ساختمان اداری مرزبانی در مرز رسمی ماهیرود روز پنجشنبه با حضور استاندار خراسان جنوبی در شهرستان سربیشه به بهره‌برداری رسید.

این طرح عمرانی در ادامه سفر استاندار به منطقه مرزی ماهیرود و با حضور نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی، جمعی از مدیران کل ستادی و استانی، امام جمعه، فرماندار و جمعی از مسوولان شهرستان سربیشه افتتاح شد.

سازمان همیاری شهرداری‌های استان به عنوان پیمانکار پروژه، ساختمان اداری مرزبانی را در ۲ طبقه با زیربنای ۵۷۰ مترمربع احداث کرد و اعتبار هزینه شده برای اجرای این پروژه ۱۶ میلیارد و ۱۸۵ میلیون ریال است.

جواد قناعت امروز از عملیات اجرایی پروژه نصب و راه‌اندازی دستگاه ایکس‌ری در مرز ماهیرود نیز بازدید کرد.

مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی در این بازدید گفت: پروژه نصب و راه‌اندازی دستگاه ایکس‌ری در مرز ماهیرود با اعتباری بالغ بر ۷۰ میلیارد تومان در حال اجراست.

حسن رحیمی‌زاده افزود: با اتمام ساخت سوله مورد نیاز، دستگاه ایکس‌ری طی ۲ ماه آینده به محل منتقل می‌شود و بعد از نصب مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.

وی اظهار داشت: با نصب دستگاه ایکس‌ری در مرز ماهیرود، کامیون‌های حمل کالاهای صادراتی در محل اسکن می‌شوند و این اقدام در تسهیل و روان‌سازی فرایند صادرات تاثیر بسزایی خواهد داشت.

مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی گفت: مقایسه تصاویر مربوط به اسکن کالا در گمرک مبدا و در مرز ماهیرود، مانع از قاچاق کالا می شود.

استاندار خراسان جنوبی در ادامه این سفر از درب خروج واحد صادرات در گمرک ماهیرود بازدید کرد. درب واحد صادرات گمرکات مرزی ماهیرود سال ۱۳۹۷ و با حضور مقامات جمهوری اسلامی ایران و افغانستان افتتاح شد.

در این طرح که با ابتکار گمرک جمهوری اسلامی ایران و حمایت استاندار وقت خراسان جنوبی در گمرک ماهیرود برای اولین بار در مرزهای کشور اجرایی و عملیانی شد، سه معبر گمرکی دارای درب‌های واحد واردات (با هفت لاین ورود و خروج) و صادرات (با هشت لاین ورود و خروج) احداث شد و به بهره‌برداری رسید.

این اقدام و ابتکار ضمن کنترل‌های متمرکز گمرکی معابر سه‌گانه (پایانه – بازارچه مرزی – منطقه ویژه اقتصادی) باعث افزایش بهره‌وری و کارایی نیروهای گمرکی و تسهیل و تسریع در روند تشریفات ورود و خروج شده است.

روزانه به‌طور متوسط ۲۰۰ تا ۲۵۰ کامیون افغان در ماهیرود بارگیری و از مرز خارج می‌شوند.

مجموع کالاهایی که در هشت ماه نخست امسال از مرز ماهیرود صادر شده‌، با وزن یک میلیون و ۶۰۶ هزار تن، از لحاظ ارزشی بیش از ۵۱۲ میلیون دلار بوده که به نسبت مدت مشابه سال گذشته با رشد ۲۲ درصدی همراه بوده است.

ارزش کالاهای وارداتی از این مرز نیز طی این مدت ۱۳ میلیون دلار بوده که رشد ۶۷۳ درصدی به نسبت مدت مشابه سال گذشته را نشان می‌دهد.

استاندار خراسان جنوبی امروز برای بررسی میدانی زیرساخت‌ها و وضعیت مبادلات تجاری در مرز رسمی ماهیرود به شهرستان سربیشه رفت و با حضور نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی، جمعی از مدیران کل ستادی و استانی، امام جمعه، فرماندار و جمعی از مسوولان شهرستان سربیشه از قطعه سوم محور سربیشه – درح – میل ۷۸ و پایانه مرزی ماهیرود (میل ۷۸) بازدید کرد.

گفت و گو با تجار ایران و افغانستان، افتتاح ساختمان انبار تحت کلید گمرک و کلنگ‌زنی مجتمع اقامتی رفاهی از دیگر برنامه‌های استاندار در سفر به مرز ماهیرود است، همچنین قرار است شورای ساماندهی مبادلات مرزی و کارگروه توسعه صادرات استان با حضور قناعت در منطقه مرزی ماهیرود تشکیل جلسه دهد.

استاندار خراسان جنوبی در اولین سفر شهرستانی خود به شهرستان مرزی نهبندان و سپس به شهرستان‌های قاینات و فردوس سفر کرد و امروز به مرز رسمی ماهیرود در شهرستان سربیشه رفت.

خراسان جنوبی به مرکزیت بیرجند ۱۱ شهرستان دارد و شهر سربیشه در ۶۶ کیلومتری بیرجند است.

استان خراسان‌ جنوبی ۳۳۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان دارد و ولایت فراه و گمرک ابونصر فراهی در افغانستان هم‌مرز با شهرستان سربیشه در خراسان‌ جنوبی است.

خراسان جنوبی چهار شهرستان مرزی دارد و گمرک و پایانه مرزی ماهیرود به عنوان سومین معبر رسمی ایران با افغانستان در شرق کشور شناخته می‌شود.