رئیس گروه پیش بینی و صدور پیش آگاهی‌های جوی هواشناسی خراسان جنوبی گفت: گرمای هوا و شدت آن تا مردادماه در استان پایدار است.

جواد نخعی  اظهار کرد: در روزهای اخیر با کاهش دید و کاهش کیفیت هوا مواجهیم.

وی با بیان اینکه بیشترین کاهش دید در حاجی آباد  زیرکوه بوده که میزان دید به هزار متر رسیده است، افزود: در ایستگاه‌های بیرجند، قاین و طبس نیز با کاهش دید مواجه هستیم.

این کارشناس هواشناسی بیان کرد: بیشترین سرعت وزش باد در علی آباد زارعین خوسف با ۷۹ کیلومتر بر ساعت ثبت شده و پس از آن در بیرجند، بندان،  زهان و سرایان نیز این وزش باد را داریم.

نخعی با بیان اینکه پیش بینی این است که با تقویت بادهای ۱۲۰ روزه تا روز یکشنبه(فردا)شاهد گرد و خاک باشیم و برشدت آن افزوده شود، تصریح کرد: در شمال طبس، مرز شرقی، سرایان و سه قلعه احتمال گرد و خاک وجود دارد.

وی با اشاره به تداوم هوای گرم، اظهار کرد: در روزهای سه شنبه و چهارشنبه از شدت گرما کاسته شده و در شبانه روز گذشته سربیشه با ۱۸ درجه سانتی گراد بالای صفر سردرین و دهسلم با ۴۰ درجه سانتی گراد گرم‌ترین شهرستان بوده است.

این کارشناس هواشناسی با بیان اینکه تعییرات دما در مرکز استان بین ۲۵ تا ۴۰ درجه گزارش شده است، تصریح کرد: بیرجند در کنار شهرهای کرمان و شیراز جزء گرم ترین شهرهای کشور در روزهای اخیر بود.

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور