#خبر_و_هنر

#خراسان_جنوبی

#khabar_va_honar

#southern_Khorasan

#Birjand

#khabarvahonar

#خبر_و_هنر #خبروهنر

#خبر_هنر #خبر #اخبار #هنر #فرهنگ

#بیرجند #قاین #طبس #فردوس #سرایان #نهبندان #خوسف #بشرویه #زیرکوه #درمیان #سربیشه

معاون فرهنگی و امور جوانان اداره‌ کل ورزش و جوانان خراسان‌ جنوبی گفت: در حال حاضر چهار هزار و ۴۶۴ زوج استان در نوبت دریافت وام ازدواج خود هستند و مجموع وام پرداخت شده به متقاضیان از ابتدای امسال ۱۳۷ میلیارد و ۸۲۲ میلیون تومان بوده است.

مهدی قناد روز پنجشنبه در نشست خبری به مناسبت اول ذی‌الحجه (دهم تیر) سالروز ازدواج حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س) که روز ازدواج نام دارد، افزود: از ابتدای امسال تا پایان اردیبهشت ماه پنج هزار و ۴۷۴ نفر در این استان متقاضی دریافت وام ازدواج بودند که از این تعداد هزار و ۱۰ نفر موفق به دریافت تسهیلات خود شده‌اند.

وی گفت: همچنین سال گذشته ۱۵ هزار و ۴۶۰ نفر از زوجین استان متقاضی وام ازدواج بودند که ۱۲ هزار و ۶۲۴ نفر موفق به دریافت تسهیلات بانکی شده‌اند و بیش از ۸۲ درصد ثبت‌نام کنندگان، وام ازدواج خود را دریافت‌ کردند.

معاون فرهنگی و امور جوانان اداره‌ کل ورزش و جوانان خراسان‌ جنوبی ادامه داد: در مجموع سال گذشته هزار و ۱۵۱ میلیارد و ۴۴۴ میلیون تومان وام ازدواج به متقاضیان استان پرداخت شده است.

وی گفت: اداره کل ورزش و جوانان پنج وظیفه محوری و بنیادین درخصوص ازدواج جوانان انجام می‌دهد اما حل و فضل مسائل جوانان فرابخشی است و همکاری همه دستگاه‌های اجرایی را می‌طلبد.

قناد افزود: ورود ما به مباحث مربوط به ساماندهی جوانان حالت نرم‌افزاری دارد و در همین راستا یکی از اقداماتی که انجام می‌شود، راه‌اندازی مراکز تخصصی مشاوره ازدواج و تحکیم بنیان خانواده است.

وی با اشاره به فعالیت ۲ مرکز تخصصی مشاوره در مرکز استان اظهار داشت: متقاضیانی که دارای حداقل مدرک کارشناسی ارشد در رشته‌های روانشناسی، مشاوره با گرایش خانواده، پروانه اشتغال تخصصی از سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور باشند، می‌توانند برای دریافت مجوز مرکز تخصصی مشاوره ازدواج و خانواده اقدام کنند.

معاون فرهنگی و امور جوانان اداره‌کل ورزش و جوانان خراسان‌ جنوبی با بیان اینکه سال گذشته هزار و ۴۲۲ مراجعه‌کننده از خدمات این مراکز استفاده کردند گفت: همچنین از ابتدای امسال ۳۱۸ مورد مشاوره در این مراکز انجام شده است.

وی به حمایت از تولیدات فرهنگی و رسانه‌ای در حوزه ازدواج با هدف آگاهی‌بخشی و بصیرت‌دهی به جوانان اشاره کرد و گفت: از سال گذشته تاکنون ۱۳ انیمیشن و هفت موشن گرافی با موضوع فرزندآوری، انتخاب آگاهانه، رسم و رسوم ازدواج، جهیزیه بلااستفاده، آشنایی با مراکز مشاوره، رژیم مصرف مجازی و حجاب رفتاری در خانواده تولید و حمایت شده است.

معاون فرهنگی و امور جوانان اداره‌ کل ورزش و جوانان خراسان‌ جنوبی خاطرنشان کرد: از ابتدای امسال ۳۸ کارگاه آموزشی با حضور ۷۶۹ نفر از جوانان ۱۸ تا ۳۵ سال در سطح استان برگزار شده است.

وی از برگزاری ۱۱۰ عنوان برنامه در هفته ازدواج نیز خبر داد و افزود: در همین راستا مراکز تخصصی مشاوره در شهر بیرجند آمادگی دارند خدمات رایگان مشاوره ازدواج را به جوانان ۱۸ تا ۳۵ سال ارائه دهند.

قناد جشن وصال به منظور تجلیل از زوجین، خیران و فعالان حوزه ازدواج، برگزاری ستاد ساماندهی امور جوانان، مسابقه کتابخوانی، کارگاه آموزشی پیش از ازدواج، ۴۰ عنوان برنامه‌های ورزشی، نشست تخصصی با صاحب‌نظران و زوجین جوان، گفت و گوی جوانان با مسوولان مرتبط با قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، دیدار با ائمه جمعه، اهدای جهیزیه، رونمایی از چهار اثر فرهنگی و راه‌اندازی کمپین مشاوره رایگان را از جمله برنامه‌های هفته ازدواج ذکر کرد.

وی با اشاره به اینکه از سال ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۹ در خراسان جنوبی همیشه تعداد ازدواج از میانگین کشوری بالاتر و تعداد طلاق از میانگین کشوری پایین‌تر بوده است گفت: در بررسی‌های انجام شده شهرستان‌های فردوس، قاینات، زیرکوه، طبس، بیرجند، بشرویه و سرایان در سال‌های اخیر رشد طلاق بیشتری به دلیل تغییرات فرهنگی داشته‌اند به همین جهت امسال تمرکز ما در برگزاری کارگاه‌های پیش از ازدواج در این شهرستان‌ها است.

معاون فرهنگی و امور جوانان اداره‌ کل ورزش و جوانان خراسان‌ جنوبی افزود: مجمع خیرین ازدواج در بیرجند با هدف شناسایی، تقویت و ساماندهی فعالان و خیران حوزه ازدواج راه‌اندازی شده و در استان نیز در مراحل پایانی است، در مجموع ورود خیران به مباحث ازدواج نسبت به مباحث دیگر بسیار کمتر است که باید جریان‌سازی شود تا خیران به عرصه خانواده توجه جدی‌تری داشته باشند.