با تصمیم وزارت علوم مبنی بر ایجاد دانشگاه معین، امروز سند آمایش دانشگاه‌های استان با حضور نمایندگان مردم در مجلس و رئیس دانشگاه بیرجند بعنوان دانشگاه معین استان تبیین شد.

در این جلسه نمایندگان استان در جریان اصل سند آمایش دانشگاه قرار گرفته و در خصوص دانشگاه‌های سطح استان نظرات خود را مطرح کردند.

نماینده مردم شهرستان‌های بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی دانشگاه‌ها را مبنای توسعه دانست و گفت: ما باید به گفته مقام معظم رهبری به سمت صادرات غیرنفتی پیش برویم که این راه تنها تولید علم است و این علم در دانشگاه‌ها است.

خسروی در راستای تبیین این سند آمایش دانشگاه‌ها نیز افزود: باید اقناع سازی عمومی به کمک صداوسیما انجام شود که این موضوع تمرکززدایی را ایجاد می‌کند و این تمرکززدایی به نفع همه خواهد بود.

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی هم گفت: در بسیاری از دانشگاه‌ها با کمبود دانشجو مواجه هستیم، ولی در دانشگاه نهبندان قابلیت جذب دانشجو وجود دارد.

آقای نخعی به ظرفیت خوب دانشجو‌های خارجی از جمله دانشجویان افغان اشاره کرد و افزود: می‌توان از این ظرفیت در دانشگاه‌های شهر‌های مرزی استان استفاده کرد.

نماینده مردم شهرستان‌های قائنات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی هم با اشاره به این طرح گفت:هدف ذی نفع بودن استان در این طرح است.

آقای اسحاقی با اشاره به ظرفیت و پتانسیل‌های خوب در قائنات افزود: دانشگاه بزرگمهر این شهر قابلیت تبدیل شدن به قطب یک رشته خاص را دارد.

رضوی نماینده حجت الاسلام نصیرایی نماینده مردم فردوس، طبس، بشرویه و سرایان در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: باید در راستای نیاز تبین سند آمایش دانشگاه‌ها در استان منطقه برنامه ریزی و رشته‌های جدید تزریق شود.

خامسان رئیس دانشگاه بیرجند هم با بیان اینکه وجود یک رشته در دو دانشگاه یک شهرستان توجیح ندارد گفت: باید به سمت اضافه شدن رشته‌ها در سایر شهرستان‌های با قابلیت برویم.