فرماندار بیرجند گفت: اولین مانع ازدواج برای جوان مساله اشتغال است و در سال‌های اخیر به طور متوسط سالانه سه هزار شغل جدید در شهرستان بیرجند ایجاد شده است.

علی ناصری  در آیین اهدای جهیزیه به ۱۵۰ نوعروس خراسان جنوبی که به همت بنیاد بین‌المللی خیریه آبشار عاطفه‌ها در بیرجند برگزار شد، افزود: این تعداد شغل ثبت شده که قابل رویت است هرچند هنوز افزایش اشتغال در این منطقه ضروری است.

وی با بیان اینکه در دولت تدبیر و امید اقدامات زیادی برای تسهیل ازدواج جوانان انجام شده است گفت: پرداخت تسهیلات ازدواج از مهمترین خدماتی بوده است که سعی شده با تورم همراه باشد و قابل قیاس با دوران گذشته نیست.

فرماندار بیرجند تصریح کرد: در این سال‌ها هر سال در جذب تسهیلات اشتغالزایی و ایجاد شغل نسبت به سال قبل پیشرفت قابل ملاحظه یا اندازه سال قبل فعالیت داشتیم و سال گذشته با وجود کرونا و همه مشکلات به سقف سال ۹۸ رسیدیم.

وی افزود: سدهای خودساخته مقابل جوانان برای ازدواج‌ آسان باید برداشته شود و کمک‌کننده اصلی در این زمینه خانواده‌ها هستند.

ناصری بیان کرد: تبیین ازدواج آسان از مهمترین مسایل جامعه است و این نوع ازدواج باید فرهنگ‌سازی شود.

وی اظهار داشت: ازدواج آسان سبب امیدبخشی در جامعه می‌شود و با تشکیل خانواده شاهد فرزندآوری و افزایش جمعیت جوان در کشور خواهیم بود.

فرماندار بیرجند گفت: حذف تجملات که مانع از ازدواج و زندگی‌های آسان شده، یک ضرورت است که در این زمینه ضمن فعالیت بیش از پیش دستگاه‌ها سازمان‌های مردم نهاد هم می‌توانند نقش مهمی را ایفا کنند.

وی بیان کرد: ترغیب خیرین و توان مدیریتی خیرین در مساله ازدواج مهم است زیرا هیچ موضوعی در جامعه مهمتر از ازدواج نیست.

ناصری افزود: نباید طوری باشد که در چنبره مشکلات گرفتار شده باشیم و موقعیت را برای ازدواج جوانان فراهم نکنیم.

مسوول موسسه اندیشه کوثر هم در این آیین گفت: زوج‌های جوان از فرزندآوری در اوایل ازدواج غافل نشوند زیرا یکی از مهمترین دلایل نازایی اقدام نکردن در مهلت طلایی است.

حجت الاسلام محمدمسلم وافی افزود: طبق بررسی متخصصان و معاونت وزارت بهداشت ۵۴ درصد زنان و مردانی که در سال اول زندگی مشترک بچه‌دار نمی‌شوند جزو کسانی هستند که بعدها بچه‌دار نمی‌شوند.

وی گفت: متاسفانه از سال‌ها قبل در ارتباط با فرزندآوری کلاه بزرگی را سر نسل‌های جوان گذاشتند که راه برگشت نداریم.

حجت الاسلام وافی افزود: اینکه ۲ سال اول ازدواج را تفریح کنید بعد به فکر بچه باشد، سخنی غربی و اشتباه است که در جامعه ایرانی رسوخ پیدا کرده است.

وی اظهار داشت: در کشورهای پیشرفته امروزه فرزندآوری در صدر مسایل است برای مثال در کشور آلمان برای تضمین فرزندآوری حتی سند ازدواجشان پس از ۹ ماه ثبت می‌شود تا جوانان در این زمینه دغدغه بیشتری داشته باشند.

این فعال اجتماعی گفت: نتیجه تصمیمات سال‌های گذشته این شده که کشور به مرحله میانسالی رسیده در حالی که طبق بررسی‌های جهانی ایران تا سال ۹۶ جزو کشورهای جوان دنیا بوده است.

وی افزود: اگر این وضعیت ادامه داشته باشد طبق بررسی‌های علمی از سال ۱۴۰۵ در تله جمعیتی می‌افتیم و تا چند سال بعد جزو کشورهای پیر دنیا خواهیم بود.

مسوول موسسه اندیشه کوثر از زوج‌های جوان خواست در اولین روزهای زندگی نسبت به فرزندآوری اقدام کنند.

حجت الاسلام مافی پدر پرجمعیت‌ترین خانواده جوان ایرانی لقب گرفته است.

در این آیین ضمن پرچم‌گردانی حرم مطهر امام رضا (ع) توسط خدام رضوی ۱۵۰ سری جهزیه به نوعروسان نیازمند اهدا شد.