مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی گفت: مردم از خرید و مصرف گوشت بدون مهر دامپزشکی خودداری و گوشت مصرفی خود را فقط از قصابی‌های مجاز و مورد تایید دامپزشکی تهیه کنند.

محمد اصغرزاده  افزود: با توجه به گرم شدن هوا و احتمال آلودگی گوشت به بیماری تب کریمه کنگو  و از آنجا که این بیماری در دام بدون علامت است باید از مصرف گوشت تازه خودداری شود.

وی گفت: شهروندان در نظر داشته باشند که لاشه دام پس از ذبح تا ۲۴ ساعت در دمای صفر تا مثبت چهار درجه سانتیگراد (پیش سرد کشتارگاه) قرار گیرد تا ویروس‌های آن کشته شوند و پس از گذراندن زمان پیش سرد، قطعه‌بندی و مصرف شود.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی افزود: آفت‌کشی و سم‌پاشی جایگاه نگهداری و حمام دادن دام‌ها برای از بین بردن کنه‌ها، کشتار دام در کشتارگاه‌ها، کشتار نکردن در معابر عمومی، استفاده از تجهیزات حفاظت شخصی حین کشتار دام، شست و شو و ضدعفونی مکان‌های آلوده به خون و ترشحات دام‌ در کشتارگاه ها از راه‌های پیشگیری از ابتلا به بیماری است.

وی گفت: خوشبختانه با اعمال نظارت‌های مستمر دامپزشکی بر کشتار دام و رعایت ضوابط بهداشتی قرنطینه‌ای حمل دام، همچنین سم‌پاشی دام‌ها توسط دامداران و اعمال برنامه‌های آموزشی ترویجی بین دامداران، ذابحین دام در کشتارگاه‌ها و شهروندان موارد ابتلای انسانی در خراسان جنوبی نادر است.

اصغرزاده اظهار داشت: تب خونریزی‌دهنده کریمه-کنگو یک بیماری حاد تب‌دار و خون‌ریزی دهنده است که از طریق گزش کنه آلوده یا تماس انسان با خون و ترشحات لاشه دام آلوده به انسان منتقل می‌شود.

وی گفت: مخزن و ناقل ویروس در طبیعت اصولا کنه‌ها هستند و گاو و گوسفند، بز، خرگوش و جوجه تیغی و حتی جوندگان مثل موش نیز به عنوان ناقل شناخته می‌شوند اما انواع پرندگان جز شتر مرغ در برابر این بیماری مقاوم هستند.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی بیان کرد: کنه مخزن و ناقل بیماری است و عفونت در انسان پس از گزش کنه آلوده یا له کردن آن روی پوست یا تماس با پوست، لاشه حیوان، خون و ترشحات حیوان آلوده و یا تماس با خون و بافت‌های بیمار مبتلا  ایجاد می‌شود.

وی با بیان اینکه خطر انتقال در ذبح حیوان وجود دارد افزود: پس از آلودگی یک نفر ممکن است سایر افراد در تماس با او نیز در خانواده و اجتماع آلوده شوند.

اصغرزاده گفت: بیماری در حیوانات اهلی هیچ گونه علایم مشخصی ندارد و خطر انتقال بیماری در انسان هنگام ذبح یا یک دوره کوتاه پس از ذبح حیوان آلوده (به دنبال تماس با پوست یا لاشه حیوان) وجود دارد.

وی تصریح کرد: با وجود اینکه پرندگان غیر از شتر مرغ به این بیماری مقاوم هستند اما می‌توانند با پخش کنه‌های آلوده باعث شیوع بیماری شوند.