استاندار خراسان جنوبی گفت: در زمینه اقامه نماز در مساجد و ادارات باید به دنبال کارهای خلاقانه و ابتکاری باشیم.

حمید ملانوری روز سه‌شنبه در نشست شورای اقامه نماز استان خراسان جنوبی افزود: به جای این که به دنبال عملیاتی کردن بخشنامه‌ها و کارهای تکراری باشیم باید به تناسب شرایط استان، فعالیت‌های جدید را در دستور کار خود قرار دهیم.

وی با اشاره به این که فضای فرهنگی مناطق مختلف با هم متفاوت است، تصریح کرد: برنامه‌هایی که برای مناطق مختلف طراحی و تدوین می‌شود باید براساس آداب و رسوم، مسایل اجتماعی، فرهنگی و نیازهای موجود باشد.

استاندار خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه شورای اقامه نماز، ظرفیتی به منظور برنامه‌ریزی و مدیریت برای اقامه نماز است گفت: ما در این شورا باید برای اقامه هرچه بهتر نماز در سطح جامعه برنامه‌ریزی کنیم.

وی متذکر شد: این که شورای اقامه نماز در این سطح به ریاست استاندار به عنوان نماینده عالی دولت و با حضور مدیران دستگاه‌های اجرایی متولی امور فرهنگی و عضوی از مجموعه دفتر نماینده ولی فقیه در استان برگزار می‌شود، مبین همین موضوع است.

وی بر ارائه دستور کارهای کیفی و برگزاری مرتب جلسات شورا با حضور مدیران استان تاکید کرد و گفت: تاثیرات برنامه‌ریزی‌های شورای اقامه نماز در مسایل مختلف جامعه باید ساری و جاری شود.

ملانوری اظهار داشت: ما در حوزه مدیریتی و مسئولیتی که برعهده داریم، تمام تلاش خود را می‌کنیم کارها را به گونه‌ای انجام دهیم که مورد پسند واقع شود و رضایتمندی مردم را حاصل نماید.

وی با بیان این که همه ما هم بر این باوریم که کارهای ما باید رضایت خدا را هم به همراه داشته باشد گفت: براساس اعتقادات دینی که داریم، اگر نماز ما مورد قبول خدا واقع شود، بقیه کارها نیز پذیرفته می‌شود.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به این که اگر قرار است کارهای اداری ما درست انجام شود، باید وجدان کاری داشته باشیم خاطرنشان کرد: مسئولیت پذیری، دست درازی نکردن به اموال بیت المال، رعایت حق الناس، جرات، حسن خلق، مردمداری و مهربانی از ویژگی‌هایی است که به واسطه تقید به اقامه نماز در ما ایجاد می‌شود.

وی با اشاره آیه شریفه «النظافه من الایمان»، متذکر شد: محیط و فضای مساجد و نمازخانه ادارات باید تمیز و مرتب و معطر باشد.

وی گفت: گاهی بحران‌ها برای این به وجود می‌آیند که ما را به سرخط برگردانند تا دوباره و با شیوه بهتر شروع کنیم، در این بحران کرونا هم که سلامت، نظافت و بهداشت فردی را نشانه رفته، همین موضوع عینیت یافته است.

ملانوری ادامه داد: در این بحران شرایطی بر جامعه تحمیل شد که به رعایت نظافت و بهداشت فردی توجه ویژه‌تر شود.

وی به آمارهای ستاد ملی کرونا اشاره کرد و گفت: براساس این آمار ۵۱ درصد مبتلایان ناشی از دورهمی‌های خانوادگی است و این آمار به واسطه اعتقادات و باورهای مردم، در استان ما ۶۵ درصد است.

استاندار خراسان جنوبی افزود: با توجه به این که شب یلدا را پیش رو داریم، این موضوع باید در نمازهای جماعت به مردم تذکر داده شود که دورهمی‌های شب یلدا را از طریق فضای مجازی برگزار کنند تا آسیب‌ها کمتر شود.

وی گفت: امیدواریم روزی را شاهد باشیم که نماز به معنای واقعی در محدوده استان اقامه می‌شود.

در این نشست که با حضور تمامی اعضا برگزار شد، دستورالعمل نحوه اجرای نماز در مساجد و نمازخانه‌های ادارات مطرح و مورد نقد و بررسی قرار گرفت که با تاکید استاندار خراسان جنوبی مقرر شد این دستورالعمل در ستاد استانی مدیریت کرونا نیز مطرح و بعد از تصویب نهایی به مساجد و ادارات ابلاغ شود.