مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی گفت: متاسفانه از خارشتر در استان برای چرای دام، برداشت علوفه خشک و ‌تر و در برخی واحدهای عرقیات سنتی هم از آن عرق استحصال می‌شود.

عبدالرضا رضایی، امروز شنبه ۱۴ فروردین به رسانه‌های گروهی گفت: گیاه خارشتر از سال سوم کاشت به بعد باردهی اقتصادی دارد و از هر هکتار زمین خارشتر ۸ تا ۱۰ تن علوفه‌تر و ۴ تن علوفه کشت خشک برداشت می‌شود؛ از خارشتر برای تولید علوفه، بذر و گیاه دارویی استفاده می‌شود.

وی با اشاره به ضعف در فرآوری و بهره برداری، افزود: متاسفانه از خارشتر در استان برای چرای دام، برداشت علوفه خشک و ‌تر و در برخی واحدهای عرقیات سنتی هم از آن عرق استحصال می‌شود.

وی افزود: از چهار سال گذشته تولید بذر در مجموعه کشت و صنعت پیوند خاوران استان شروع و به تمام کشور به صورت بذر لخت و بذر پلیت شده صادر شده؛ همچنین برنامه ریزی‌های وسیعی برای توسعه کشت خارشتر در پروژه هاب شتر در نظر گرفته شده است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: با توجه به سطح زیر کشت خارشتر در استان و میزان تولید علوفه خشک، ارزش برداشت و چرای علوفه برای دامداران استان بالغ بر ۸۰۰ میلیارد ریال خواهد بود.

خارشتر یکی از گیاهان سازگار با آب‌هایی با درجه سختی بالا است که قابلیت رشد در شرایط بیابانی خشک و نیمه خشک را دارد. از مزایای خار شتر نسبت به یونجه می‌توان به نیاز آبی پایین، هزینه کاشت و نگه داری کمتر، قابلیت نگه داری بیشتر و چند وجهی بودن خواص خارشتر برای استفاده در صنایع دامی تولید عسل و طب سنتی نام برد.

علاوه بر آن کشت خارشتر در مراتع و اراضی بایر مانع بلند شدن گرد و غبار و خنثی کردن انتقال ذرات شن و خاک به اراضی توسط باد در حاشیه بیابان‌ها می‌شود.

ارزش غذایی خارشتر را به عنوان خوراک دام می‌توان از نظر کیفیت با علوفه متوسط مقایسه  کرد؛ از نظر میزان پروتئین قابل توجه بوده و فسفر آن بالاتر از یونجه است.

انتهای پیام