سرپرست حفاظت محیط زیست درمیان گفت: سد رزه به عنوان زیستگاه پرندگان مهاجر در این شهرستان به منظور بررسی موارد احتمالی بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان پایش شد.

محمدعلی خسروی زارگز افزود: همچنین سد مخزنی رزه بزرگترین منبع آبی پایدار خراسان جنوبی به صورت مستمر در سال جاری توسط کارشناسان اداره حفاظت محیط زیست و دامپزشکی مورد رصد و پایش قرار گرفت.

وی بیان کرد: در فصل زمستان همه ساله شاهد فرود پرندگان مهاجر در سد مخزنی رزه هستیم که در سال جاری در برخی مقاطع شاهد فرود بیش از سه هزار پرنده در این سد بودیم.

خسروی زارگز گفت: پرندگان آبزی و کنار آبزی از قبیل اردک سبز و سرحنایی، حواصیل، خوتکا، چنگر، غاز وحشی، کشیم، آنقوت، باکلان و کاکائی پرندگان مهاجر در فصل زمستان در این سد هستند.

وی افزود: اکنون تعدادی از پرندگان بومی در سد رزه باقی مانده‌اند که با پرواز بر روی مزارع روستاها و واحدهای پرورش طیور مجاور، بر اهمیت مستمر پایش‌ها می‌افزاید.

سرپرست حفاظت محیط زیست درمیان اظهار داشت: این سد با هدف کنترل و مهار سیلاب‌های فصلی، نقش موثری در توسعه کشاورزی و اقتصاد منطقه دارد و بررسی آن از حیث بیماری در جمعیت پرندگان و آبزیان برای بهره‌برداران آن حائز اهمیت است.

خسروی زارگز ادامه داد: به همین منظور سالانه نمونه‌هایی از آب این سد برداشت و جهت بررسی‌های تکمیلی به آزمایشگاه ارسال می‌شود.

وی بیان کرد: طی پایش و کنترل‌های صورت گرفته از ابتدای شیوع بیماری آنفلوآنزا در استان تا این لحظه موردی از بیماری به خصوص این بیماری در این سازه بزرگ استان مشاهده نشده است.

سد رزه بزرگترین سازه آبی خراسان جنوبی است که با ظرفیت آبگیری ۲۴ میلیون متر مکعب در ۶۰ کیلومتری شهر اسدیه مرکز شهرستان درمیان واقع شده و اکنون هشت میلیون متر مکعب آب دارد.

شهر اسدیه مرکز شهرستان مرزی درمیان در ۱۰۵ کیلومتری شرق بیرجند قرار دارد.