معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی گفت: انرژی‌های تجدیدپذیر پیشران توسعه اقتصادی خراسان جنوبی است و تاکنون بیش از ۶۰۰ مگاوات ساختگاه خورشیدی در استان شناسایی شده است.

جواد اشرفی،  در جلسه تسهیل و تسریع در راه‌ اندازی نیروگاه‌های خورشیدی کوچک مقیاس حمایتی در استان اظهار کرد: اجرای چهار هزار پنل خورشیدی کوچک مقیاس هر کدام به ظرفیت پنج کیلو وات و در مجموع به ظرفیت ۲۳ هزار کیلووات تا پایان سال مالی جاری در استان هدف‌گذاری شده است.

وی افزود: این طرح ملی با هدف ایجاد اشتغال، رفع فقر و توانمندی اقتصادی گروه‌ها و اقشار کم‌برخوردار ساکن در مناطق روستایی و حاشیه شهرها با اولویت مددجویان تحت پوشش نهادهای حمایتی در دستورکار قرار گرفته و هر کیلو وات برق ۲ هزار و ۲۰۰ تومان خریداری می شود و اقساط از این محل پرداخت خواهد شد.

معاون اقتصادی استاندار با بیان اینکه نهادهای حمایتی از جمله کمیته امداد، بهزیستی و بسیج سازندگی متولی اجرای این نیروگاه‌ ها هستند، بیان کرد: دولت برای خرید پنل خورشیدی تسهیلات پرداخت می‌کند و بانک‌های عامل برای پرداخت آن هم مشخص شده‌اند.

اشرفی با اشاره به خرید متمرکز پنل‌های خورشیدی به صورت ملی برای هشت استان کشور، گفت: با این اقدام هزینه تمام شده پنل‌ها کاهش خواهد یافت و به نفع متقاضیان خواهد بود.

وی با اشاره به اقدامات در دستورکار دولت برای استفاده حداکثری از ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر با توجه به تابش ۳۰۰ روزه خورشید و وزش بادهای ۱۲۰ روزه در خراسان جنوبی افزود: در دولت سیزدهم، ساز و کار وزارت نیرو و سازمان انرژی‌ های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق (ساتبا) در زمینه احداث پنل‌های خورشیدی بزرگ مقیاس، متفاوت است.

اشرفی اظهار کرد: نقاط دارای ظرفیت ایجاد پنل خورشیدی در استان‌ها شناسایی می‌شود و مکان‌های شناسایی شده برای احداث نیروگاه‌های خورشیدی بزرگ مقیاس به ساتبا ارسال و ظرفیت‌های شناسایی شده توسط این سازمان به مناقصه گذاشته می‌شود که سرمایه‌ گذاران متقاضی با شرکت در مناقصه، اقدام به سرمایه‌گذاری در این طرح‌ها می‌کنند.

وی اظهار کرد: در حال حاضر خراسان جنوبی یکی از استان‌های مستعد احداث نیروگاه‌های خورشیدی و جزو پنج استان اولویت‌دار وزارت نیرو قرار دارد؛ براساس دستور استاندار، مکان‌های احداث نیرو گاه‌های خورشیدی را در استان شناسایی کردیم که به دلیل سرعت کار و حجم بالای مگاوات شناسایی شده، ساتبا از اقدامات استانداری خراسان جنوبی تقدیر کرده است.

معاون اقتصادی استاندار خاطرنشان کرد: خراسان جنوبی دارای دالان‌های بادی مناسب برای ایجاد نیروگاه بادی است و شرایط مستعد اجرای طرح‌های انرژی‌های بادی را نیز دارد و تاکنون عملیات اجرایی نیروگاه بادی ۵۰ مگاواتی در منطقه درح سربیشه آغاز شده و فاز نخست این طرح در مراحل پایانی است.

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور