استاندار خراسان جنوبی گفت: ۲ خط انتقال آب به خراسان جنوبی از خلیج فارس و دریای عمان را در دست پیگیری داریم تا با تحقق این طرح‌ها دغدغه بخش کشاورزی و صنعت استان رفع شود.

جواد قناعت روز چهارشنبه در آیین اختتامیه جشنواره ملی زرشک که با حضور معاون وزیر جهاد کشاورزی و جمعی از میهمانان در فرهنگسرای شهر بیرجند برگزار شد افزود: از کارهای جدی در دستور کار دولت سیزدهم، انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان به خراسان جنوبی است.

وی آب را از دغدغه‌های مهم و جدی کشاورزان استان مطرح کرد و گفت: کم‌آبی از دغدغه‌های جدی بوده که حاصل خشکسالی و تغییرات اقلیمی و در کنار اینها کاهش سفره‌های زیرزمینی است لذا کشاورزان در تامین آب تحت فشار هستند.

استاندار خراسان جنوبی عنوان کرد: انتقال آب از خلیج فارس به سه راهی سرچشمه رسیده و از آنجا خط سوم به سمت اصفهان، خط اول به سمت یزد و خط دوم به سمت کرمان و خراسان جنوبی اجرا می‌شود.

وی گفت: به جهت اینکه بخش خصوصی این طرح را انجام می‌دهد لذا استان‌های با توان مالی بیشتر بخش خصوصی فعال‌تری هم دارند و لوله‌گذاری و احداث شبکه انتقال آب با سرعت انجام می‌شود.

قناعت افزود: برای اینکه خط انتقال آب خلیج فارس به کرمان و سپس به خراسان جنوبی برسد، ممکن است زمان‌بر شود لذا یکی از پیگیری‌های جدی دولت و مجلس، ایجاد خط چهارم بود که انتقال آب از دریای عمان است.

وی گفت: چون این خط انتقال مصوبه دولت است لذا با بودجه دولتی انجام می‌شود و از چابهار به زاهدان مصوبه دارد که ما نیز پیگیر اخذ مصوبه هستیم تا ادامه آن به خراسان جنوبی برسد و پیگیری‌هایی با نهاد ریاست جمهوری، هیات دولت و معاونت اجرایی رئیس جمهور داشته‌ایم.

استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: خط چهارم یعنی انتقال آب از دریای عمان را پیگیر هستیم تا دغدغه کشاورزان و زرشک‌کاران رفع شود لذا هم خط چهارم و هم خط دوم انتقال آب از خلیج فارس را پیگیری می‌کنیم تا هر کدام که میسر باشد، سریعتر انجام شود.

وی با اشاره به برگزاری جشنواره ملی زرشک از ۲۱ تا ۲۷ مهر در خراسان جنوبی ادامه داد: زرشک‌کارانی که در این بخش با همه کمبودها تلاش‌های شبانه‌روزی دارند، این محصول برای ما مهم و اساسی بوده و هویت خراسان جنوبی است.

قناعت گفت: محصولات راهبردی استان به عنوان شناسنامه کشاورزی خراسان جنوبی می‌تواند قابلیت‌های استان را در کشور و خارج از مرزها معرفی کند.

وی عنوان کرد: علاوه بر استفاده از ظرفیت‌های کشاورزی به‌ویژه زرشک و تکمیل چرخه فرآوری آن می‌توان سایر قابلیت‌های استان از جمله میراث فرهنگی و گردشگری را در عرصه‌های ملی و فراملی به منصه ظهور برسانیم.

استاندار خراسان جنوبی گفت: باید تلاش کنیم شعار جشنواره زرشک با عنوان «زرشک خراسان جنوبی، برای همه مردم ایران» هم در استان و هم در رسانه ملی نهادینه تا مقدمات رشد کشاورزی فراهم شود.

وی با تاکید بر توجه ویژه به بازارهای جهانی افزود: دعوت از تجار خارجی و معرفی این محصول درآمدزا باید از اولویت های مهم مدیران استانی باشد.

قناعت گفت: با توجه به اینکه این استان در تقسیم‌بندی سازمان برنامه و بودجه کشور جزو استان‌های کم‌برخوردار و کمتر توسعه‌یافته دسته‌بندی شده است باید از فرصت محصولات راهبردی برای معرفی جاذبه‌های کشاورزی و گردشگری کشاورزی و پررنگ کردن قابلیت‌های محصولات مزیت‌دار استان استفاده کنیم.

