#در_خانه_میمانیم

#شکست_کرونا_مردم_همدلی

#کرونا_را_شکست_میدهیم

#رعایت_بهداشت_فردی

 

استاندار خراسان جنوبی گفت: با توجه به تغییر رنگ شهرها، ناگزیر به اعمال محدودیت در برخی مشاغل هستیم و پیشنهاد استان، بازنگری در جدول گروه‌بندی مشاغل برای اعمال محدودیت‌ها است.

“حمید ملانوری” در نشست ستاد استانی مدیریت کرونا به آثار زیان‌بار بیماری اشاره کرد و افزود: برخی مشاغل مثل کفش‌فروشی‌ها و لباس‌فروشی‌ها تجمعی ندارند اما چون در تامین کالاهای اساسی جدی نیستند در فهرست مشاغلی قرار دارند که باید محدود شده و در رنگ‌بندی قرمز کرونایی تعطیل شوند.

وی بیان کرد: پیشنهاد خاص استان تغییر این رویه و محدود شدن صنوفی است که با ازدحام جمعیت در محیط‌های سربسته مواجه هستند.

استاندار خراسان جنوبی گفت: اعمال محدودیت در محل‌های تجمعی و شلوغ که خیلی اورژانسی نیستند، الزامی است به این ترتیب مکان‌هایی همچون تالارهای پذیرایی، رستوران‌ها، باشگاه‌های ورزشی و استخرها باید محدود شوند.

وی افزود: برگزاری سمینارها، همایش‌ها و گردهمایی‌ها که جمع شدن عده‌ای از افراد در محیط بسته را به همراه دارند و احتمال ابتلا را افزایش می‌دهند، در رنگ‌بندی قرمز ممنوع است.

ملانوری اظهار داشت: تجارب ۱۷ ماهه مدیریت ویروس کرونا، نشان می‌دهد برخی دستورالعمل‌ها و مصوبات نیاز به بازنگری دارند و ستاد ملی کرونا نیز با اشراف به این موضوع، به زودی تغییرات اساسی را ابلاغ خواهد کرد.

پیشنهاد بازنگری در جدول گروه‌بندی مشاغل برای اعمال محدودیت 

وی از پیشنهاد استان برای بازنگری در جدول گروه‌بندی مشاغل و نحوه اعمال محدودیت‌ها در حوزه‌های مختلف خبر داد و گفت: در هر موضوعی باید به گونه‌ای اقدام کنیم که کمترین آسیب را برای مشاغل به همراه داشته باشد.

استاندار خراسان جنوبی افزود: درخصوص پارک‌ها عده‌ای بر این باورند که چون محیط بسته نیست، در صورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی نباید محدودیتی برای حضور مردم اعمال شود و در مقابل افرادی هم هستند که با عنوان اینکه هرجا تجمع باشد ابتلا نیز هست، مخالف باز بودن پارک‌ها هستند.

وی گفت: گزارش‌ها حکایت از این دارد رعایت پروتکل‌ها که تا دو یا سه ماه قبل حدود ۹۰ درصد بود در حال حاضر به ۴۸ درصد در سطح کشور و به ۵۸ درصد در خراسان جنوبی رسیده است.

ملانوری تاکید کرد: رعایت ضوابط بهداشتی، استفاده از ماسک، دقت در فاصله اجتماعی و پرهیز از برگزاری دورهمی‌ها در کاهش ابتلاها بسیار موثر است و برعکس بی‌دقتی در رعایت دستورالعمل‌ها، افزایش آمار بیماران را به همراه دارد.

نیاز به مدیریت جدی شرایط داریم

وی در ادامه نشست ستاد استانی کرونا به تشریح اقداماتی پرداخت که تاکنون برای مدیریت بیماری در سطح استان انجام شده است و گفت: با توجه به وسعت خراسان جنوبی و هم‌مرزی با افغانستان، اگر مدیریت شرایط به درستی انجام نمی‌شد الان وضعیت بسیار بدتری داشتیم لذا برای ادامه مسیر هم نیاز به مدیریت جدی شرایط داریم.

استاندار خراسان جنوبی بر اهمیت اطلاع‌رسانی و فعالیت‌های تبلیغی تاکید کرد و گفت: تمامی شهرداری‌ها مکلفند نسبت به نصب بنرهای قابل رویت با محتواهایی درخصوص کرونا و خسارت‌هایی که به همراه دارد در پیاده‌روها، حاشیه میادین، ورودی پارک‌ها و سایر اماکن عمومی اقدام کنند.

وی تصریح کرد: اگر مردم از بیماری و عوارض آن بیشتر بدانند، مطمئناً در مدیریت شرایط بیشتر همراهی می‌کنند.

طرح شهید سلیمانی در همه مناطق اجرا شود

ملانوری با تاکید بر لزوم اجرای مجدد طرح شهید سلیمانی در همه مناطق استان خاطرنشان کرد: این طرح در مدیریت بیماری در دوره قبل خیلی موثر بود لذا بسیج، سپاه، هلال احمر و دانشگاه علوم پزشکی این طرح را قوی‌تر از قبل در همه مناطق اجرا کنند.

وی گفت: با توجه به افزایش سرعت انتشار و ابتلای بیماری در دور جدید، بیماریابی بیش از هر اقدامی به ما در مدیریت شرایط کمک می‌کند.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به مصوبه ستاد ملی کرونا و اعمال محدودیت ترددهای بین شهری و استانی اظهار داشت: با توجه به اینکه همه استان‌ها در جریان این مصوبه هستند، تاکید ما بر بازدارندگی و عودت خودروهایی است که از دیگر مناطق به سمت استان می‌آیند.

وی با تاکید بر اینکه واکسیناسیون باید از مطالبات جدی استان باشد افزود: هرچه ما بتوانیم واکسیناسیون را به ویژه در گروه‌های پرخطر و در معرض ریسک افزایش دهیم، کمک بزرگی به مدیریت بیماری کرده‌ایم.

واکسیناسیون در سطح وسیع‌تر انجام می‌شود

ملانوری گفت: واکسیناسیون افراد متقاضی براساس اعلام ستاد ملی انجام می‌شود و بالطبع با توجه به افزایش واکسن تولید داخلی و وارداتی، از این پس در سطح وسیع‌تری صورت خواهد گرفت.

وی بیان کرد: خوشبختانه در ماه‌های اخیر به واسطه واکسیناسیون ۸ میلیون نفر از گروه‌های پرخطر، با سن بالا و دارای بیماری‌های زمینه‌ای، میزان مرگ و میر کاهش یافته اما متاسفانه آمار ابتلا به بیماری در سطح کشور افزایشی است و این میزان شیوع کرونا برای مردم، نظام و حوزه بهداشت و درمان خسارت‌های جبران‌ناپذیری به همراه داشته و دارد.

استاندار خراسان جنوبی عادی‌انگاری را آسیب‌زا دانست و گفت: اگر بخواهیم احساس خستگی کنیم و شرایط را جدی نگیریم، دچار آسیب‌هایی خواهیم شد که به راحتی قابل جبران نیست.

حضور کارکنان تابع شرایط رنگ‌بندی است

وی درباره وضعیت حضور کارکنان دستگاه‌های اجرایی در محل کار اظهار داشت: حضور کارکنان تابع شرایط رنگ‌بندی است و مدیران مکلفند دستورالعمل‌های مرتبط را رعایت کنند.

خراسان جنوبی اردیبهشت امسال از پیک چهارم کرونا عبور کرد و جزو ۲۵ استان کشور است که از تیر ماه در شروع خیز پنجم قرار گرفت و روند بستری‌ بیماران کرونایی در این استان صعودی است.

میزان مراجعه سرپایی و تست‌های مثبت از هفته دوم تیر ماه جاری افزایش پیدا کرده است و شهرستان‌های استان به تدریج تغییر رنگ داده‌اند.

براساس آخرین رنگ‌بندی شهرستان‌ها از ۲۴ تیر ماه که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد، شهرستان‌های نهبندان، بیرجند و طبس در وضعیت قرمز (خیلی پرخطر)، شهرستان‌های فردوس، قاینات، سربیشه و درمیان در وضعیت نارنجی (پرخطر) و بشرویه، زیرکوه، خوسف و سرایان نیز در وضعیت زرد (متوسط خطر) هستند.

با قرمز شدن بیرجند و طبس از اواخر هفته گذشته تعداد شهرستان‌های با وضع قرمز کرونایی در این استان به سه شهرستان افزایش یافت.