مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سربیشه گفت: با اجرای تفاهم‌نامه سند توسعه بخش درح تاکنون هفت رشته قنات با اعتبار یک میلیارد و ۶۳۲ میلیون تومان در این منطقه مرزی و محروم مرمت شده است.

مریم جوادی بایگی افزود: از این اعتبار یک میلیارد و ۳۳۲ میلیون تومان توسط جهاد کشاورزی و ۳۰۰ میلیون تومان توسط کمیته امداد هزینه شده است.

وی بیان کرد: براساس تفاهم‌نامه توسعه درح و تفاهم جانبی بین سازمان جهاد کشاورزی و کمیته امداد امام خمینی (ره) مقرر شد تعداد ۲۱ رشته قنات بازسازی و تامین اعتبار شود که تاکنون هفت رشته با متراژ هزار و ۷۴۸ متر بازسازی و مرمت شده است.

مدیر جهاد کشاورزی سربیشه گفت: ۱۴ رشته قنات دیگر از این سند توسعه باقی مانده است که در صورت تخصیص و تامین اعتبار عملیات اجرایی آن نیز آغاز خواهد شد.

وی اظهار داشت: همچنین در تفاهم‌نامه سند طرح توسعه درح، احداث و بازسازی ۱۲ باب استخر لحاظ شده که تاکنون ۶ باب استخر با حجم ۶۷۰ متر مکعب احداث شده است.

جوادی بایگی افزود: این تعداد استخر با اعتبار ۲۶۴ میلیون تومان احداث شد که از این اعتبار ۲۳۸ میلیون تومان توسط جهاد کشاورزی و ۲۶ میلیون تومان توسط کمیته امداد تامین شده است.

وی عنوان کرد: ۶ باب استخر دیگر با حجم ۶۷۰ متر مکعب باقی مانده است که در صورت تخصیص اعتبار عملیات اجرایی آن نیز در دستور کار قرار خواهد گرفت.

همزمان با سفر معاون اول رییس جمهوری به استان خراسان جنوبی و برگزاری همایش ملی روز روستا و عشایر در ۱۵ مهر سال ۹۸، برای چهار شهرستان‌ مرزی استان تفاهم‌نامه‌های محرومیت‌زدایی امضا شد که این مناطق دارای ضریب محرومیت بیشتر از سایر نقاط هستند.

براساس این تفاهم‌نامه‌ها ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در نهبندان، کمیته امداد امام خمینی (ره) در بخش دُرح سربیشه، قرارگاه سازندگی بسیج در زیرکوه و بنیاد مستضعفان برای شهرستان درمیان دستگاه‌های معین محرومیت‌زدایی تعیین شدند.

خراسان جنوبی ۱۱ شهرستان دارد و مرکز شهرستان سربیشه با سه بخش مرکزی، مود و درح در ۶۶ کیلومتری بیرجند است.

این استان به طول ۳۳۱ کیلومتر با افغانستان در چهار شهرستان سربیشه، نهبندان، درمیان و زیرکوه مرز مشترک دارد و دارای چهار بازارچه مرزی است که در حال حاضر فعال‌ترین آنها مرز ماهیرود در شهرستان سربیشه قرار دارد.