هستند و یکی از شاخص های این ارزیابی، حضور سرداران شهید و جامعه ایثارگری در این منطقه است.

وی با بیان این که نهبندان در دامن خود فرزندانی را تربیت کرده که نه تنها برای آینده این مملکت، بلکه برای بشریت چراغ هدایت هستند، ادامه داد: نگاه لیبرالیسم و غرب به انسان متمدن، نگاهی با شاخص های سطحی است اما از منظر اسلام انسان متمدن همان کسانی هستند که از دل روستاهای دور افتاده پرورش یافتند و از هیچ تلاشی حتی گذشتن از جان خود را برای ارتقاء ارزش های انسانی دریغ نکردند، همانند سردار شهید رجبعلی آهنی که مقام معظم رهبری نیز در سفر خود به نهبندان از این شهید بزرگوار نام بردند.

فرخنده با تاکید بر این که نگاه در مجموعه فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز به همین شکل است، ادامه داد: فرمایش رهبری در سفر به نهبندان درخصوص اهمیت مردمی بودن مسئولان، اکنون در دولت سیزدهم تجلی پیدا کرده و معتقدیم تنها راه حل مشکلات، حضور مسئولان در میدان عمل و در کنار مردم است.

وی در ادامه به برخی از ویژگی های مد نظر برای رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نهبندان اشاره کرد و گفت: فردی که در این پست قرار میگیرد باید تحولی کار کرده و اهل ریسک باشد؛ همچنین با شناخت کافی از مشکلات، پیام محور و مبتنی بر حل مسئله پیش برود. بهره گیری از ظرفیت نیروهای با سابقه و جوانان اهل ایده و خلاقیت و داشتن نگاه تعاملی و هم افزایی با سایر دستگاه های اجرایی از دیگر انتظارات ما است.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی بهترین بستر تصمیم گیری و سیاست گذاری و راهبری شهرستان را، شورای فرهنگ عمومی نهبندان دانست و اضافه کرد: در نقشه مهندسی فرهنگی کشور، ده اولویت فرهنگی در شورای عالی انقلاب فرهنگی ابلاغ شد که با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری، اولویت، تقویت هویت ملی و اسلامی قرار گرفت.

فرخنده افزود: هویت ملی همین ظرفیت های نهبندان است، که اگر به آن توجه نکنیم نسل جوان هویت خود را فراموش خواهند کرد.

وی با بیان این که پیشنهاد دادیم در آستانه بازگشایی مدارس، ستادی در شهرستان ها تشکیل و نمایشگاه های نوشت افزار و لوازم التحریر با طرح های ایرانی و اسلامی برگزار شوند، یادآور شد: می توان از ظرفیت چاپخانه های مرکز استان برای چاپ شخصیت ها و ظرفیت های بومی منطقه همچون سردار شهید رجبعلی آهنی، تالاب کجی ، عشایر منطقه و … بر روی لوازم التحریر دانش آموزان استفاده کرد.

 

ایجاد پیوند بین دستگاه ها در بستر شهرستان نهبندان

ابوالفضل ایروانی سرپرست فرمانداری نهبندان در این دیدار با بیان این که مردم این شهرستان بسیار بافرهنگ، قانع و خون گرم هستند، عنوان کرد: ظرفیت ها و استعدادهای متعدد فرهنگی و هنری این شهرستان نیاز به توجه ویژه ای دارند.

وی به اهمیت شعر در بین مردم نهبندان اشاره کرد و گفت: برگزاری شب شعرهای ثابت و تدوین کتاب شعر نهبندان مورد نیاز است.

به گفته وی بزرگترین کتابخانه روستایی کشور در خان شرف نهبندان وجود دارد و به عنوان ظرفیت خاص منطقه می تواند تعریف شود.

ایروانی با اشاره به وجود بقاع مبارکه امام زادگان، جاذبه های گردشگری و بافت تاریخی شهر به عنوان بسترهای کار فرهنگی در نهبندان، اضافه کرد: از دانشگاه بیرجند درخواست کردیم تا دانشجویان مقطع دکتری و اساتید خود را برای فرصت های مطالعاتی به این منطقه بفرستند؛ زیرا که مورد های مطالعاتی فرهنگی فراوانی در نهبندان مشاهده می شود و بسیار جای کار دارد.

وی با تاکید بر این که به دنبال ایجاد پیوند بین دستگاه ها در بستر شهرستان نهبندان هستیم، خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی، سال ۷۸ هدف از سفر خود به نهبندان را معطوف سازی توجه مسئولان به این منطقه دانستند و با وجود این حساسیت، قطعا ایشان استعدادهایی را در این منطقه دیدند که ما هنوز آن ها را ندیدیم و غافل ماندیم.

سرپرست فرمانداری نهبندان یادآور شد: باید با ورود جدی به مناطق مختلف نهبندان ، فرصت ها و تهدیدها را شناسایی و با توجه به گستردگی حوزه صنعت در این منطقه، توازن میان پیشرفت صنعتی و فرهنگ سنتی مردم را با کمک دستگاه های فرهنگی و گروه های جهادی برقرار کنیم.

 

عدم فعالیت سینمای نهبندان، مهم ترین دغدغه جوانان شهرستان

محمد لشکری سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی نیز در این دیدار، به فضاهای فرهنگی سطح شهرستان اشاره کرد و گفت: در حال حاضر یک مجتمع فرهنگی و پلاتوی نمایش در اختیار اهالی فرهنگ و هنر شهرستان قرار دارد و نگارخانه نیز با ۶۰ درصد پیشرفت فیزکی در دست احداث می باشد.

وی با اشاره به این که ۵۵ کانون فرهنگی و هنری مساجد در این شهرستان فعالیت دارند، اضافه کرد: سال ۱۴۰۰ ، کانون فرهنگی و هنری مسجد امام حسن (ع) به عنوان کانون برتر در کشور معرفی شد و رابطین کانون های مصلی، امام علی (ع) و شهدای گمنام نیز کانون برتر استانی شدند.

لشکری از فعالیت دو چاپخانه، سه کانون آگهی و تبلیغات و دو موسسه قرآنی  در نهبندان خبر داد و گفت: کتاب گویش نهبندان به نویسندگی استاد محمودی به رشته تحریر درآمده است و کتاب ضرب المثل های شهرستان نهبندان نیز در دو جلد در دست اقدام است و در آینده نزدیک رونمایی خواهد شد.

وی مهم ترین دغدغه فرهنگی جوانان نهبندان را عدم فعالیت سینمای شهرستان عنوان کرد و افزود: به دلیل شرایط کرونایی، طی ۳ سال اخیر فعالیتی در سینما وجود نداشت و قرار شد با حمایت از بخش خصوصی ، دستگاه ها برای آغاز فعالیت بهره بردار بروزرسانی شوند.

مهدیه حسن پور نویسنده،خبرنگار،دبیر سرویس فرهنگی و هنری