وی تاکید کرد: علاوه بر ظرفیت‌های حوزه کشاورزی، استان خراسان جنوبی را باید به عنوان قطب گردشگری و گردشگری کشاورزی مطرح کنیم.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه بیش از ۵۰ هزار خانوار استان به طور مستقیم و غیرمستقیم از محصول زرشک ارتزاق می کنند افزود: شایسته است آموزش بهره‌برداران در دستور کار و توجه مدیران و متولیان قرار گیرد به‌طوری که شاهد جهش محسوس در وضعیت اقتصادی خانوارها باشیم.

وی گفت: کمک به افزایش قیمت فروش، ایجاد شور، نشاط و امید در بین زرشک‌کاران و مردم استان، افزایش سطح بهره‌برداری و از همه مهمتر جذب سرمایه‌گذار داخلی و خارجی از اولویت‌ها و برنامه‌های مدیران و متولیان اصلی در استان خواهد بود.

قناعت با اشاره به اینکه زرشک قدمت ۲۵۰ ساله در خراسان جنوبی دارد گفت: امید است با برنامه‌های خوب، آینده مطلوب و روشنی را برای استان رقم بزنیم و شاهد حضور شرکت‌های دانش‌بنیان برای ورود علمی به حوزه فرآوری زرشک نیز باشیم.

وی برگزاری جشنواره ملی زرشک را یک کار فاخر و ارزشمند دانست و اظهار داشت: ۶۰ عنوان برنامه محوری در مدت یک هفته توسط ۱۴ کمیته اجرایی در پنج شهرستان استان، جشن‌ها و برنامه‌های باشکوه برگزار شد.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به طرح سه نوع دغدغه و تذکر از سوی شرکت‌کنندگان جشنواره گفت: اولین تذکر درخصوص زیرساخت وجود فرهنگسرا در بیرجند است که با توجه به وجود چنین مکانی باید شاهد جشن‌ها و برنامه‌های متنوع و باشکوه باشیم لذا دستگاه‌های متولی فرهنگ برای ایجاد فضای مثبت و با نشاط، استفاده از ظرفیت‌های فرهنگسرای شهر را دستور کار قرار دهند.

وی به طرح دغدغه دیگر از سوی رئیس مجمع نمایندگان خراسان جنوبی در مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و افزود: این جلسه و جشنواره قابل تقدیر است و نشود مثل جشنواره و همایش‌های قبلی در حد چند ساعت برگزار و تمام شود.

قناعت تصریح کرد: این جشنواره و همایش‌ها باید خروجی داشته که به نفع کشاورزان و زرشک‌کاران باشد لذا این تذکر به‌جا و خوب است.

وی گفت: در جلسات قبلی برگزاری جشنواره زرشک درباره این دغدغه بحث‌های فراوران داشتیم و از جمله اهداف این جشنواره بازاریابی، بازارسازی، افزایش قیمت زرشک، کمک به معیشت کشاورزان، جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی است که تحقق آنها با تلاش مستمر می‌تواند دغدغه مردم و نمایندگان را رفع کند.

استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: انتظار می‌رود شبیه جشنواره زرشک در حوزه گردشگری و معادن نیز چنین رویدادهایی برگزار شود.

همزمان با برگزاری اختتامیه جشنواره ملی زرشک در بیرجند پنج تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری به ارزش ۵۸۵ میلیارد تومان و با اشتغال هزار نفر در زمینه واحدهای فرآوری، بسته‌بندی و نگهداری زرشک بین سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی و سرمایه‌گذاران به امضا رسید.

همچنین رضا بنفشه خواه، محمدرضا حقگو و امید علیمردانی سه هنرمند سینما و تلویزیون، محمدحسین هاشمی گلپایگانی تهیه کننده برنامه میدون و محسن پویان، محقق و پژوهشگر گیاهان دارویی به عنوان سفیران ملی زرشک معرفی شدند.

تجلیل از زرشک‌کاران نمونه، رونمایی از مستند به رنگ پاییز و تمبر یادبود جشنواره زرشک از دیگر برنامه‌های این مراسم بود.

اولین جشنواره ملی زرشک روز پنجشنبه  – ۲۱ مهر – با حضور جمعی از مسوولان کشوری و استانی در روستای افین شهرستان زیرکوه آغاز به کار کرد و روزهای گذشته در شهرستان‌های قاینات، سربیشه، بیرجند و درمیان نیز برگزار شد.

برنامه‌های جشنواره ملی زرشک با شعار “زرشک خراسان جنوبی، برای همه مردم ایران” از ۲۱ تا ۲۷ مهر در پنج شهرستان استان خراسان جنوبی اجرا شد.

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور