معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی گفت: توسعه کریدور حمل و نقل و ترانزیت شرق، هم افزایی ملی و منطقه‌ای می‌طلبد.

اشرفی معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی در اولین کارگروه توسعه کریدور شرق که به میزبانی چابهار برگزار شد، گفت: با توجه به اهمیت موضوع، بایستی با استفاده از همه ابزار‌ها جهت توسعه کریدور شرق گام بردایم.

او با بیان اینکه خراسان جنوبی در مرکز محور ترانزیتی شرق ایران (چابهار، زاهدان، بیرجند، مشهد، سرخس) و در مسیر کریدور جنوب به شمال واقع شده است، افزود: صادرات و ترانزیت کالا از طریق مرز ماهیرود به افغانستان و کشور‌های آسیای میانه از جمله تاجیکستان و قرقیزستان، باعث کاهش مسافت حدود ۳۰۰ کیلومتری در انتقال کالا از بندرعباس و بندر چابهار به این کشور‌ها و در نتیجه اقتصادی بودن تجارت و ترانزیت از این مسیر می‌شود.

اشرفی با تأکید بر اینکه راه آهن محور شرق از چابهار به سمت زاهدان شروع شده و در حال احداث است، اظهار کرد: این راه آهن از مسیر بیرجند عبور کرده و به راه آهن مشهد و در نهایت به سرخس و مرز ترکمنستان متصل می شود که توسعه و تسهیل ترانزیت از طریق بندر چابهار به کشور‌های آسیای میانه را بدنبال خواهد داشت.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی عنوان کرد: باید از کلیه فرصت‌ها در توسعه زیرساخت‌ها استفاده شود در غیر این صورت نمی‌توان انتظار داشت تعالی و پیشرفت محقق شود.

او تصریح کرد: از پیشران‌هایی که برای توسعه شرق کشور در نظر گرفته شده، کریدور حمل و نقل و ترانزیتی شرق کشور است که با هدایت کالا‌های صادراتی و ترانزیتی از اقصی نقاط دنیا به عنوان یک پل صادراتی، کالا‌ها را به آسیای میانه ارسال می‌کند.

اشرفی تأکید کرد: با عنایت به عدم توجه به این ظرفیت در ادوار گذشته، این موضوع نیاز به پیگیری خاص و ویژه دارد و باید نه تنها منطقه‌ای بلکه به صورت ملی مورد توجه و پیگیری قرار گیرد.

در این جلسه پیش نویس سند اجرایی توسعه کریدور شرق به تصویب رسید و مقرر شد جهت پیگیری آخرین وضعیت اجرای این سند، جلسات به صورت ماهانه در استان‌ها برگزار شود.

اتاق‌های بازرگانی استان‌های خراسان جنوبی، خراسان رضوی و سیستان بلوچستان و نیز انجمن کارفرمایی به عنوان شاکله بخش خصوص جهت اجرای طرح منطقه آزاد چابهار، منطقه ویژه اقتصادی بیرجند، دوغارون و سرخس و چگونگی حمل و نقل بین المللی تعیین شدند.

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور