معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: یکی از برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی، کشت قراردادی ۱۲ محصول مهم در کشور است که از ابتدا تا انتهای زنجیره تولید حمایت می‌شود.

 شاهپور علائی‌ مقدم روز چهارشنبه در آیین اختتامیه جشنواره ملی زرشک که در فرهنگسرای شهر بیرجند برگزار شد افزود: دولت سیزدهم در بخش کشاورزی چهار برنامه مهم دارد که اولین آن الگوی کشت و دومین برنامه کشت قراردادی است.

وی گفت: باید با خرید تضمینی، حمایتی، قراردادی و پرداخت یارانه نهاده‌ها به کشاورزان کمک کنیم تا بیشترین تولید محصولات مورد نیاز را داشته باشیم و کشاورز نیز از خرید محصول خود اطمینان خاطر داشته باشد.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور بیان کرد: ۴۰ درصد تولید کشاورزی در دنیا براساس کشت قراردادی است و باید در راستای کاهش دغدغه کشاورزان، کشت قراردادی را در کنار الگوی کشت داشته باشیم.

وی درباره برنامه الگوی کشت که در دستور کار دولت سیزدهم قرار دارد، گفت: کشور ما از سال ۱۳۵۰ به دنبال الگوی کشت بوده و تاکنون عملیاتی نشده است.

علائی‌ مقدم ادامه داد: الگوی کشت به این معناست که چه بکاریم، کجا بکاریم و چه میزان بکاریم؟ که اگر پاسخ این سه سوال را عملیاتی کنیم، بخش کشاورزی بهبود می‌یابد و رونق می‌گیرد.

وی گفت: این‌ موضوع تکلیف است و باید همه وزارتخانه‌های متولی پای کار بیایند زیرا کشاورزی تک بعدی و تک وجهی نیست و نیاز به همکاری همه‌جانبه دارد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی، دیپلماسی اقتصادی و غذایی را از دیگر برنامه‌های مهم دولت سیزدهم برشمرد و افزود: زرشک، زعفران و عناب خراسان جنوبی با دیپلماسی غذایی و اقتصادی می‌تواند پایداری تولید داشته باشد.

وی صادرات را ضامن پایداری تولید در کشور دانست و گفت: در صنایع تبدیلی، فرآوری و بسته‌بندی زرشک چه کار کرده‌ایم؟ لذا علاوه بر معرفی زرشک در قالب برگزاری این جشنواره ملی باید راهکارهای اقتصادی زرشک را نیز تقویت کنیم.

علائی مقدم خاطرنشان کرد: در زرشک، زعفران و پسته مقام‌های خوبی در دنیا داریم که باید دیپلماسی غذایی را با توسعه صنایع تبدیلی و فرآوری در محصولات خودمان تقویت کنیم.

وی با بیان اینکه بخش کشاورزی ضامن حیات، سلامت و بقای بشری است افزود: ایران در منطقه خشک و نیمه خشک قرار گرفته و میزان سطح زیر کشت کشاورزی در جهان حدود یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون هکتار است که از میزان ۹ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تن انواع محصولات تولید می‌شود.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: این آمار در ایران ۱۴ میلیون هکتار سطح زیر کشت با میزان تولید ۱۲۰ میلیون تن محصول در سال است.

وی با یادآوری خشکسالی و کم‌آبی در کشور بیان کرد: میانگین بارندگی سالانه کشور ما حدود ۲۵۰ میلیمتر است که در مجموع میانگین بارندگی کمتر از ۵۰۰ میلیمتر در سال یعنی منطقه خشک و نیمه خشک و کشور ما در چنین شرایط در حال تامین امنیت غذایی خود است.

علائی مقدم با بیان اینکه کم‌آبی مشکل اول خراسان جنوبی و ‌کشور است عنوان کرد: با توجه به افزایش جمعیت و تغییرات اقلیمی باید مصرف بهینه آب در کشور فرهنگ‌سازی و مدیریت شود.

وی گفت: در حال حاضر در سطح جهان امنیت غذایی خیلی مهم است و هر کشوری که بتواند امنیت غذایی خود را تامین کند از عیار امنیتی بیشتری برخوردار است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی از فعالیت چهار میلیون و ۲۰۰ هزار کشاورز در حوزه تامین امنیت غذایی کشور خبر داد و گفت: اگر میزان تولید هر کشوری از میانگین دنیا بالاتر برود دیگر نباید دنبال امنیت غذایی باشد بلکه باید دنبال اقتدار امنیت غذایی باشد.

وی با اشاره به این فرموده مقام معظم رهبری که در همه کارها باید پیوست فرهنگی داشته باشید افزود: سرانه مصرف آب شبانه‌روز در دنیا ۷۰ لیتر است در حالی که در کشور ما ۱۲۰ لیتر است و فاصله زیادی با دنیا داریم.

علائی مقدم گفت: در دنیا به ازای هر مترمکعب آبی که مصرف می‌شود، ۲.۵ کیلوگرم محصول تولید می‌شود در حالی که در کشور ما این مقدار ۹۰۰ گرم است و برای حل این مشکلات باید در بخش کشاورزی برنامه داشته باشیم.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور با اشاره به برگزاری جشنواره ملی زرشک از ۲۱ تا ۲۷ مهر در خراسان جنوبی افزود: این جشنواره تخصصی، علمی و بومی می‌تواند به عنوان یک پدیده و تحول برای بخش کشاورزی استان باشد.

وی پیشنهاد کرد: سند تحول زرشک در خراسان جنوبی تدوین شود تا براساس این سند تولید تا فرآوری، فروش، صادرات و پیشگیری از آفات پیگیری شود.

همزمان با برگزاری اختتامیه جشنواره ملی زرشک در بیرجند پنج تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری به ارزش ۵۸۵ میلیارد تومان و با اشتغال هزار نفر در زمینه واحدهای فرآوری، بسته‌بندی و نگهداری زرشک بین سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی و سرمایه‌گذاران به امضا رسید.

همچنین رضا بنفشه خواه، محمدرضا حقگو و امید علیمردانی سه هنرمند سینما و تلویزیون، محمدحسین هاشمی گلپایگانی تهیه کننده برنامه میدون و محسن پویان، محقق و پژوهشگر گیاهان دارویی به عنوان سفیران ملی زرشک معرفی شدند.

تجلیل از زرشک‌کاران نمونه، رونمایی از مستند به رنگ پاییز و تمبر یادبود جشنواره زرشک از دیگر برنامه‌های این مراسم بود.

اولین جشنواره ملی زرشک روز پنجشنبه  – ۲۱ مهر – با حضور جمعی از مسوولان کشوری و استانی در روستای افین شهرستان زیرکوه آغاز به کار کرد و روزهای گذشته در شهرستان‌های قاینات، سربیشه، بیرجند و درمیان نیز برگزار شد.

برنامه‌های جشنواره ملی زرشک با شعار “زرشک خراسان جنوبی، برای همه مردم ایران” از ۲۱ تا ۲۷ مهر در پنج شهرستان استان خراسان جنوبی اجرا شد.

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور