مدیر جهاد کشاورزی شهرستان درمیان گفت: ۲۶ واحد گلخانه در مجتمع گلخانه‌ای این شهرستان به دانش‌آموختگان کشاورزی واگذار و برای این واحدها پروانه تاسیس صادر شده است.

سید محسن نصیرایی رافزود: از این تعداد چهار واحد فعالیت خود را آغاز کرده و ۱۵ واحد در حال ساخت است.

وی بیان کرد: ۱۶ واحد گلخانه دیگر در مجتمع گلخانه‌ای شهرستان درمیان آماده واگذاری است.

مدیر جهاد کشاورزی درمیان گفت: ۴۲ واحد گلخانه در مجتمع گلخانه‌ای شهرستان با زیربنای سه هزار و ۱۰۰ متر مربع پیش‌بینی شده که از این مقدار ۲ هزار و ۵۰۰ متر مربع برای کشت و ۶۰۰ متر مربع برای ساخت تاسیسات و انبار در نظر گرفته شده است.

وی افزود: مساحت کل مجتمع گلخانه‌ای ۲۰ هکتار است که ۱۳ هکتار آن به کشت گلخانه اختصاص یافته و کشت‌های مورد نظر در گلخانه‌ها شامل سبزیجات، صیفی‌جات، گیاهان جالیزی و دارویی است.

نصیرایی اظهار داشت: تمامی زیرساخت‌های لازم از جمله آب، برق، جاده و گاز در مجتمع گلخانه‌ای شهرستان درمیان را در سال‌های قبل ایجاد کردیم و هیچ مشکلی در این خصوص وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه در سه سال اخیر توسعه واحدهای گلخانه‌ای شهرستان درمیان روند رو به رشدی دارد گفت: ایجاد مجتمع‌های گلخانه‌ای با همه زیرساخت‌ها برای گسترش این صنعت مهم است و هرچه مسوولان با توجه به اقلیم استان برای توسعه صنعت کشت و کار گلخانه‌ای وقت، اعتبار و امکانات بیشتری اختصاص دهند آینده توسعه کشاورزی استان پایدارتر خواهد شد.

مدیر جهاد کشاورزی درمیان افزود: در مساله بهره‌وری یک هکتار از گلخانه به اندازه ۱۰ برابر کشاورزی سنتی تولید محصول دارد این در حالی است که میزان استفاده از آب به همان اندازه است.

وی بیان کرد: یکی از بهترین کشت‌هایی که در این شرایط از سوی کارشناسان کشاورزی برای صرفه‌جویی در مصرف آب توصیه شده و مورد حمایت‌ دولت است، کشت در محیط گلخانه است.

وی درخصوص افزایش تولید در واحد سطح به عنوان یکی از مزایای کشت گلخانه‌ای گفت: اگر در عرصه و فضای باز مزرعه در یک سطح مشخص ۳۰ تا ۳۵ تن محصول تولید شود با انتقال به فضای گلخانه در همان سطح در ۲ دوره کشت بیش از ۵۰۰ تن محصول تولید خواهد شد.

نصیرایی افزود: از طرفی چون شرایط گلخانه به طور دائمی قابل مدیریت و کنترل است، در تمامی فصول سال کاشت، داشت و برداشت استمرار دارد که این در فضای باز قابل انجام نیست و هر محصول از نوع محصولات گلخانه‌ای فقط یک بار در سال قابل کاشت و برداشت است.

وی گفت: همچنین کشت گلخانه‌ای نقش بسزایی در افزایش بهره‌وری آب دارد، به عنون مثال برای تولید هر کیلوگرم گوجه فرنگی و خیار در عرصه ۳۰۰ یا ۴۰۰ لیتر آب مصرف می‌شود در حالی که با انتقال کشت این محصول به فضای گلخانه می‌توان مصرف آب را به ۲۵ تا ۳۰ لیتر کاهش داد و این یعنی کاهش ۱۰ برابری مصرف آب در مصارف کشاورزی است.

طرح نهضت گلخانه‌ای خراسان جنوبی شامل احداث ۷۰۰ هکتار شهرک گلخانه‌ای، ۱۵۰ هکتار بارگاه بهداشتی زرشک، ۱۵۰ هکتار مجتمع دامپروری و ۵۰ هکتار شهرک شیلاتی براساس امضای تفاهم‌نامه بین استانداری خراسان جنوبی و شرکت شهرک‌های کشاورزی ایران در سال ۹۸ اجرایی شد و در مجموع بیش از ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

سطح زیرکشت محصولات زراعی و باغی شهرستان درمیان هفت هزار و ۴۷ هکتار است که از این مقدار سه هزار و ۳۷۷ هکتار زراعی و بقیه باغی است، سالانه از مزارع و باغ‌های این شهرستان ۲۲ هزار و ۳۲۸ تن انواع محصول مختلف برداشت می‌شود.

شهر اسدیه مرکز شهرستان مرزی درمیان در ۱۰۵ کیلومتری شرق بیرجند قرار دارد.