مدیرکل هواشناسی خراسان جنوبی گفت: بارش پاییزی در اغلب مناطق خراسان حنوبی کمتر از نرمال پیش‌بینی می‌شود و در زمستان میزان بارش نزدیک به شرایط نرمال فصل خواهد بود.

 علیرضا خندان‌رو  در نشست شورای حفاظت از منابع آب و سازگاری با کم‌آبی استان که با حضور معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی برگزار شد، افزود: از نیمه آبان تا نیمه آذر، بارش‌ها در شهرستان‌های بیرجند، سربیشه و درمیان حدود ۱۰ تا ۲۰ میلیمتر کمتر از نرمال است.

وی عنوان کرد: همچنین در شهرستان طبس بارندگی نرمال و در سایر شهرستان‌های استان حدود پنج تا ۱۰ میلیمتر کمتر از نرمال پیش‌بینی می‌شود.

مدیرکل هواشناسی خراسان جنوبی گفت: خارج از بازه زمانی مذکور تا نیمه اسفند امسال میزان بارش نزدیک به شرایط نرمال فصل قابل پیش‌بینی است.

وی با بیان اینکه میانگین بارش سالانه خراسان جنوبی ۱۱۷.۵ میلیمتر است یادآور شد: میانگین بلندمدت بارش استان در فصل پاییز ۱۹.۶ میلیمتر، زمستان ۶۷.۲ میلیمتر، بهار ۳۰.۲ میلیمتر و تابستان ۰.۵ میلیمتر است.

خندان‌رو گفت: در سال آبی ۱۴۰۱ – ۱۴۰۰ بارش‌ها به میزان ۳۰.۹ میلیمتر کمتر بوده که نشان از کاهش ۲۷ درصدی میانگین بارش بلندمدت استان دارد.

وی افزود: وخیم‌ترین شرایط در شهرستان‌های زیرکوه با ۶۲ درصد کاهش و بیرجند با ۵۶ درصد کاهش بارندگی است.

مدیرکل هواشناسی خراسان جنوبی بیان کرد: به همین ترتیب کاهش بارندگی در شهرستان قاینات ۵۵ درصد، بشرویه ۵۲ درصد، سربیشه ۳۹ درصد، درمیان ۳۵ درصد و طبس ۳۳ درصد بوده است.

وی گفت: با توجه به کم‌بارشی انباشته از سال آبی – زراعی گذشته (اول مهر ۱۴۰۰ تا پایان شهریور ۱۴۰۱) شرایط خشکسالی در این استان مشهود است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی هم در این نشست با بیان اینکه ۹۹ درصد چاه‌های کشاورزی استان به کنتور هوشمند مجهز شده است گفت: نصب کنتورهای هوشمند یکی از راهکارهای مدیریت منابع آبی موجود است.

سعید سروری اظهار داشت: با نصب کنتورهای هوشمند برای چاه‌های استان، ۲۰۰ میلیون مترمکعب صرفه‌جویی در برداشت آب داشته‌ایم.

وی افزود: به منظور تعادل و ثبات در دشت‌های استان و حفظ منابع آبی موجود، طرح احیا و تعادل‌بخشی منابع آب در دستور کار قرار گرفت که تهیه و نصب کنتورهای حجمی و هوشمند آب و برق یکی از پروژه‌های این طرح کلان است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی گفت: نکته مهم این است که برای مدیریت مصرف آب با همکاری کشاورزان نسبت به نصب کنتور هوشمند آب و برق برای چاه‌های کشاورزی اقدام می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: با نصب کنتور هوشمند میزان برداشت و تخلیه آب از چاه‌ها کنترل و مدیریت می‌شود که نقش موثری در مدیریت مصرف آب در این بحران خشکسالی و کم‌آبی دارد.

سروری گفت: از مجموع منابع آب زیرزمینی استان ۹۰ درصد در بخش کشاورزی، هشت درصد در بخش شرب و ۲ درصد در بخش صنعت مصرف می‌شود.

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور