#خبر_و_هنر

#خراسان_جنوبی

#khabar_va_honar

#southern_Khorasan

#Birjand

#khabarvahonar

#خبر_و_هنر #خبروهنر

#خبر_هنر #خبر #اخبار #هنر #فرهنگ

#بیرجند #قاین #طبس #فردوس #سرایان #نهبندان #خوسف #بشرویه #زیرکوه #درمیان #سربیشه

مطابق با الگوی نقشه‌ها و داده‌های هواشناختی از فردا تا چهارشنبه با نفوذ و استقرار توده هوای سرد در خراسان جنوبی سرما و یخبندان تشدید می‌شود و هواشناسی در این زمینه هشدار سطح نارنجی صادر کرد.

 اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی ۲ روز پیش درباره کاهش محسوس دمای هوا در این استان و احتمال سرمازدگی محصولات کشاورزی هشدار سطح زرد صادر کرد.

همچنین ناپایداری جوی به‌صورت وزش باد شدید و خیزش گرد و خاک که از اواخر هفته گذشته در سراسر استان آغاز شد، هفته جاری نیز ادامه دارد.

رییس گروه پیش‌بینی و صدور پیش‌آگاهی‌های جوی اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی گفت: از فردا تا چهارشنبه با کاهش محسوس و گسترده دمای هوا در استان شاهد یخبندان، سرمازدگی و خسارت احتمالی به محصولات کشاورزی خواهیم بود.

جواد نخعی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: شهرستان‌های سربیشه، قاینات، درمیان، بیرجند، حاجی‌آباد زیرکوه و ارتفاعات شهرستان‌های سرایان، فردوس و خوسف منطقه اثر این توده هوای سرد هستند و به‌ویژه صبح چهارشنبه خطر سرمازدگی و خسارت به بخش کشاورزی وجود دارد.

وی گفت: توصیه می‌شود مالکان سالن‌های پرورشی نظیر مرغداری‌ها و گلخانه‌ها نسبت به تهیه سوخت کافی و آماده به‌کار بودن سامانه‌های گرمایشی اقدام کنند و کشاورزان درخصوص آبیاری باغات و مزارع طی امروز و فردا، پوشاندن نهال‌های جوان و درختان آسیب‌پذیر، استفاده از کودهای پتاسه، پرهیز از جابه‌جایی نهال و هرس، استفاده از وسایل گرمایشی در باغات، محلول‌پاشی و مبارزه با علف‌های هرز بعد از یخبندان، تخلیه آب سم‌پاش‌ها و سامانه‌های آبیاری اقدامات لازم را انجام دهند.

رییس گروه پیش‌بینی و صدور پیش‌آگاهی‌های جوی اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی بیان کرد: همچنین سه‌شنبه وزش باد شدید همراه با خیزش گرد و خاک در استان پیش‌بینی می‌شود.

وی در ادامه با بیان اینکه در ۲۴ ساعت گذشته دمای مرکز استان بین منفی ۲ و ۲۲ درجه سانتیگراد متغیر بوده است گفت: در این مدت سربیشه با دمای منفی ۲ و بندان شهرستان نهبندان با ۳۲ درجه سلسیوس به ترتیب خنک‌ترین و گرمترین نقاط استان بودند.