مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی گفت: در استان کاروان سراهای وقفی وجود دارد که در راستای حفظ موقوفات و توسعه بحث بومگردی پنج کاروان سرای شاه عباسی در استان به همت اوقاف به منظور استفاده به عنوان هتلینگ احیا شده است.

حجت الاسلام پرویز بخشی پور،  در دیدار با نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی اظهار کرد: بحث وقف بحث ماندگاری است و بحث هدیه نیست.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی بیان کرد: در گذشته به موضوع وقف دستبرد شده، اما امروز تلاش داریم تا که در سه حوزه موقوفات و بقاع متبرکه و موضوعات قرآن برنامه های مهمی اجرا کنیم و جهت حفظ موقوفات بحث اخذ سند در دستور کار قرار دارد.

وی با بیان اینکه در ۱۸۰۰ روستای خراسان جنوبی موقوفاتی وجود دارد، افزود: اما در این روستاها هیچ سکنه‌ای وجود ندارد و بحث ثبت و نقشه برداری و شناسایی موقوفات در این روستاها هزینه‌های کلانی دارد.

بخشی پور به اخذ سند مالکیت اشاره کرد و گفت: اجازه نداریم که موقوفات در جهت حیف و میل قرار گیرند و دفاع از موقوفات بر ما ارجح تر است و طبق قانون اجازه تعطیلی نیت موقوفات را داریم تا تعرضی به آن نشود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی در خصوص بحث احیا و بهره وری موقوفات تصریح کرد: مقداری از نیات موقوفات در زمینه حفظ عین موقوفه دریافت می‌شود و بسیاری از قنواتی که در گذشته مالک بودیم امروز هیچ مالکیتی نداریم در حالی که احیای قنوات جز اولویت‌ها است.

وی ادامه داد: در این راستا بحث احیای  ۲ قنات در شهرستان خوسف در دستور کار داریم و یک قنات به بهره برداری رسیده است و دیگری در دست احیا قرار دارد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی با اشاره به اینکه ۱۰۳ پرونده حقوقی طی سال جاری در سامانه ثبت شده است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۹۲ پرونده در دادگاه‌ها گشوده بوده و ۶۲ پرونده به نفع موقوفات و ۶ پرونده علیه موقوفات صادر شده است.

نوشته و خبر نگار : احمد کاشانی  دبیر سرویس گردشگری و میراث و ا.حسن پور