رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در خراسان جنوبی گفت: تمرکز ما بر توسعه دیپلماسی گردشگری در استان است زیرا این نوع دیپلماسی با مشارکت حداکثری مردم می‌تواند خیلی زود اثربخش باشد.

، افسانه ابراهیمی روز یکشنبه در نشست خبری افزود: برنامه‌ریزی کردیم با برگزاری سلسله وبینارهایی با کشورهای مختلف، توانمندی‌های خراسان جنوبی در حوزه دانش بنیان، گردشگری، تجاری و سایر حوزه‌ها را معرفی کنیم.

وی با اشاره به شعار امسال «جهش تولید با مشارکت مردم» اظهار کرد: در سال جاری با جدیت بیشتر از گذشته حوزه گردشگری استان را با مشارکت مردمی پیگیری می‌کنیم چراکه توجه به گردشگری منافع زیادی برای کشور و به تبع استان دارد.

رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در خراسان جنوبی یادآور شد: اشتغال زایی، ارزآوری، توسعه اقتصادی و زمینه سازی برای شناخت گردشگران خارجی از استان، جذب سرمایه‌گذار و ‌تجارت خارجی از جمله این مزایا است.

وی گفت: علیرغم همه تلاش‌ها تاکنون معرفی شایسته‌ای از خراسان جنوبی در سطح ملی و بین الملل صورت نگرفته است لذا برنامه معرفی استان را برای سایر کشورها در دستور کار قرار دادیم.

ابراهیمی بیان کرد: بستر ارتباطات آنلاین در دوران کرونا و پس از آن سرلوحه کار همه کشورها قرار گرفت زیرا با ارتباط آنلاین در زمان کوتاه یک بسته مفید از ظرفیت و توانمندی‌های استان برای دامنه وسیعی از مخاطبان معرفی می‌شود.

وی افزود: برای جذب گردشگران خارجی در حوزه‌های جغرافیایی زیادی می‌توان کار کرد اما ابتدا شرق آسیا و کشور ویتنام را به دلیل برخی مشابهات انتخاب کردیم از طرفی سفارتخانه مذکور هم پای کار بود و سه‌شنبه همین هفته اولین ویبینار معرفی استان به مخاطبان خومان را خواهیم داشت.

رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در خراسان جنوبی گفت: همیشه برداشتن اولین گام‌ها سخت است و سعی می‌کنیم با بالاترین بهره‌برداری اولین گام را برداریم.

وی با اشاره به برگزاری اتاق‌های فکر برای برگزاری هر وبینار ادامه داد: نتیجه وبینارها این است که در آینده امضای تفاهم‌نامه‌های متعدد باعث افزایش تعاملات در بخش‌های مختلف خواهد شد.

ابراهیمی گفت: محصولات راهبردی استان از جمله زعفران همچنین فرش دستباف، کویرنشینی و ستاره شناسی از مهمترین ذائقه گردشگران ویتنامی است که تاکنون احصا شده و نسبت به معرفی آنها اقدام خواهیم کرد.

وی عنوان کرد: سالانه گردشگران خارجی زیادی در کشور داریم که گردشگران خارجی ظرفیت برخی استان‌ها را کشف کرده اند و ما هم باید با معرفی ظرفیت‌های خراسان جنوبی در سطح ملی در زمینه جذب گردشگر خارجی پیشگام باشیم.

رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در خراسان جنوبی با اشاره به شگفتنی‌ها و ظرفیت‌های غنی گردشگری این استان گفت: باید دریچه از شگفتگی‌های خراسان جنوبی را برای گردشگران خارجی باز کنیم همچنین تفاهم‌نامه‌های خواهرخواندگی بین کشورهای خارجی با استان یا شهرستان‌ها در قالب وبینارها پیش بینی شده که در اولویت اجرا قرار می‌گیرد.

وی گفت: فضا و زمینه برای جذب گردشگران شرق آسیا به خراسان جنوبی فراهم است و می‌توان با اتحاد و همدلی بین دستگاه‌های متولی ظرفیت‌ها و جاذبه‌های گردشگری استان را به بهترین نحو معرفی کرد.

ابراهیمی اضافه کرد: در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴ هم تلاش ما این است که پای سفیران مختلف را در راستای معرفی ظرفیت‌ها به غرفه خراسان جنوبی باز کنیم و در زمینه معرفی استان در سطح بین المللی باید اطلاعات لازم را در اختیار سفارتخانه‌ها قرار دهیم.

وی با اشاره به موفقیت خراسان رضوی در زمینه گردشگری سلامت گفت: ما هم در استان بر این موضوع تمرکز کردیم اما گردشگری سلامت تنها مسائل درمانی نیست بلکه استان می‌تواند از ظرفیت گردشگری کویر و آب درمانی برای جذب گردشگران سلامت استفاده کند.

رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه باید اقدامات انجام شده از طریق رسانه برای مردم اطلاع رسانی شود افزود: حضور سخنگوی وزارت امور خارجه در استان اثرات خوبی داشت.

وی درباره خواهر خواندگی شهرهای بیرجند و ترمذ در جمهوری ازبکستان گفت: سال قبل کارهای اولیه انجام شده و سفارت ما در ازبکستان پیش‌نویس تفاهم‌نامه را به کشور مربوطه تحویل داده است.

نوشته و خبر نگار : احمد کاشانی  دبیر سرویس گردشگری و میراث و ا.حسن پور