#خبر_و_هنر

#خراسان_جنوبی

#khabar_va_honar

#southern_Khorasan

#Birjand

#khabarvahonar

#خبر_و_هنر #خبروهنر

#خبر_هنر #خبر #اخبار #هنر #فرهنگ

#بیرجند #قاین #طبس #فردوس #سرایان #نهبندان #خوسف #بشرویه #زیرکوه #درمیان #سربیشه

ترجمه قرآن متعلق به استاد فروزانر نزدیک ترین و روان ترین به مصحف شریف است.

این مطلب را پژوهشگر و عضو هیئت امنای آثار بدیع الزمان فروانفر عنوان کرد و برای استدلال هم توضیح داد: دکتر شفیعی کدکنی به وجود ترجمه قرآن بدیع الزمان در کتابخانه مجلس آن هم با بیان شیوا و روان اشاره می کند که بعد ها اثری از آن دیده نشده و مفقود شده است اما بخش های از ترجمه روان فروزانفر جمع بندی و چاپ شده است. در مورد بیان شیوا و روان استاد در ترجمه قرآن اشراف و تسلط فراوان وی به زبان عربی و فارسی از بارزترین علل است.

« حسین اسدی مقدم » تاکید کرد: استاد فروزانفر اثری در صرف و نحو به زبان عربی دارد و نکته جالب این که اختلاف بین زمان تولد و تالیف این کتاب سن استاد را در جوانی تایید می کند که با توجه به اختلاف نظرها در مورد زمان تولد وی، در ۱۸ یا ۲۰ سالگی نوشته شده است. تالیف کتابی در صرف و نحو به زبان عربی آن هم در این سن، تسلط و اشراف کامل استاد بر زبان عربی و دامنه لغات او را یادآوری می کند.

وی گفت: گرچه ترجمه کامل قرآن استاد فروزانفر ناپدید شده است اما بخش هایی از آن چاپ شده و در دسترس عموم قرار گرفته است. از کنار این موضوع نیز نمی توان گذشت که استاد فروزانفر در خانواده ای مذهبی، آشنا به قران و ادعیه بزرگ شده است پدرش شیخ علی حافظ قرآن و دعای های بسیاری بود و آن ها به صورت خانوادگی حافظه قوی داشته و به سرعت موضوعات، واشعار را با یک بار خواندن حفظ می کردند.

به نظر اسدی مقدم این علل، بر نظر دکتر شفیعی کدکنی صحه می گذارد که ترجمه استاد فروزانفر، نزدیک ترین به قرآن مجید است. علاوه بر این زمانی که بدیع الزمان در قید حیات بود فرهنگستان ایران شکل گرفت هنگام انتخاب رئیس، همه فرهیختگان زمان خود را کنار کشیدند و تنها استاد فروزانفر را شایسته این موقعیت دانستند چرا که از خصوصیات رئیس فرهنگستان اشراف و تسلط کامل بر لغات و ادبیات فارسی است که تبحر او در ترجمه قران را هم تایید می کند. بدیع الزمان تا پایان عمر، رئیس فرهنگستان ماند.

اسدی مقدم با اشاره به گفته های استاد شفیعی کدکنی، بدیع الزمان فروزانفر را شایسته مقام استادی خواند و افزود: اساتید به نام و معروف تاریخ ادبیات کشور از علاقمندان و شاگردان ویژه بدیع الزمان هستند به گونه ای که حتی سال ها بعد از اتمام تحصیل، با وی رفت و آمد داشتند و از کلاس های درس او بهره می بردند. اساتیدی چون شفیعی کدکنی، سیمین دانشور، زرین کوب و … فروزانفر را درک کرده و گوهر وجود او را شناخته بودند.

به گفته وی این افراد فرهیخته در حوزه تاریخ ادبیات کشور، تا سال ها به خانه فروزانفر رفت و آمد داشته و ارتباط خود را با او حفظ کرده بودند.