مدیرکل انتقال خون خراسان جنوبی گفت: امسال اهدای خون در این استان از نظر تعداد مراجعه به مراکز خونگیری حدود هشت درصد و به لحاظ اهدا ۸.۱ درصد نسبت به مدت مشابه پارسال افزایش داشته است.

 کامبیز مهدی‌زاده  در نشست خبری به مناسبت ۲۴ خرداد (۱۴ ژوئن) روز جهانی اهدای خون گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۶ هزار و ۷۸۶ نفر برای اهدای خون به پایگاه‌های انتقال خون استان مراجعه کردند که پنج هزار و ۷۰۱ نفر موفق به اهدای خون شدند.

وی افزود: همچنین برای اهدای پلاکت فرزیس در این مدت ۱۷۲ مراجعه کننده داشته‌ایم و ۱۳۱ نفر موفق به اهدای پلاکت شدند که نسبت به مراجعه کننده ۶۰ درصد و اهدا کننده ۳۵ درصد رشد داشته است.

مدیرکل انتقال خون خراسان جنوبی گفت: میانگین اهدای خون بانوان در این استان ۷.۱ درصد کل آمار اهداکنندگان و این میزان در کشور حدود ۴.۶ درصد است.

وی اظهار داشت: خراسان جنوبی در اهدای خون بانوان طی سال گذشته رتبه پنجم کشور را کسب کرد.

مهدی‌زاده افزود: نیازمند افزایش تجهیزات در مراکز اهدای خون هستیم و همراهی خیرین را می‌طلبد.

وی با اینکه ۳۰ درصد پست‌های سازمانی اداره کل انتقال خون خراسان جنوبی خالی است گفت: کمبود نیروی انسانی یکی از مشکلات موجود است که بیشتر در شهرستان‌های استان این کمبود وجود دارد.

مدیرکل انتقال خون خراسان جنوبی با اشاره به اهدای خون مستمر ادامه داد: پارسال شاخص اهدای مستمر خون در کشور ۵۴ درصد و در خراسان جنوبی ۵۸.۸ بوده است.

وی از مردم خواست اهدای خون مستمر داشته باشند و گفت: اهدای خون در بانوان با توجه به فواید آن نیازمند فرهنگ‌سازی است.

مهدی‌زاده ادامه داد: تجهیزات انتقال خون کمیاب است و برخی پایگاه‌ها مانند طبس، به دلیل نبود تجهیزات پلاکت تولید نمی‌کنند ولی امسال با پیگیری‌هایی که انجام شده تلاش می‌شود این کمبود مرتفع شود.

وی با اشاره به مشکل دسترسی به پایگاه اهدای خون در بیرجند گفت: کانتینری به شمال شهر بیرجند منتقل و در بلوار مسافر راه‌اندازی خواهد شد تا دسترسی مردم برای اهدای خون بیشتر شود.

مدیرکل انتقال خون خراسان جنوبی با اشاره به مراجعه بیشتر مردم در شب‌های احیا، ماه محرم و صفر افزود: مردم باید اهدای خون را در سال به صورت متوالی انجام دهند چراکه نیاز به فرآورده‌های خونی در همه روزها وجود دارد.

وی اظهار داشت: سال گذشته ۲۲ هزار و ۸۰۵ واحد خون در استان اهدا شد که هفت هزار و ۵۰۰ واحد خونی به سایر استان‌ها ارسال شده است.

مهدی‌زاده درباره طرح احداث مرکز جامع اهدای خون بیرجند که در حال اجراست گفت: تکمیل ساختمان این مرکز به ۱۵ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

۱۴ ژوئن (۲۴ خرداد) روز جهانی اهدای خون است که امسال با شعار “ما هستیم چون شما خون اهدا می‌کنید” گرامی داشته می‌شود.

نوشته و خبرنگار : دکتر  ا . زارعی دبیر سرویس پزشکی و سلامت و ا حسن پور