#در_خانه_میمانیم

#شکست_کرونا_مردم_همدلی

#کرونا_را_شکست_میدهیم

#رعایت_بهداشت_فردی

 

استاندار خراسان جنوبی گفت: افزایش آمار بیماران سرپایی و میزان پروتکل‌شکنی‌ها نگران‌کننده است و در صورت تداوم عادی‌انگاری‌ها، آمار ابتلا به کرونا و مرگ و میر استان در اسفند ماه افزایش خواهد یافت.

حمید ملانوری روز شنبه در نشست ستاد استانی مدیریت کرونا که در حاشیه نشست ستاد ملی مقابله با کرونا و ارتباط ویدئو کنفرانسی با ستاد مرکزی کرونای کشور برگزار شد، اظهار داشت: مردم اگر عید خوبی را انتظار دارند باید شیوه‌نامه‌های بهداشتی را رعایت کنند.

وی افزود: براساس گزارش‌های کشوری، بعد از پیک سوم کرونا ما در حال حاضر در استان خراسان جنوبی وضعیت باثباتی داریم و مرگ و میرها به میزان یک نفر در روز رسیده است.

استاندار خراسان جنوبی گفت: آنچه جای نگرانی دارد، افزایش آمار بیماران سرپایی و میزان پروتکل‌شکنی‌هاست که قطعا اگر این عادی‌انگاری‌ها ادامه پیدا کند، آمار ابتلا و مرگ و میر استان را در اسفند ماه افزایش خواهد داد.

وی به افزایش حجم مراجعات مردمی به بازار برای خرید شب عید اشاره و تاکید کرد: در این مدت رعایت پروتکل‌های بهداشتی باید از طرف مردم همچنین اصناف در بالاترین سطح رعایت شود تا مانع از بازگشت محدودیت‌ها شود چرا که محدودیت‌ها علاوه بر اینکه به کسب و کارها ضرر وارد می‌کند، از نشاط مردم نیز می‌کاهد.

ملانوری به آمار صد درصدی استفاده کارکنان دستگاه‌های اجرایی از ماسک اشاره کرد و این اقدام را قابل تقدیر خواند.

وی با اشاره به آمار ۹۵ درصدی استفاده اصناف از ماسک متذکر شد: میزان استفاده اصناف و مراجعان آنها از ماسک باید به صد درصد برسد لذا اصناف با نصب اطلاعیه‌هایی با عنوان “ورود بدون ماسک ممنوع است” و “خدمات به افراد فاقد ماسک ارائه نمی‌شود” نسبت به تحقق این مهم تلاش کنند.

بیماریابی و مراجعه به بیمارستان به‌موقع باشد

استاندار خراسان جنوبی از اجرای موفق طرح شهید سلیمانی در استان گفت و با مهم ارزیابی کردن مراقبت‌های محله محور اظهار داشت: موضوع بیماریابی باید به‌موقع، با انجام اقدامات پیشگیرانه و با سرعت و دقت بیشتری اجرا شود.

وی مراجعه به‌موقع مردم به بیمارستان را بسیار مهم دانست و افزود: دو ستاره فوتبال کشورمان با وجود اینکه ورزشکار بودند و بیماری زمینه‌ای نداشتند، متأسفانه به جهت ساده‌انگاری و مراجعه دیر هنگام این عزیزان به مراکز درمانی درگذشتند.

ملانوری افزود: تیم‌های نظارتی استان متشکل از اداره کل تعزیرات حکومتی، اداره کل صنعت، معدن و تجارت و دانشگاه علوم پزشکی باید با افزایش نظارت‌ها، نتایج گزارش‌های خود را به ستاد استانی اعلام کنند.

وی عادی‌انگاری، سهل‌انگاری و پروتکل‌شکنی را سه آفت اصلی مدیریت کرونا ذکر کرد و گفت: استفاده حداکثری شهروندان از ماسک، رعایت فاصله اجتماعی، کاهش دورهمی‌ها و تجمعات در هفته‌های اخیر باعث شد، وضعیت استان مطلوب‌تر شود که باید تداوم داشته باشد.

استاندار خراسان جنوبی با هشدار نسبت به عادی‌انگاری مردم در مقابله با کرونا تصریح کرد: عادی‌انگاری مردم می‌تواند باعث ورود استان به پیک چهارم و گسترش بیماری و به سبب آن افزایش آمار بیماران بستری و مرگ و میر شود.

وی ضمن تقدیر از رسانه‌های استان گفت: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، صدا و سیما و همه رسانه‌های استان باید در راستای تبیین آثار و پیامدهای عادی‌انگاری و ساده‌انگاری مردم تلاش کنند.

براساس مصوبات این جلسه، محدودیت تردد در شهرهای زرد و نارنجی به روال گذشته ادامه دارد و حضور مردم در آرامستان‌ها نیز مانند گذشته با محدودیت مواجه است.

بنابر اعلام دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در ۲۴ ساعت گذشته، ۲۶ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در خراسان جنوبی شناسایی شدند که از این تعداد چهار نفر در بیمارستان‌ها بستری هستند و ۲۲ نفر نیز به طور سرپایی نمونه دادند.