نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند گفت: تعلیم و تعلم در محیط‌های علمی و آموزشی باید هدفمند باشد و اولویت‌بندی شود.

 حجت الاسلام و المسلمین سید علیرضا عبادی روز دوشنبه در آیین آغاز سال تحصیلی جدید حوزه علمیه خراسان جنوبی افزود: به لحاظ خلقت، شرط اولیه این است که انسان هر کاری را با علم انجام دهد و موجودات دیگر نیاز به تعلیم و تعلم ندارند و نوع هدایت آنها غریزی است، قبل از آنها نباتات و جمادات طبیعی است و تعلیم و تعلم نیاز نیست.

وی علم را برای انسان مساله‌ای اجتناب‌ناپذیر دانست و گفت: علم که به عنوان فریضه مطرح است پیش از آن که امر تشریعی باشد، امر تکوینی و ارشادی است پس اهم همه امور همین است که شما دست اندرکارید و به نوع بشر، علم را تعلیم می‌دهید.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی اظهار داشت: اولین چیزی که به عنوان علت غایی سوال می‌شود اینکه تعلیم یا تعلم برای چه است لذا هم استاد و هم محصل باید بدانند که برای چه دنبال علم می‌روند پس باید هدفمند باشد و اگر ندانند به ناکجا آباد می‌روند.

وی افزود: مساله دیگر اینکه باید اولویت‌بندی شود و این علم برای عمل است اما کدام عمل؛ علم شامل همه مسائل اسلامی و انسانی که لازم بوده، اجتناب‌ناپذیر است.

حجت الاسلام و المسلمین عبادی با طرح این پرسش که علوم اسلامی مربوط به چه می‌شود؟ گفت: هر موضوعی که در ذهن‌تان مطرح شود اسلام روی آن حکم دارد به این معنا که همه امور تحت این قضیه قرار دارد اما اولویت مطرح است و هرچند اصل شمول آن فراگیر است که هم باید بدانید و هم تعلیم دهید اما همه مساوی نیستند و سلسله مراتب دارد.

وی اضافه کرد: آنچه می‌خواهید انتقال دهید، اولویت با حکومت الله است و این مساله باید برای بشر تبیین شود، این علم در همه سلسله علوم فراگیر است اما آنچه اولویت دارد و اهم مسائل بوده، حکومت الله است و برای هر بخشی دلیل و دلایل مربوطه دارد و مکتب غنی است.

امام جمعه بیرجند گفت: بعد از بحث‌های کلامی، امروز دنیا در یک شرایطی قرار دارد که با تاکتیک و رشته‌های مختلف همه گذشته تاریخ و زمان معاصر را مثل کف دست ملاحظه می‌کند.

وی افزود: به عنوان یک تجربه میدانی مشکل اصلی بشر تبعیت از غیرخدا و طاغوت است و در توحید عملی باید در صحنه میدانی موفق شویم تا نجات پیدا کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین عبادی اظهار داشت: در طول تاریخ و دوران معاصر تفکر غربی برای دستیابی و سلطه بر انسان است و برای ورود به صحنه‌های حکومتی با انواع شگردهای باطل هیچ حد و مرزی ندارند و اینها در جامعه ما هم رسوخ کرده است.

وی گفت: اما عده‌‎ای با نفوذ، مکر، حیله یا از نقاط ضعف و جهل استفاده کردن و یا خریدن افراد، دم از اسلام و تشییع می‌زنند ولی مانند صهیونیست‌ها حرف می‌زنند.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی افزود: این افراد دنیا را برای مردم زندان کرده و جان، مال و ناموس همه انسان‌ها را با ادعاهای آلوده به خطر انداخته‌اند.

وی گفت: اگر حکومت اسلامی لازم نیست یعنی اینکه میلیون‌ها انسان بدون هیچ گونه قدرت دفاعی به عنوان شکارگاه و با خلع سلاح در اختیار گرگ‌های دنیا قرار بگیرند که قرار گرفته‌اند.

حجت الاسلام و المسلیمن عبادی افزود: اگر حکومت اسلامی باشد و حاکم آن مسلمان فاسق، انسان جاهل، کافر و مشرک باشد هم مساله حل نمی‌شود.

وی با بیان اینکه امروز خداوند به ما نعمت انقلاب اسلامی داده و خودش هم پشت سر آن است گفت: انقلاب اسلامی همه را غافلگیر کرد و به گفته امام راحل، انقلاب ما معجزه الهی بود.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی افزود: در شکست آمریکا در حادثه طبس و جریان بعدی انقلاب اسلامی به خصوص در هشت سال جنگ تحمیلی و در فتنه‌های مختلف دشمنان، دست خداوند متعال وجود دارد و خداوند خودش فتنه‌های دشمنان را خاموش می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه خداوند پشت سر انقلاب اسلامی در همه صحنه‌ها است گفت: فتنه‌های دشمنان را با مدد الهی یکی پس از دیگری پشت سر گذاشته‌ایم اما دشمنان هر روز فتنه‌گری می‌کنند که باید هوشیار باشیم.

حجت الاسلام و المسلیمن عبادی عنوان کرد: موج انقلاب اسلامی و هسته‌های مقاومت امروز جان تازه‌ای گرفته و این جز با قدرت خداوند متعال نیست.

وی افزود: دشمنان روزی که عراق و سوریه را در عرصه نابودی قرار دادند و بشار اسد باید از کشورش خارج می‌شد، مقام معظم رهبری فرمودند بشار اسد هم می‌ماند، شما هم می‌مانید و پیروزی‌تان را هم می‌بینید که پیروزی ملت سوریه و ملت ایران را در انتخابات‌ اخیر دیدید.

امام جمعه بیرجند گفت: فتنه‌های دشمنان ریشه دارد و با طراحی چند ساله بود که با مدد الهی نقش بر آب شد و امروز دست قدرت الهی دارد جهان را به سویی می‌کشد که زمینه برای ظهور امام زمان (عج) باشد و این شما هستید که امانت بزرگ در دست شماست.

مدیر حوزه علمیه خراسان جنوبی هم در این مراسم گفت: واکسیناسیون طلاب و اساتید در حال انجام است و توصیه ما این است که همراهی شود تا این امر زودتر محقق شود.

حجت الاسلام هابیل خسروی افزود: تا زمانی که واکسیناسیون طلاب به اتمام نرسد، برنامه ما تحصیل مجازی است چرا که سلامت طلاب و اساتید برای ما اهمیت اساسی دارد.