#در_خانه_میمانیم

#شکست_کرونا_مردم_همدلی

#کرونا_را_شکست_میدهیم

#رعایت_بهداشت_فردی

 

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: اگر همین روند افزایش بستری بیماران تنفسی، بیماران کرونایی و تست‌های مثبت ادامه داشته باشد تا پایان هفته شهرستان بیرجند قرمز خواهد شد و رنگ بقیه شهرستان‌های خراسان جنوبی نیز از زرد به نارنجی تبدیل می‌شود.

محمد دهقانی شامگاه یکشنبه درباره آخرین وضعیت بیماری کووید ۱۹ در خراسان جنوبی اظهار داشت: در این صورت محدودیت‌های شدید که مربوط به شهرستان‌های قرمز (خیلی پرخطر) و نارنجی (پرخطر) است به این مناطق بر می‌گردد و روزهای سختی را خواهیم داشت که تعداد زیادی از بیماران بستری شوند و مشکلات بیشتری را برای ما ایجاد کند.

وی افزود: در شبانه‌روز گذشته ۱۲۵ آزمایش مولکولی (PCR) انجام شد که از این تعداد ۴۵ مورد جدید مبتلا به کرونا در استان شناسایی شدند یعنی ۳۶ درصد تست‌های ما مثبت شد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: از ۴۵ بیمار هشت نفر در بیمارستان‌ها بستری هستند و ۳۷ بیمار به صورت سرپایی نمونه دادند.

وی افزود: ۱۹ مورد از موارد مثبت جدید مربوط به شهرستان بیرجند، هشت مورد شهرستان زیرکوه، ۲ مورد شهرستان سرایان، سه مورد شهرستان طبس، هفت مورد شهرستان فردوس و ۶ مورد شهرستان قاینات بوده است.

دهقانی گفت: همچنین در ۲۴ ساعت گذشته ۵۵۱ تست سریع تشخیص کرونا در استان خراسان جنوبی انجام شد که از این تعداد هم ۹۱ مورد جدید مبتلا به کرونا شناسایی شدند.

وی بیان کرد: از این تعداد نیز ۲۶ مورد شهرستان بیرجند، ۶ مورد زیرکوه، چهار مورد سرایان، ۱۱ مورد طبس، ۱۳ مورد فردوس، ۱۳ مورد قاینات، ۹ مورد بشرویه، سه مورد خوسف، سه مورد درمیان، یک مورد سربیشه و ۲ مورد نهبندان بوده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ادامه داد: تعداد بیمارانی که در حال حاضر با علائم تنفسی در بیمارستان‌های استان بستری هستند به ۲۰۲ مورد افزایش پیدا کرده که از این تعداد ۷۹ بیمار مبتلا به کرونا هستند.

وی گفت: ۱۲ نفر از بیماران کرونایی در بخش‌های مراقبت ویژه (ICU) بستری هستند که حال ۲ نفر وخیم است.

دهقانی اظهار داشت: در ۲۴ ساعت گذشته با یک مورد فوت جدید بر اثر کرونا آمار کل فوتی استان به ۷۷۰ مورد افزایش پیدا کرد.

وی افزود: پذیرش بیمارستان‌ها در شبانه‌روز گذشته نیز افزایش داشته و به تعداد ۶۵ بیمار تنفسی رسیده است که بستری شدند همچنین در همین مدت ۴۲ بیمار از بیمارستان‌ها ترخیص شدند که ۱۰ مورد مبتلا به کرونا بودند.

دبیر ستاد استانی مدیریت کرونا درباره علت افزایش بیماران کرونایی و بستری در بیمارستان‌ها گفت: در سه هفته اخیر به دلیل افزایش ترددها، مسافرت‌ها و رعایت نکردن پروتکل‌ها پیش‌بینی می‌شد که این اتفاق در سطح کشور و استان بیفتد به طوری که در هفته دوم فروردین نسبت به هفته آخر اسفند سال گذشته با افزایش ۵۲ درصدی بستری بیماران تنفسی مواجه شدیم.

وی از افزایش ۱۸۸ درصدی بستری بیماران مبتلا به کرونا در این مدت خبر داد و افزود: از مجموع کل تست‌های مولکولی و سریع که انجام می‌دهیم موارد مثبت نسبت به هفته آخر اسفند ماه ۸ برابر شده است.

خراسان جنوبی ۱۱ شهرستان دارد و در حال حاضر ۱۰ شهرستان این استان در وضعیت زرد (متوسط خطر) و یک شهرستان در وضعیت نارنجی (پرخطر) است. این استان در حال حاضر هیچ شهرستان آبی (کم خطر) ندارد.

براساس آخرین رنگ‌بندی شهرستان‌های استان خراسان جنوبی که روز شنبه (۱۴ فروردین) اعلام شد، شهرستان بیرجند در وضعیت نارنجی قرار دارد و سایر شهرستان‌های استان نیز زرد رنگ است.

اولین مورد ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در خراسان جنوبی اوایل اسفند ۹۸ در پی همه‌گیری جهانی ویروس کرونا اعلام شد و پس از گذر خیزهای اول و دوم بیماری در فروردین و تیر ۹۹، روند بیماری بار دیگر در مهر سال گذشته صعودی شد که این روند تا آبان و آذر ماه ادامه یافت به طوری که آمار مبتلایان روزانه (۲۴ ساعت) سه رقمی و فوتی‌های کرونا در این استان دورقمی شد.

به دنبال اجرای محدودیت‌های جامع از اول آذر پارسال و همراهی مردم و اصناف به تدریج موارد ابتلا به کرونا، بیماران مراجعه کننده به بیمارستان‌ها، تست‌های مثبت، موارد بستری و فوتی در خراسان جنوبی کاهش یافت و این استان پیک سوم کرونا را پشت سر گذاشت.

روند صعودی شناسایی بیماران مبتلا به کرونا در خراسان جنوبی از اوایل هفته دوم فروردین امسال آغاز شد و شهرستان بیرجند بیشترین موارد مثبت جدید را در این مدت به خود اختصاص داده است.