فرماندار نهبندان گفت: تفاهم‌نامه ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و استانداری خراسان جنوبی برای اجرای هاب منطقه‌ای شتر در استان سال گذشته منعقد شد که براساس این تفاهم‌نامه، مرکز قرنطینه دام سبک و سنگین حیدرآباد در مراحل پایانی است.

مجید بیکی روز چهارشنبه در دیدار مردم روستای حیدرآباد و بازدید از محل ایستگاه نگهداری و پایش دام این روستا افزود: با اقداماتی که در زمینه اجرای هاب منطقه‌ای شتر در استان در دست اجرا است به زودی روستای حیدرآباد شهرستان نهبندان به قطب پرورش شتر تبدیل می‌شود.

وی گفت: همچنین تاکنون مردم روستا نسبت به تشکیل شرکت تعاونی اقدام کرده‌اند و مبلغ قابل توجهی توسط مردم سپرده‌گذاری شده است بنابراین در این روستا شاهد توسعه دامپروری خواهیم بود.

فرماندار نهبندان تصریح کرد: مردم روستای حیدرآباد نهبندان علیرغم مشکلاتی از قبیل گرمای شدید هوا و گرد و خاک زیاد در این منطقه، از روستا مهاجرت نکرده‌اند لذا باید مردم این روستا تشویق شوند و مورد توجه مسوولان قرار گیرند.

وی افزود: با همکاری مسوولان درصدد هستیم بخشی از مشکلات روستاها را برای تثبیت جمعیت و مهاجرت معکوس رفع کنیم.

بیکی گفت: پراکندگی و دورافتاده بودن روستای حیدرآباد نسبت به روستاهای دیگر، توجیه خدمات‌رسانی مانند گازرسانی، جاده‌سازی و آبرسانی را کمتر کرده است.

وی با بیان اینکه برنامه دولت و نظام رسیدگی به روستاها است ادامه داد: بنابراین این روستا در مباحث زیرساختی، اشتغال و پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه باید مد نظر قرار گیرد.

وی با اشاره به یکی از دغدغه‌های مردم روستای حیدرآباد درخصوص جاده این روستا گفت: پارسال و امسال قسمتی از جاده روستای حیدرآباد ترمیم و اصلاح شد.

فرماندار نهبندان تصریح کرد: با کمک استاندار خراسان جنوبی ۵۰۰ میلیون تومان در هفته‌های آتی برای ترمیم جاده حیدرآباد تخصیص می‌یابد.

وی با اشاره به طرح هادی روستای حیدرآباد افزود: زیرساخت‌های آسفالت معابر مانند جدول‌گذاری و جابه‌جایی تیرهای برق توسط دهیاری انجام شده است و مبلغ ۶۰ میلیون تومان نیز با مساعدت استاندار به حساب دهیاری واریز خواهد شد تا طرح هادی روستا تکمیل شود.

بیکی با بیان اینکه پارسال سه میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان اعتبار ملی در بخش قنوات داشته‌ایم اظهار داشت: از آنجا که حیدرآباد در ۷۰ کیلومتری مرکز شهرستان و دارای شرایط ویژه به لحاظ گرمای هوا و گرد و خاک شدید است، در اولویت مرمت قرار دارد.

وی یکی دیگر از دغدغه‌های مردم را هجوم شن و ماسه اعلام کرد و گفت: منابع طبیعی باید با توجه به اعتبارات مقابله با بیابانزایی، کاشت گونه‌های گیاهی را تا قبل از ورود به فصل زمستان انجام دهد.

اکنون ۳۰ درصد شتر خراسان جنوبی در شهرستان مرزی نهبندان در حال پرورش است و حدود ۲ هزار خانوار در زمینه پرورش شتر فعالیت دارند.

زنجیره کاملی از احداث مزارع پرورش شتر تا ایجاد واحدهای تولیدی گوشت، شیر، شیرخشک، روغن، صابون و حتی ریسندگی پشم شتر در طرح هاب شتر دیده شده است که در صورت تحقق کامل، می‌تواند خراسان جنوبی را به عنوان قطب پرورش شتر و تولید محصولات فرآوری شده تبدیل کند.

نهبندان در ۲۰۰ کیلومتری جنوب بیرجند قرار دارد.