برگزیدگان بیست‌وسومین جشنواره‌ بین‌المللی قصه‌گویی خراسان جنوبی با برگزاری آیین اختتامیه مرحله‌ استانی روز دوشنبه با حضور مجازی مربیان و علاقمندان به هنر قصه‌گویی در بیرجند معرفی شدند.

  مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان جنوبی  در این آیین اظهار داشت: ترویج فرهنگ قصه‌گویی یکی از اهداف مهم جشنوارهای قصه‌گویی است و امیدواریم در جهت اهداف کمی و کیفی این جشنواره‌ها را دنبال کنیم.

طاهره حمیدی افزود: با مشارکت دستگاه‌های اجرایی همسو زمینه اطلاع‌رسانی این جشنواره به عموم مخاطبان فراهم و در کنار آن کارگاه‌های مختلف مرتبط با بخش‌های این جشنواره در استان برگزار شد.

وی با اشاره به میزان مشارکت خوب علاقمندان در این جشنواره اضافه کرد: تعداد ۳۰۱ قصه در سایت استانی جشنواره بارگزاری شد که در این بین ۶۴ قصه در بخش ملی، ۱۵۱ اثر در بخش قصه‌های ۹۰ ثانیه‌ای و ۸۶ اثر در بخش پادکست شرکت کردند.

وی ادامه داد: در بخش قصه‌های ملی و آیینی پس از داوری ۱۵ نفر موفق به کسب مقام‌های اول، دوم و سوم و شایسته تقدیر شدند که از این بین هفت اثر به مرحله‌ منطقه‌ای راه پیدا می‌کنند.

حمیدی جشنواره‌ها را وسیله‌ای برای آموختن تجربه و افزایش توان علمی دانست و ابراز امیدواری کرد که زمینه کمی و کیفی این هنر بیش از پیش در استان فراهم شود.

مدیرکل امور زنان و خانواده استانداری خراسان جنوبی نیز گفت: کانون می‌تواند سرنوشت کودکان و نوجوانان را عوض کند و در ادامه زندگی آنان موثر باشد.

نفیسه نخعی افزود: کانون می‌تواند به رشد فکری کودکان و نوجوانان کمک کند و بهترین خاطرات زندگی من در کانون رقم خورده است.

وی استان خراسان جنوبی را در حوزه منابع انسانی غنی دانست و افزود: مربیان توانمند کانون در قالب برنامه‌های مختلف در رشد کودکان  و نوجوانان و گسترش فرهنگ موثر هستند.

در بخش پایانی این جشنواره بیانیه هیات داوران توسط «فردین مقدوری» نماینده هیات داوران مرحله استانی بیست و سومین جشنواره بین‌المللی قصه گویی قرائت و برگزیدگان این مرحله مشخص شدند.

بر همین اساس در بخش قصه‌های مدرن و کلاسیک گروه پدر بزرگ و مادربزرگ‌ها، محمد جواد الاهی از شهرستان طبس با قصه خانه شیرها رتبه اول و مریم رضازاده از شهرستان قاین با قصه مشکل گشا به عنوان رتبه دوم معرفی شدند.

در بخش زنان و مردان قصه‌های کلاسیک و مدرن «سیده معصومه کاظمی» از بیرجند با قصه راز بزرگ جهانگرد، «مریم فرخ فال» با قصه بادی که خوابش می آمد و «مریم محمدی» با قصه هلر و شلر و سنگ مدد، هر دو از شهرستان نهبندان، رتبه اول تا سوم را کسب کردند و «الهام نیک‌بین» از بیرجند، عنوان شایسته تقدیر را از آن خود کرد.

در بخش قصه‌های آیینی و سنی گروه زنان و مردان نیز تنها «فاطمه اخباری» از قاین موفق به کسب رتبه دوم شد.

بر همین اساس در بین دختران و پسران شرکت کننده در بخش قصه‌های مدرن و کلاسیک، «زینب نیکفر» با قصه محاکمه سنگ و «ریحانه طالبی»، هر دواز بیرجند با قصه عشق مادرانه و «منیره سادات صدیقی» از قاین با قصه زال و رودابه، به ترتیب عناوین اول تا سوم را کسب کردند و «الهه نادی» از بیرجند با قصه دختر نارنج شایسته تقدیر شد.

در ادامه «آرمیتا نوروزی» از قاین با قصه رزم گرد آفرید و سهراب، «بهاره اسماعیلی» از مرکز فردوس با قصه داستان‌های شاهنامه (روزگار جمشید) و «نرگس سادات رضوی» از شهرستان سرایان با قصه رزم رستم و سهراب در بخش دختران و پسران قصه‌های آیینی و سنتی به ترتیب اول تا سوم شدند و «نازنین فنودی» از بیرجند عنوان شایسته تقدیر را ازآن خود کرد.

بر اساس شیوه‌نامه‌ اجرایی این رویداد فرهنگی رقابت مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌ها در مرحله استانی خواهد بود و همچنین در هر بخش، تنها ٢ نفر اول زنان و مردان ملی و آئینی سنتی و ٢ نفر اول دختران و پسران ملی و آئینی سنتی و در مجموع هفت نفر در استان وارد رقابت منطقه‌ای خواهند شد.