عملیات اجرایی موزه بین‌المللی استکبار ستیزی در صحرای طبس  با حضور استاندار خراسان جنوبی و جمعی از مسوولان کشوری آغاز شد.

به “علی اصغر جعفری” معاون بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و رییس موزه انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و مقاومت، سردار سید “حسین ستوده” رییس سازمان امور موزه و یادمان‌های دفاع مقدس و جمعی از مسوولان استانی و محلی در این مراسم حضور داشتند.

استاندار خراسان جنوبی در این مراسم گفت: موزه بین‌المللی استکبارستیزی، سند بزرگ تاریخی واقعه صحرای طبس را در جای خود ماندگار می‌کند.

حمید ملانوری افزود: این موزه، واقعیت‌های حادثه را در معرض دید تحلیل‌گران و تشنگان جریان‌های تاریخی قرار می‌دهد.

وی گفت: هنوز خیلی از آدم‌ها نتوانسته‌اند همه جوانب و زوایای این واقعه تاریخی را درک کنند و سال‌ها طول خواهد کشید که همه بفهمند چه اتفاقی در این منطقه افتاده است.

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه احداث و ایجاد موزه استکبارستیزی در این مکان، مورد تأکید و تأیید رهبر معظم انقلاب بوده است تصریح کرد: این موزه از مکان‌های بزرگ یادبود مقاومت، ایثار و جانفشانی ملت ایران و از بناهای ثبت مدد الهی در سرزمین اسلامی ما خواهد بود.

ملانوری ضمن تشکر از عنایت مقام معظم رهبری به این موضوع اظهار داشت: همه دستگاه‌های اجرایی کمک کنند تا کار با سرعت پیش برود و در موعد مقرر اجرایی شود.

وی درخصوص اهمیت این بنا گفت: مردم در جریان انقلاب، همه تلاش خود را به کار بستند تا دین خدا در سرزمین ایران جاری و ساری شود و در مقابل، در صحرایی که هیچ کسی فکرش را نمی‌کرد، دست خدا در قالب ریگ‌های بیابان به کمک شان آمد و بساط خدعه را برچید.

استاندار خراسان جنوبی افزود: لطف و مدد خدا سبب شد در این مکان، بنایی ایجاد شود که سندی بر یاری خدا و شکست مفتضحانه دشمن باشد.

وی اظهار داشت: یکی از مهمترین موضوعاتی که سبب شد مردم در جریان انقلاب پیروز شوند، نفرت و انزجار آنها از جریان استبداد، استکبار و استعمار در کشور بود.

ملانوری ادامه داد: مردم ایران نمی‌توانستند تحمل کنند که کسانی بر کشور چنبره انداخته‌اند تا فرهنگ، اعتقادات و ذخایر معنوی شان را به یغما ببرند.

وی با بیان اینکه مردم با اعتقاد به خدا با این جریان مستبد مقابله کردند و انقلاب شکل گرفت گفت: اینکه مردم با دست خالی قیام کردند و در مقابل ابرقدرت‌ها به پیروزی رسیدند برای خیلی‌ها قابل قبول نبود، لذا به دسیسه پرداختند تا این نظام نوپا را از بین ببرند، یکی از این جریان‌های سخیف، همین ماجرای صحرای طبس است که با شکست مواجه شد.

ساخت موزه بین‌المللی استکبار ستیزی در صحرای طبس امروز آغاز شد و در عرصه‌ای به مساحت ۱۰ هکتار و در بخش‌های خدماتی، گالری، اداری و محوطه‌سازی اجرا می‌شود.

بخش خدماتی مجموعه برای اجرا و تکمیل به آستان قدس رضوی سپرده می‌شود و بخش اداری نیز با زیربنای ۲ هزار و ۵۰۰ متر مربع در بازه زمانی سه سال به بهره‌برداری خواهد رسید.

در محوطه این مجموعه، صحنه شکست نقشه آمریکا در ابعاد واقعی و در محل وقوع بازسازی می‌شود و در بخش گالری نیز تمامی اسناد و مدارک مربوط به واقعه طبس به نمایش گذاشته خواهد شد.

براساس برنامه اعلام شده موزه بین‌المللی استکبار ستیزی در صحرای طبس تا پایان سال ۱۴۰۲ به بهره‌برداری خواهد رسید.

بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با توجه به اهمیت موضوع و نیز وضعیت استقبال مردم از مسجد شکر و محل وقوع حادثه طوفان شن و سقوط هواپیماهای آمریکایی، طرح احداث موزه استکبار ستیزی را در این مجموعه در دستور کار قرار داد.

پنجم اردیبهشت سال ۱۳۵۹ نظامیان آمریکایی با هواپیماها و بالگردهای خود برای ضربه زدن به انقلاب اسلامی نوپای ایران و آزادی جاسوسان در بندشان طی عملیاتی پیچیده وارد عمق خاک کشور شدند و در محلی فرود آمدند که امروز با نام “موزه بین‌المللی استکبار ستیزی صحرای طبس” شناخته می‌شود.

عملیات نظامی و حمله تجاوزگرانه نظامیان آمریکایی موسوم به “پنجه عقاب” بر اثر طوفان شن و امداد الهی به شکست خفت‌بار منجر شد.

صحرای طبس در فاصله ۱۳۰ کیلومتری محور طبس به یزد قرار دارد و هر سال به همین مناسبت مراسمی با حضور مردم و مسوولان در شهرستان طبس برگزار و یاد شهید “محمد منتظر قائم” نخستین فرمانده سپاه استان یزد که در این محل به شهادت رسید، نیز گرامی داشته می‌شود.