فرمانده قرارگاه عملیاتی شهید ناصری گفت: با توجه به اینکه نبود آب دلیل برخی مهاجرت‌ها در استان بوده، تامین آب مورد نیاز روستاییان از طریق مشارکت در اجرای طرح‌های آبخیزداری و احداث بندهای خاکی از اولویت‌های این قرارگاه است.

سردار غلامعلی تناکی روز شنبه در نشست خبری افزود: قرارگاه عملیاتی شهید ناصری از بدو فعالیت در خراسان جنوبی در ۲ بعد نظامی و محرومیت‌زدایی وارد عمل شد و در بعد عملیاتی و نظامی و تمرینات تاکتیکی برای ارتقای توانمندی‌های نظامی تلاش‌های زیادی شده است.

وی گفت: در حالی که وضعیت معیشتی مردم بخصوص در مناطق مرزی استان خوب نبود، تلاش کردیم در کنار سایر نهادهای خدمات‌رسان ما نیز خدمت‌رسانی کنیم که در ۲ بعد برنامه‌ریزی کوتاه‌مدت و بلندمدت وارد عمل شدیم.

فرمانده قرارگاه عملیاتی شهید ناصری اضافه کرد: در این مدت قبل از دستور کمک مومنانه توسط مقام معظم رهبری ۵۰ هزار بسته معیشتی در چهار شهرستان مرزی خراسان جنوبی شامل سربیشه، زیرکوه، نهبندان و درمیان توزیع شد.

وی گفت: درخصوص لوازم التحریر و کیف و کفش نیز ۳۰ هزار بسته و در مورد بسته‌های بهداشتی و غذای گرم ۶۰ هزار پرس غذا توزیع شد.

سردار تناکی با بیان اینکه در این مدت چهار بیمارستان صحرایی در شهرستان‌های مرزی استان برپا شد افزود: روستاییان خدمات قابل توجهی را در حوزه بهداشتی و درمانی از این بیمارستان‌ها گرفتند.

وی گفت: در حوزه اقدامات بلندمدت قرارگاه وضعیت آب مصرفی روستاییان مورد بررسی قرار گرفت و نبود آب دلیلی اصلی برخی از مهاجرت‌ها شده بود که با اقدام در حوزه آبخیز و آبخوانداری بخش قابل توجهی مهاجرت معکوس در این مناطق صورت گرفت.

فرمانده تیپ مردم پایه سپاه انصارالرضا (ع) خراسان جنوبی ادامه داد: روستاها نیازمند آب بودند لذا بندهای خاکی و سنگی ملاتی را احداث کردیم که نتیجه مثبتی داشت و برخی قنات‌ها تا ۱۰ برابر افزایش آب داشت.

وی اظهار داشت: ادامه بندهای خاکی باعث شد که تاکنون ۱۵ سد خاکی را در منطقه احداث کنیم و پنج میلیون متر مکعب آبی که از کشور خارج می‌شد در پشت بندهای خاکی ذخیره شود.

وی افزود: بیش از ۳۰۰ هزار متر مکعب خاکبرداری این بندها انجام شده که ۱۰ میلیارد تومان با همکاری آستان قدس رضوی، بنیاد مستضعفان و منابع طبیعی هزینه شده است.

تناکی از کلنگ‌زنی بزرگترین بند خاکی استان خبر داد و گفت: این سد تا اوایل سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی افزود: قسمتی از مردم روستاهای محروم مرزی زیر پوشش بهزیستی بودند که با تفاهم‌نامه با بهزیستی ۷۰ باب منزل مسکونی را قبول کردیم و پیشرفت ۹۵ درصدی دارد و ارزش هر منزل ۲۱۰ میلیون تومان است.

وی گفت: برخی مساجد نیازمند بازسازی بود که در این مدت ۵۰ مسجد نوسازی شد.

فرمانده قرارگاه عملیاتی شهید ناصری با بیان اینکه تاکنون ۹۶۰ سری جهیزیه قرارگاه شهید ناصری برای نیازمندان تامین شده است گفت: در زمینه مدرسه‌سازی هفت مدرسه با پیشرفت نزدیک به ۳۰ درصد در دست اجرا است و ۸۰ باب سرویس بهداشتی و حمام برای نیازمندان در روستاهای مرزی ساخته شده است.

وی تصریح کرد: درخصوص آبرسانی خط انتقال آب برای چهار روستا را در دستور کار قرار دادیم که تا اوایل سال آینده ۳۵ کیلومتر آبرسانی بهره‌برداری خواهد شد.

سردار تناکی گفت: همچنین با توجه به وضعیت کرونا، گردان علم نوین در زمینه بیولوژیک رزمایش‌های رفع آلودگی را در استان علیه کرونا آغاز کرد و برای رفع آلودگی از استان خراسان رضوی هم کمک گرفتیم.

وی افزود: در بخش بهداشت هم ۳۰۰ نفر بهیار و پزشکیار داریم که این ۳۰۰ نفر در زمان‌های مختلف با حضور در بیمارستان‌های استان به کمک کادر درمانی شتافتند.

فرمانده قرارگاه عملیاتی شهید ناصری گفت: در بحث بیماران صعب العلاج افرادی را داریم که در مناطق محروم فاقد شناسنامه هستند و مشکل خدمات‌دهی برای آنان وجود دارد که ویزیت رایگان برای این افراد انجام شد.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: با توجه به اشراف اطلاعاتی به منطقه هیچ گونه نگرانی در مورد حضور داعش در کشور افغانستان وجود ندارد و با آمادگی کامل هرگونه تحرکی را خنثی خواهیم کرد.

سردار تناکی تصریح کرد: حضور ارتش، مرزبانی و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مرزهای خراسان جنوبی باعث شده که هیچ نگرانی از نیروهای فرامنطقه‌ای و داعش نداشته باشیم و مردم در این زمینه اطمینان خاطر داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه قرارگاه شهید ناصری به عنوان یگان دفاعی امنیتی خراسان جنوبی در چهار شهرستان مستقر شد گفت: تاکنون در حوزه‌های امنیتی اتفاق خاصی که منجر به درگیری شود را نداشتیم و دلیل اصلی آن اشراف اطلاعاتی است.

فرمانده قرارگاه عملیاتی شهید ناصری اظهار داشت: امنیت خراسان جنوبی در صدر حتی استان‌های مرکزی کشور است و وضعیت خوبی داریم.

وی گفت: در حال حاضر آمادگی صد درصدی نیروهای نظامی برای دفاع از مرز و هر نقطه محور مقاومت وجود دارد و گردان‌های امام حسین (ع) و فاتحین آماده رزم هستند.

وی افزود: محرومیت‌زدایی به وجود آورنده امنیت پایدار است و مهاجرت معکوس مردم به روستا را به همراه خواهد داشت.