معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی گفت: توسعه کمی و کیفی سازمان‌های مردم نهاد استان در دولت سیزدهم ۴۰ درصد بوده و ۸۰ مجوز در این مدت صادر شده است.

 سید محمدرضا طالبی  در نشست شورای توسعه و حمایت از سازمان‌های مردم نهاد استان که با حضور استاندار خراسان جنوبی برگزار شد افزود: مردم از ابتدای انقلاب در بسیاری از برنامه‌ها با روحیه ولایتمداری حضور پر رنگی داشته اند لذا نیاز بود این حضور به صورت سازمان یافته باشد تا هرج و مرجی شکل نگیرد.

وی گفت: برای مثال در زمان زلزله همان ساعات اولیه امدادرسانی مردم براساس روحیات انسان دوستی ممکن است باعث بروز مشکلاتی شود لذا سازمان‌های مردم نهاد در کشور پایه‌ریزی شد تا مردم به صورت سازمان یافته در امور مشارکتی و توسعه‌ای فعالیت کنند.

معاون استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه سمن‌ها حلقه وصل مردم و حاکمیت هستند عنوان کرد: ظرفیت دستگاه‌های اجرایی محدود و معدود بوده در نتیجه بخش عمده‌ای از برنامه‌هایی که دولت به دستگاه‌ها ابلاغ می‌کند توسط سازمان‌های مردم نهاد در قالب تفاهم نامه، اجرایی می‌شود به ویژه در حوزه کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی این فعالیت ها پر رنگ‌تر است.

وی گفت: در دولت سیزدهم که رویکرد مردمی دارد به موضوع سازمان‌های مردم نهاد به طور ویژه پرداخته شده تا مشکلات مردم توسط خودشان احصا و با مشارکت مردمی حل و فصل شود.

طالبی ادامه داد: ۴۶۵ سازمان مردم نهاد تاکنون در استان خراسان جنوبی مجوز گرفته‌اند که تعداد زیادی فعال هستند و از این تعداد ۲۶۲ مورد از وزارت کشور مجوز دارند، ۱۸۲ مورد بهزیستی و ۸۵ مورد در حوزه ورزش بوده است.

وی گفت: تلاش می‌شود اهداف عملیاتی در چارچوب اساسنامه گنجانده شده که شاهد اقدامات موثر باشیم و افراد با توجه به تحصیلات و تجربیات به سمت سازمان‌های مردم نهاد هدایت می‌شوند که از این طریق زمینه اشتغالزایی نیز فراهم شده است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه طی یک ماه دستگاه‌های ذیربط باید به استعلام‌های مربوط به صدور مجوز سازمان‌های مردم نهاد پاسخ دهند گفت: حمایت از خیریه‌های استانی و تشکل‌ها، ارتقای برنامه‌های پیشگیری در حوزه آسیب‌های اجتماعی، توزیع جهیزیه، اقلام معیشتی و حضور پر رنگ در هفته فرهنگی و اجتماعی از مهمترین اقدامات در این حوزه بوده است.

 

وی اظهار کرد: در حوزه‌های سلامت، درمان و کمک‌های مومنانه به ویژه دوران کرونا تشکل‌های مردمی جهادی و شبانه روزی فعالیت کردند.

طالبی افزایش اجاره بها را از مهمترین مشکلات تشکل‌ها و سازمان‌های مردم نهاد برشمرد و ادامه داد: در حوزه مالیات هم علیرغم ارفاقات قانونی هنوز مشکلاتی وجود دارد و اعتبارات محدود پاسخگوی سایر هزینه‌های جانبی نیست.

وی تاکید کرد: دستگاه‌های اجرایی باید بخشی از برنامه‌های خود را که قابلیت برون سپاری دارد به سازمان‌های مردم نهاد واگذار کنند و در جلسه آتی شورای اداری مجدد این موضوع یادآوری خواهد شد.

معاون استاندار خراسان جنوبی گفت: درخصوص نیاز سازمان‌های مردم نهاد به اتوبوس برای اعزام به زیارت اربعین نیز می‌توان از ظرفیت استان‌های دیگر استفاده کرد که زائری از اعزام باز نماند.

طبق تاکید استاندار در این نشست مقرر شد چند نفر از نمایندگان سازمان‌های مردم نهاد در شورای اداری استان دغدغه‌ها و پیشنهادات خود را مطرح کنند.

توجه به تشکل‌های بانوان، حمایت از سازمان‌های مردم نهاد در حوزه اعتیاد و بیماران خاص، لزوم حمایت از اجرای طرح نخبگان آینده ساز، تعامل بیشتر مسئولان با تشکل‌های مردمی و حمایت از گروه‌هایی که کار تشکیلاتی می‌کنند، استفاده از مشاوران جوان در دستگاه‌های اجرایی مهمترین موضوعاتی بود که در این نشست از سوی نمایندگان سازمان های مردم نهاد در حوزه جوانان، بانوان و بیماران خاص مطرح شد.

برگزاری همایش برای افزایش کتابخوانی در استان با کمک تشکل‌های مردمی و شروع فعالیت‌های اجتماعی از سنین پایین برای کاهش نرخ جرم و جنایت، ایجاد ارتباط بین تشکل‌های تخصصی در راستای پرهیز از موازی کاری هم دیگر پیشنهادات در این بخش بود.

در پایان این مراسم ۲۷ نفر از فعالان سازمان های مردم نهاد در استان خراسان جنوبی با حضور استاندار تجلیل شدند.

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور