۲ واحد فرآوری ماده معدنی بنتونیت در شهرستان سرایان همزمان با هفتمین روز دهه فجر با حضور معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی به بهره‌برداری رسید.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی روز شنبه در آیین افتتاح این طرح‌های صنعتی و معدنی گفت: با توجه به ظرفیت موجود شهرستان سرایان در حوزه معادن بنتونیت، امروز ۲ واحد فرآوری شاخص در حوزه تولید پودر میکرونیزه بنتونیت در این شهرستان وارد چرخه تولید شد.

عباس جرجانی با اشاره به افتتاح واحد تولید پودر میکرونیزه بنتونیت شرکت کوه سنگ یاقوت افزود: این واحد تولیدی با سرمایه‌گذاری ۶۵ میلیارد ریال احداث شد و ظرفیت تولید سالانه ۵۰ هزار تن پودر بنتونیت را دارد.

وی اظهار داشت: ۳۶ میلیارد ریال از محل تسهیلات روستایی و عشایری برای راه‌اندازی این واحد تولیدی پرداخت شده است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: با بهره‌برداری از این واحد زمینه اشتغال برای ۱۲ نفر به صورت مستقیم فراهم شده است.

وی بیان کرد: ایجاد واحدهای فرآوری و صنایع معدنی براساس ظرفیت‌های حوزه معدن در هر شهرستان و ایجاد ارزش افزوده و اشتغال پایدار از جمله اولویت‌های این سازمان است.

بهره‌برداری از واحد تولید پودر میکرونیزه بنتونیت شرکت اکسیر صنعت لوتوس شرق در شهرستان سرایان نیز امروز با حضور معاون استاندار خراسان جنوبی آغاز شد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی در حاشیه این افتتاح با اشاره به فرصت‌های سرمایه‌گذاری در شهرستان سرایان گفت: واحد تولید پودر میکرونیزه بنتونیت شرکت اکسیر صنعت لوتوس شرق دومین واحد افتتاحی در سرایان است که با سرمایه‌گذاری ۴۲ میلیارد ریال، زمینه اشتغال را برای ۱۲ نفر به صورت مستقیم فراهم کرده است.

وی ادامه داد: این واحد ظرفیت تولید سالانه ۳۰ هزار تن پودر بنتونیت را دارد.

جرجانی با اشاره به حمایت‌های سازمان صمت از واحدهای دارای توجیه اقتصادی همچنین واحدهای فرآوری و صنایع معدنی استان گفت: این واحد برای استفاده از تسهیلات به بانک توسعه تعاون معرفی و ۳۲ میلیارد ریال از محل تسهیلات روستایی و عشایری به منظور راه‌اندازی این واحد پرداخت شده است.

با توجه به اینکه بخش عمده‌ای از ذخایر بنتونیت استان خراسان جنوبی در سرایان واقع شده است، این شهرستان پایتخت بنتونیت کشور نامیده می‌شود.

خراسان جنوبی به لحاظ ذخایر معدنی جایگاه ویژه‌ای دارد و یکی از مهمترین ذخایر معدنی استان، بنتونیت به شمار می‌رود که این ماده معدنی یکی از مواد اولیه پرکاربرد در صنایع مهم مثل فولاد، نفت و گاز و تولید شوینده‌ها است.

براساس آخرین آمار از ۷۴ واحد معدنی موجود در شهرستان سرایان، ۵۷ واحد با ذخیره بیش از یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تن مربوط به بنتونیت است.

واحدهای تولید پودر میکرونیزه بنتونیت امروز با حضور معاون استاندار خراسان جنوبی، مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری، رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی، فرماندار سرایان و جمعی از مسوولان این شهرستان به بهره‌برداری رسید.

شهر سرایان مرکز این شهرستان در ۱۶۰ کیلومتری بیرجند است.