معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: از ۲۰ آبان امسال تاکنون پنج هزار و ۶۲۵ نفر معادل یک درصد جمعیت هدف استان در پویش ملی سلامت و غربالگری دیابت و فشار خون شرکت کردند که عدد کمی است.

مجید شایسته افزود: این طرح همزمان با سراسر کشور از ۲۰ آبان در استان خراسان جنوبی آغاز شد که تا ۱۵ دی ماه ادامه دارد و جامعه هدف پویش ملی سلامت، شهروندان ۱۸ سال به بالا و زنان باردار هستند.

وی گفت: طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته ۵۹۶ هزار و ۱۸۴ نفر از جمعیت استان تحت پوشش غربالگری دیابت و فشار خون قرار می‌گیرند که در این طرح سنجش فشار خون، دیابت، قد و وزن و حتی آزمایش‌های تجویزی گروه‌های هدف به صورت رایگان انجام می‌شود.

رئیس مرکز بهداشت استان خراسان جنوبی با اشاره به اینکه حتی بیماران دیابتی و مبتلایان به فشار خون نیز غربالگری می‌شوند ادامه داد: طبق برنامه در مرحله بعدی برای غربالگری آن گروه از بیمارانی که بنا به دلایلی امکان حضور فیزیکی ندارند تیم‌های سیار اعزام می‌شود.

وی گفت: چنین طرحی قبلا به صورت مقطعی در کشور انجام شده بود که با شیوع کرونا ناتمام ماند و تمامی شهروندان می‌توانند برای اندازه‌گیری قند خون و فشار خون به مراکز خدمات بهداشتی و درمانی شهرها و روستاها مراجعه کنند.

شایسته یادآور شد: مراکز خدمات جامع سلامت در ساعات اداری فعال است و در صورت استقبال گروه‌های هدف شیفت عصر نیز فعال می‌شود.

وی گفت: تاکنون جمعیت کمی برای غربالگری مراجعه کرده‌اند لذا طبق جدول زمان‌بندی از برنامه عقب هستیم و به مشارکت مردم برای اجرای موفق این برنامه ملی نیاز داریم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند افزود: مهمترین هدف این برنامه، شناسایی افراد مبتلا به دیابت و فشار خون و مداخله برای پیشگیری از بیماری‌های ثانویه در این افراد است و شهروندان هنگام مراجعه کارت ملی یا شماره ملی خود را به همراه داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه تشخیص و کنترل زودهنگام دیابت و فشار خون اهمیت زیادی دارد گفت: شایع‌ترین علت مرگ و میر در استان به میزان ۳۷.۸ درصد، بیماری‌های قلبی و عروقی است، بعد از آن سرطان‌ها و تومورها ۱۵.۲ درصد و بیماری‌های تنفسی ۱۵ درصد قرار دارند.

شایسته ادامه داد: در مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی چند عامل اساسی از جمله دیابت و فشار خون بالا دخالت دارد.

وی گفت: متوسط سن امید به زندگی در استان ۷۴ سال است که این شاخص در زنان ۷۶ و در مردان ۷۲ سال اعلام شده و قبل از انقلاب در جامعه ایرانی حدود ۵۵ سال بوده است.

پویش ملی سلامت (غربالگری دیابت و پُرفشاری خون) از ۲۰ آبان امسال توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در کشور آغاز شد و تا ۱۵ دی امسال ادامه دارد؛ در این پویش تکمیل پرونده سلامت الکترونیک و غربالگری دیابت و پُرفشاری خون برای ارتقای برنامه سلامت خانواده مورد توجه است.

نوشته و خبرنگار : دکتر  ا . زارعی دبیر سرویس پزشکی و سلامت و ا حسن پور