مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی گفت: ۱۶ طرح با هزینه‌کرد ۱۵ میلیارد و ۲۲۲ میلیون تومان اعتبار همزمان با هفته تعاون در این استان افتتاح می‌شود.

غلامرضا اشرفی روز چهارشنبه در نشست خبری افزود: از مجموع اعتبار هزینه شده برای این طرح‌ها، ۱۳ میلیارد تومان آورده بخش تعاونی و مابقی تسهیلات بانکی بوده است.

وی بیان کرد: با افتتاح طرح‌های مذکور زمینه اشتغال ۵۱۸ نفر در استان خراسان جنوبی فراهم می‌شود اظهار داشت: این طرح‌ها در حوزه‌های کشاورزی، مسکن، صنعت، خدمات پزشکی و سایر موارد است همچنین در این هفته از ۱۱ تعاونی در گرایش‌های مختلف به عنوان تعاونی برتر تجلیل خواهیم کرد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی گفت: از ابتدای امسال ۱۶ تعاونی در گرایش‌های مختلف در استان تشکیل شده که ۲۹۱ فرصت شغلی در حوزه تعاون را ایجاد کرده است.

وی تصریح کرد: در این مدت ۳۰ تعاونی در استان برای دریافت تسهیلات اشتغال روستایی ثبت‌نام کردند و ۱۶ میلیارد تومان تسهیلات به این تعاونی‌ها پرداخت کردیم.

اشرفی تعداد شرکت‌های تعاونی فعال استان را ۹۱۸ شرکت عنوان کرد و گفت: ۷۰۷ هزار و ۵۳۴ عضو و بیش از ۳۸۷ میلیارد ریال سرمایه کنونی این شرکت‌ها در استان است.

وی افزود: در زمینه رشد تشکیل تعاونی‌ها در یک سال گذشته توانستیم با رشد ۶ درصدی رتبه دوم کشوری را کسب کنیم.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی با بیان اینکه تاکنون ۱۹ تعاونی در استان ۲۶ برند را به ثبت رسانده‌اند گفت: یکی از کارهایی که دنبال می کنیم این است که از شرکت‌های تعاونی توسعه و عمران برای آبادسازی شهرها استفاده کنیم و در این راستا پنج شرکت در شهرهای استان فعالیت خود را آغاز می‎‌کنند.

وی افزود: یکی از اهداف ما این است که سرمایه خرد برای تشکیل تعاونی‌ها جمع‌آوری شود و شاهد رونق اشتغال و کارآفرینی در خراسان جنوبی باشیم.

اشرفی با اشاره به موضوع صادرات تعاونی‌ها گفت: در پنج ماه گذشته پنج میلیون و ۳۳۵ هزار دلار از محصولات و تولیدات تعاونی‌های استان به کشورهای همسایه صادر شده است.

وی با اشاره به اینکه ۲ تعاونی در نهبندان و طبس با شیوع ویروس کرونا خط تولید خود را تغییر دادند ادامه داد: این تعاونی‌ها به تولید بسته‌های بهداشتی برای جامعه هدف پرداختند و در این راستا حدود ۱۲ هزار ماسک روزانه تولید می‌کنند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی در خصوص قانون مالیات بر تعاونی‌ها اظهار داشت: مالیات یکی از چالش‌های بخش تعاون به خصوص تعاونی‌های مرزنشین استان است که این موضوع را در دیدار با نمایندگان مجلس مطرح کردیم و امیدواریم این قانون اصلاح شود.

پرداخت بیش از ۳۶ میلیارد تومان تسهیلات حمایتی کرونا در استان

وی با اشاره به تسهیلات مشاغل آسیب دیده از کرونا در استان گفت: تاکنون ۳۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات حمایتی دولت ویژه کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا در استان پرداخت شده است.

اشرفی ادامه داد: در مجموع ۶ هزار و ۱۵۳ پرونده برای دریافت این تسهیلات به بانک‌های عامل و موسسه‌های طرف قرارداد استان ارجاع شده است.

وی گفت: از این تعداد تاکنون سه هزار و ۲۲۳ پرونده تسهیلات حمایتی را به ارزش ۳۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان دریافت کرده‌اند و مابقی پرونده‌ها در حال بررسی است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی اظهار داشت: در زمینه تسهیلات بیمه بیکاری نیز ۶ هزار و ۴۰۰ نفر برای دریافت این وام در استان ثبت‌نام کردند که پنج هزار و ۴۰۰ نفر مشمول دریافت تسهیلات شده‌اند.

وی اضافه کرد: برگزاری ۵۵ برنامه در استان برای هفته تعاون از ۱۳ شهریور برنامه‌ریزی شده است.