معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور گفت: توزیع متوازن و عادلانه امکانات، خدمات و جمعیت در همه مناطق کشور، مهاجرت بی‌رویه به کلان‌شهرها و خالی شدن روستاها از سکنه را کاهش می‌دهد.

مهدی جمالی نژاد روز پنجشنبه در همایش بخشداران، منتخبین شوراهای اسلامی و دهیاران خراسان جنوبی که به میزبانی شهرستان قاینات برگزار شد با بیان اینکه توسعه پایدار کشور از روستاها می‌گذرد افزود: خالی شدن روستاها از سکنه فاجعه است و اگر در وضعیت موجود که مهاجرت در حال افزایش است ثبات به روستاها و شهرهای کوچک برنگردد رشد و توسه کشور به سمت تک‌قطبی در مراکر استان‌ها پیش خواهد رفت.

وی با بیان اینکه متاسفانه روند مهاجرت از روستا به شهر و از شهرهای کوچک به سمت کلان شهرها سال به سال بیشتر می‌شود اظهار داشت: سندرم کلان شهری که باعث مهاجرت به شهرها شده است، ما را دچار مشکل کرده است.

معاون وزیر کشور یادآور شد: نظام شهری و روستایی ما یک نظام بیمار است که سالها از این بیماری رنج می‌بریم که این موضوع ناشی از انجام اصلاحات ارضی سال ۱۳۰۰ است.

وی ادامه داد: در قبل از این اصلاحات، شهرها در کنار روستاها تمام خدمات را با کمک یکدیگر تامین می‌کردند و در آن دوران نظام شهری و روستایی ما به صورت نظام کهکشانی بود اما پس از این اصلاحات بصورت زنجیره ای شد و مهاجرت از روستا به شهرهای کوچک و از شهرهای کوچک به میانی و از شهرهای میانی به بزرگ انجام شد.

جمالی نژاد با اشاره به ابلاغیه رهبری در خصوص افزایش جمعیت و توزیع عادلانه اعتبارات در شهرها و روستاها که باعث ماندگاری روستاییان در روستاها و شهرهای کوچک می‌شود افزود: در روستاها و شهرهای کوچک پتانسیل بالایی وجود دارد که باید تقویت شود تا بتوانیم اقتصاد روستا را متحول و اشتغال ایجاد کنیم.

رییس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور ادامه داد: رویکرد ما ایجاد مهاجرت معکوس از شهرها به روستا و استفاده از ظرفیت و توان خود روستاها است.

وی با اشاره به وظایف دهیاران گفت: دهیار باید در شرایط سخت و تحریم کار کند تا شاهد تغییر و تحول جدی در روستاها باشیم.

جمالی نژاد با بیان اینکه اکنون ۶۰ هزار آبادی و روستا در کشور وجود دارد یادآور شد: توزیع عادلانه خدمات در روستاها مورد توجه است و با همین میزان اعتبار کمی که تاکنون بوده توجه ویژه‌ای به روستاها و آبادی‌ها شده است.

وی گفت: تمام روستاها و شهرهای ما پتانسیل و ظرفیت بالایی دارند و باید با نگاه به درون موجبات توسعه این مناطق را فراهم کنیم و با رفع معضل اشتغال، ماندگاری روستاییان را در روستاها داشته باشیم.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور افزود: شهرستان قاینات با دارا بودن معادن و ذخایر غنی همانند یک کشور است و باید از ظرفیت و پتانسیل‌های آن به درستی استفاده شود.

وی اظهار داشت: اعتباراتی برای شهرداری‌ها و دهیاری‌ها در نظر گرفته شده است که در این راستا به همه آنها کمک خواهد شد.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور و رییس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور برای شرکت در نشست کاری شهرداران و روسای شورای اسلامی شهرها و شهرستان‌ها به میزبانی شهرستان فردوس و همچنین بازدید و افتتاح چند طرح روز گذشته ( چهارشنبه) به خراسان جنوبی سفر کرد و در ادامه این سفر صبح امروز (پنجشنبه) وارد شهرستان قاینات شد.

جمالی نژاد در همایش بخشداران منتخبین شوراهای اسلامی و دهیاران خراسان جنوبی به میزبانی شهرستان قاینات شرکت کرد و بازدید از محله هدف بازآفرینی قاین و طرح احداث جاده سلامت شهر قاین و افتتاح ایستگاه پرورش ماهی در روستای پهنایی از دیگر برنامه های معاون وزیر کشور در قاینات است و همچنین وی امروز برای افتتاح و بازدید چند طرح به شهرستان زیرکوه سفر می ‌کند.

استان مرزی خراسان جنوبی با جمعیت حدود ۸۰۰ هزار نفر، ۱۱ شهرستان، ۳۰ شهر و هزار و ۷۵۰ روستا دارد