#خبر_و_هنر

#خراسان_جنوبی

#khabar_va_honar

#southern_Khorasan

#Birjand

#khabarvahonar

#خبر_و_هنر #خبروهنر

#خبر_هنر #خبر #اخبار #هنر #فرهنگ

#بیرجند #قاین #طبس #فردوس #سرایان #نهبندان #خوسف #بشرویه #زیرکوه #درمیان #سربیشه

 رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی گفت: حدود ۲۱ درصد از پرونده‌های کیفری استان مربوط به مواد مخدر است که بخشی از این موارد به‌واسطه قرار گرفتن استان در مسیر ترانزیت و حمل مواد و برخی به دلیل آسیب‌های داخلی است.

 حجت‌الاسلام علی موحدی‌راد روز دوشنبه در نخستین نشست شورای پیشگیری از وقوع جرم استان در سال جاری افزود: هر چند استان در مجموع دارای ضریب امنیتی بالایی نسبت به کشور است اما سرقت‌های خُرد آمار پرونده‌های کیفری را بالا برده و ۱۱ درصد از جرایم کیفری مربوط به این حوزه است.

وی بیان کرد: در استان کمپ موضوع ماده ۱۶ برای جمع‌آوری معتادان متجاهر نداریم اما با تدابیر ستاد مبارزه با مواد مخدر و با هماهنگی استانداری و اداره استاندارد مکانی در اختیار این موضوع قرار گرفته است.

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی اظهار داشت: مقرر شد از نیمه تیرماه این مرکز با هماهنگی بهزیستی و ستاد مبارزه با مواد مخدر نسبت به پذیرش معتادان متجاهر اقدام کند.

وی ادامه داد: مکان واگذار شده به موضوع ماده ۱۶ برای مردان پیش‌بینی شده اما فعلا دستور داده شد که در این محل به صورت موقت و تا زمان واگذاری محلی دیگر برای بانوان، خانم‌های معتاد متجاهر نیز نگهداری شده و نسبت به ترک اعتیاد آنها اقدام شود.

حجت‌الاسلام موحدی‌راد تأکید کرد: در موضوع مبارزه با مواد مخدر و آسیب‌های اجتماعی باید موضوع را عملیاتی و کاربردی ببینیم و از ارایه آمار و گزارش صرف خودداری کنیم.

وی ادامه داد: تنها با کار دقیق، میدانی و عملیاتی و به دور از شعار می‌توانیم شاهد کاهش آسیب‌های اجتماعی در سطح جامعه و استان باشیم.

رئیس کل دادگستری خراسان ‌جنوبی با بیان اینکه نباید جلسات صرف ارایه گزارش و آمار باشد اظهار داشت: این میز، پست و سمت‌ها امانتی در اختیار من و شماست لذا ادای دین و امانت این است که به وظایف خود خوب عمل کنیم.

وی افزود: اگر برگزاری جلسات صرف ارائه آمار باشد همه فردای قیامت باید پاسخگوی مردم و جامعه باشیم، لذا عمل به مسئولیت، تعهد، وجدان، شرف و سوگندی که خورده‌ایم از اهمیت زیادی برخوردار است.

حجت‌الاسلام موحدی‌راد در ادامه تصریح کرد: یکی از موضوعاتی که باید نسبت به آن توجه داشته باشیم بحث بازماندگان از تحصیل به‌ویژه در ایام شیوع کرونا است.

وی بیان ‌کرد: اداره کل آموزش و پرورش خراسان ‌جنوبی باید آمار دقیق دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل را احصا کرده و علت ادام ندادن تحصیل آنها را نیز مشخص کند تا شرایط برای آموزش مجدد آنها فراهم شود.

رئیس کل دادگستری خراسان ‌جنوبی در ادامه با اشاره به موضوع اتباع بیگانه در استان گفت: با توجه به جنگ و مسائل سیاسی کشور افغانستان بسیاری از اتباع این کشور وارد ایران و از جمله استان خراسان‌ جنوبی شدند.

وی افزود: برای این منظور و شناسایی اتباع بیگانه طرح آمایش اتباع در سطح کشور در حال انجام است که متولیان امر مسائل مرتبط درباره تحصیل و نگهداری این افراد در مکان مناسب را پیگیری می‌کنند.

حجت‌الاسلام موحدی‌راد اظهار داشت: افراد و اتباع افغان که به خاطر مشکلاتی به ایران آمده‌اند تا آخر ماه خرداد باید در طرح آمایش شرکت و نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند.

وی تاکید کرد: این افراد در صورت ثبت‌نام به عنوان تبعه مجاز در کشور حق اقامت دارند و در غیر این صورت به عنوان تبعه غیرمجاز شناخته خواهند شد.

این نشست با دستور کارهای گزارش وضعیت آسیب‌های اجتماعی استان و اقدامات و برنامه‌های در حال اجرا در راستای مصوبات چهارمین جلسه سال ۱۴۰۰، بررسی وضعیت مرکز نگهداری مددجویان ماده ۱۶ قانون مبارزه با مواد مخدر در استان، بررسی وضعیت اتباع بیگانه در استان و پیشنهادات اعضا در مشارکت برنامه‌های مشترک پیشگیری از وقوع جرم و کنترل آسیب‌های اجتماعی برگزار شد.