رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند از اخذ مجوز کد اخلاق و کارآزمایی داروی آپنه خواب خبر داد و گفت: مراحل کارآزمایی بالینی این دارو طی شده و ۴۰ بیمار در فاز اولیه مورد مطالعه قرار گرفتند.

، سید محمد موسوی میرزایی  در نشست خبری افزود: برای اولین بار در جهان ملکولی به‌ دست آمده که درمان کننده بیماری آپنه خواب (وقفه تنفسی) است و افتخار بزرگی برای جمهوری اسلامی محسوب می‌شود.

وی با اشاره به بازتحلیل این پروژه‌ گفت: بر مبنای آنچه در دنیا به دست آمده نتیجه گرفتیم که اگر بتوانیم محصولی با این ویژگی داشته باشیم کمک زیادی به بیماران دچار آپنه خواب می‌کند.

متخصص مغز و اعصاب تصریح کرد: بعد از استفاده افشانه پیش دارویی، نتایج حاصل از بررسی علایم بیماران نشان داد که بسیاری از علایم بیماری کاهش یافته یا از بین رفته است.

وی با بیان اینکه ثبت اختراع جهانی این محصول انجام شده است یادآور شد: بر این اساس کارآزمایی بالینی استاندارد به روش جهانی انجام گرفت و نتایج به طرز قابل توجهی نشان داد بیماری برای اولین بار در جهان درمان شده است.

موسوی میرزایی ادامه داد: علاوه بر پرسشنامه‌های استاندارد که نشان از بهبود علایم بیماری دارد، فیلم‌های تهیه شده از بیماران هم به زودی منتشر می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه در تاریخ ایران تاکنون تولید کننده هیچ دارویی برای اولین بار نبوده‌ایم گفت: اکنون ادعا داریم پیش دارویی در بیرجند و یک استان مرزی برای اولین بار ساخته شده که نمونه‌ای در جهان ندارد و این یک ادعای بزرگ است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بیان کرد: ۲۰ تا ۳۰ درصد جمعیت جهان به آپنه خواب مبتلا هستند و اکنون توانسته‌ایم این بیماری را درمان کنیم.

وی درباره زمان تولید انبوه این داور گفت: تولید انبوه محصول نیاز به اقدامات تخصصی داروسازی دارد که ۲ تا سه سال زمان می‌برد و آن وقت می‌توان به تولید انبوه برسد.

موسوی میرزایی با اشاره به حضور بیماری که بعد از پنج سال آپنه خواب او درمان شده است اظهار داشت: ۴۰ بیمار با اختلال خواب شدید مورد آزمایش قرار گرفتند که افسردگی و اضطرای شدید داشتند اما بعد از استفاده پیش دارو حدود ۷۰ درصد افسردگی و خستگی آنها بهبود یافت و عمده بیماران اختلال خواب آنها درمان شده است.

وی یادآور شد: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در پرداخت هزینه ثبت اختراع جهانی همکاری داشته است و اکنون هم آمادگی داریم در هر فضا، زمان و مکانی پیش دارو را راستی‌آزمایی کنیم.

این محقق و پژوهشگر با تاکید مجدد بر اینکه بعد از مجوزهای لازم پیش دارو تبدیل به دارو و سپس تولید انبوه می‌شود عنوان کرد: بهترین شکل همان افشانه است که بیماران راحت‌تر می‌توانند از آن استفاده کنند.

وی با بیان اینکه مراحل کارآزمایی با جمعیت بیشتر از برنامه‌های پیش رو است گفت: مهم است که این فرآورده به دست بشر برسد و یک بیماری را بتوان درمان کرد.

کشف درمان دارویی آپنه انسدادی خواب اولین بار در جهان توسط دکتر سید “محمد موسوی میرزایی “متخصص مغز و اعصاب و رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با نتایج رضایت‌بخش از کارآزمایی بالینی انجام شد.

وقفه تنفسی در خواب یا آپنه خواب (به انگلیسی: Sleep apnea) یک اختلال خواب است که باعث توقف یا کاهش تنفس برای مدت کوتاه اما با تعداد دفعات زیاد در خواب می‌شود.