مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی گفت: در سال جاری سهمیه مقرر بگیر بیمه بیکاری برای خراسان جنوبی ۲ هزار و ۳۰۰ نفر بوده که از ابتدای امسال برای هزار و ۱۶۴ کارگر بیمه بیکاری برقرار شده است.

غلامرضا اشرفی  در نشست سرپرست سازمان تامین اجتماعی با تشکل‌های کارگری، کارفرمایی و کانون‌های بازنشتگان کارگران و مستمری‌بگیران خراسان جنوبی افزود: این استان دارای ۳۰۶ تشکل کارگری و کارفرمایی است و ۹۰۷ تعاونی فعال داریم.

وی گفت: بررسی درخواست متقاضیان مشاغل سخت و زیان‌آور را به طور مشترک با تامین اجتماعی دنبال می‌کنیم و از ابتدای سال جاری ۹۷۱ پرونده در کمیته‌های بدوی و تجدید نظر مورد بررسی قرار گرفته است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی از کاهش ۲۰ درصدی معوقات کارگری در بنگاه‌های اقتصادی و تولیدی استان خبر داد و گفت: موضوع ایمنی و سلامت محیط کار کارگران از اهمیت اساسی برخوردار است ولی متاسفانه از ابتدای سال جاری چهار مورد فوتی در این زمینه داشته‌ایم.

وی بیان کرد: در زمینه بیمه کارگران ساختمانی که جمعیت بالایی در خراسان جنوبی داریم، درخواست ما افزایش سهمیه است و اکنون ۴۳۰ نفر پشت نوبت دریافت این بیمه هستند.

اشرفی افزود: ۶ هزار و ۳۰۰ نفر تعدیل نیروی کارگری در سال جاری داشته‌ایم و توانستیم پنج هزار و ۵۰۰ بیمه‌شده را به فعالیت بازگرداندیم.

وی گفت: همچنین تاکنون به بنگاه‌های و واحدهای تولیدی آسیب‌دیده از کرونا در استان خراسان جنوبی ۸۰ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده است.

مسوول کانون بازنشستگان خراسان جنوبی هم گفت: با همه تلاش‌ها، همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در سال جاری به نتیجه رسید اما همزمان با چشیدن طعم آن، تورم افسار گسیخته جامعه، کام بازنشستگان را تلخ کرد.

محمدحسین براتی افزود: درخواست ما این است با توجه به اینکه این همسان‌سازی بار مالی زیادی برای تامین اجتماعی دارد، تلاش‌ها به گونه‌ای باشد که موضوع دائمی باشد.

وی با بیان اینکه درخواست ما این است که بیمه تکمیلی بازنشستگان به سرانجام برسد گفت: در بیمارستان‌های تامین اجتماعی استان از جمله بیمارستان میلاد بیرجند علیرغم زیرساخت‌های خوب به‌شدت با کمبود متخصص مواجه هستیم.

مسوول کانون بازنشستگان خراسان جنوبی ادامه داد: همچنین داروهای ویژه و تخصصی را در مراکز درمانی تامین اجتماعی نداریم و سبد دارویی کاهش یافته است.

وی گفت: مشکلاتی زیادی در زمینه درمان و زیرساخت‌های آن در شهرستان‌ها داریم و برخی شهرستان‌های خراسان جنوبی درمانگاه شبانه‌روزی ندارند، درخواست دیگر ما پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه به بازنشستگان پشت نوبت همچنین ارائه سبد غذایی یا بسته حمایتی به آنان است.

رییس کانون شوراهای اسلامی کار خراسان جنوبی هم گفت: اکثر کارگران خراسان جنوبی به دلیل اینکه در مشاغل سخت و زیان‌آور فعالیت دارند، دچار مشکلات عضلانی هستند.

محمود تقی‌زاده افزود: این کارگران برای درمان خود و گرفتن ام ار آی باید بیش از سه ماه پشت نوبت باشند که درخواست ما اختصاص دستگاه سنگ شکن و ام ار آی به بیمارستان میلاد بیرجند برای حل مشکل چندین ساله این کارگران است.

رییس اتاق اصناف خراسان جنوبی هم گفت: در خراسان جنوبی ۳۵ هزار واحد صنفی داریم که از این تعداد ۱۴ هزار واحد در مرکز استان فعال است.

رضا علیزاده بیرجندی افزود: در زمینه مشاغل سخت و زیان‌آور که باید کارفرما سهم چهار درصد خود را در پایان بازنشستگی با کارگر پرداخت کند، با توجه به اینکه در مجموع مبلغ بالایی است و امکان پرداخت یک دفعه‌ای آن وجود ندارد، درخواست ما این است که این سهم سالانه پرداخت شود.

وی گفت: براساس قانون باید به محض به‌کارگیری کارگر در واحد تولیدی و صنفی حق بیمه آن توسط کارفرما پرداخت شود که پیشنهاد می‌شود بعد از جلب رضایت کارفرما و کارگر از یکدیگر، این اقدام انجام شود.

رییس کانون انجمن‌های صنفی کارگران خراسان جنوبی هم گفت: درخصوص بیمه تامین اجتماعی از کارگران تعهد می‌گیرد که نباید شغل دوم داشته باشند و اگر شغل دوم داشته باشند بیمه آنان قطع می‌شود.

حسن علیزاده افزود: این در حالی است که خیلی از مسوولان و افراد جامعه دارای شغل دوم هستند اما جامعه کارگر با حقوق پایین از این کار منع می‌شود.

وی عنوان کرد: در خراسان جنوبی کارگران ساختمان بهترین و باکیفیت‌ترین ساختمان‌ها را می‌‎سازند اما خودشان در ساختمان‌ها فاقد کیفیت و حاشیه شهرها ساکن هستند.

رییس کانون انجمن‌های صنفی کارگران خراسان جنوبی گفت: بیمه تنها حق کارگران جامعه ما است که باید سهم کارگران ساختمانی استان افزایش یابد و بیمه تعدادی زیادی از کارگران استان به دلایل مختلف قطع شده که درخواست ما برقراری مجدد آن است.

وی با بیان اینکه در خراسان جنوبی ۱۲ هزار  و ۵۰۰ کارگر داریم اضافه کرد: حدود ۱۱ هزار کارگر بیمه هستند و هزار و ۵۰۰ نفر در خراسان جنوبی پشت نوبت بیمه داریم.

علیزاده گفت: خدمات درمانی تامین اجتماعی در استان ضعیف است و باید تقویت شود.

رییس اتاق تعاون خراسان جنوبی هم گفت: بافت فرش دستباف از جمله صنایع پر رونق خراسان جنوبی است که علیرغم سختی کار سال‌هاست سهمیه جدید بیمه‌ای در این زمینه نداشتیم.

غلامحسین حسینی افزود: بیش از چهار هزار بیمه‌شده قالی‌بافی در خراسان جنوبی داریم در حالی که بیش از ۵۰ هزار نفر در این زمینه فعالیت دارند.

سرپرست سازمان تامین اجتماعی روز گذشته (چهارشنبه) وارد خراسان جنوبی شد و ضمن دیدارهای جداگانه با نماینده ولی فقیه در استان و استاندار خراسان جنوبی، در نشست شورای اداری استان شرکت کرد.

طرح اصلاح مدار تغلیظ کارخانه زغال‌شویی طبس با هدف بهبود بازدهی و افزایش تولید کنسانتره زغال‌سنگ کک‌ شو  نیز با حضور سرپرست سازمان تامین اجتماعی در این شهرستان به بهره‌برداری رسید.

موسوی امروز در دومین روز سفر به خراسان جنوبی از بیمارستان‌های تامین اجتماعی در شهر بیرجند نیز بازدید کرد.