اولین سایت هوشمند زمینی بارورسازی ابر‌ها در کشور به همت نخبگان و پژوهشگران خراسان جنوبی در ارتفاعات باقران بیرجند راه‌اندازی و افتتاح شد.

 

مراسم افتتاح سایت زمینی بارور سازی ابرها امروز با حضور مسئول سازمان بسیج سازندگی کشور، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار، فرمانده سپاه انصارالرضا (ع) خراسان جنوبی و جمعی از مدیران دستگاه‌های اجرایی در بیرجند برگزار شد.

ایمانی مسئول سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری سپاه انصارالرضا (ع) خراسان جنوبی در این مراسم گفت: اولین سایت هوشمند زمینی بارورسازی ابر‌ها در سطح کشور به همت نخبگان خراسان جنوبی راه‌اندازی شده است.

او افزود: مطالعات ایجاد این سایت از سال ۱۳۹۶ در خراسان جنوبی آغاز شد و اکنون با کمک بخش دانشگاهی استان به مرحله بهره‌برداری رسیده است.

ایمانی ادامه داد: با توجه به وضعیت اقلیمی خراسان جنوبی ۳۵ سایت دیگر برای افزایش بارندگی در استان نیاز است که مکان‌یابی اولیه انجام شده اما اجرای آن نیازمند تأمین اعتبار و حمایت از سوی دستگاه‌های متولی است.

مسئول سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری سپاه انصارالرضا (ع) خراسان جنوبی اظهار کرد: با ایجاد این تعداد سایت شاهد افزایش ۲۵ تا ۳۰ درصد بارندگی در استان خواهیم بود که در صورت تحقق کمک شایانی به رفع مشکل کم‌آبی می‌کند و قطعا ثمرات آن به بخش کشاورزی و دامپروری خواهد رسید.

و عنوان کرد: آمادگی پیاده‌سازی این طرح در سایر نقاط کشور را داریم و می‌تواند نمونه‌ای برای دیگر استان‌ها باشد.

ایمانی بیان کرد: حدود ۲ میلیارد ریال اعتبار صرف راه‌اندازی اولین سایت هوشمند زمینی بارورسازی ابر‌ها شده است ولی اگر سایت‌های دیگر به صورت انبوه ساخته شود، هزینه‌های آن کمتر خواهد بود.

مسئول سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری سپاه انصارالرضا (ع) خراسان جنوبی تصریح کرد: بازدهی افزایش بارندگی در هر سایت زمینی زیر ۱۰ درصد است و برای اینکه تأثیر مطلوب در میزان بارندگی را شاهد باشیم باید تعداد سایت‌ها در نقاط مختلف افزایش یابد.

او اظهار کرد: تمامی مواد باروری ابر‌ها در خراسان جنوبی تولید و با موفقیت بالا آزمایش شده است.

براساس توضیحات مسئول فنی سایت هوشمند بارورسازی ابرها، ۲ نوع ژنراتور در این ایستگاه استفاده شده که سوخت آن‌ها جامد و مایع است.

این سایت هوشمند داده‌های محیطی از جمله دما، میزان رطوبت و پوشش ابر را اندازه‌گیری کرده و اطلاعات را به مرکز کنترل ارسال می‌کند سپس با تحلیل و مقایسه داده‌ها اگر شرایط باروری ابر‌ها فراهم باشد دستور اجرای عملیات از مرکز کنترل صادر می‌شود.

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور