مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر فعالیت‌های عمرانی در ۵۷ بقعه متبرکه استان با حوزه فعالیت سه هزار و ۲۰۰ متر مربع در حال انجام است.

حجت الاسلام پرویز بخشی‌پور روز یکشنبه در نشست خبری افزود: طرح‌های عمرانی در بقاع با طرح جامع انجام می‌شود.

وی اظهار داشت: در حوزه عمرانی از ابتدای امسال تاکنون فعالیت عمرانی در ۱۷ بقعه متبرکه با متراژ سه هزار و ۸۵۰ متر مربع آغاز شده است که پروژه‌های آستان مقدس امامزاده شاه سلیمان علی، امامزاده نجم الدین گیو و امامزادگان شاهرخت و فردوس از شاخص‌ترین پروژه‌های عمرانی هستند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی از ثبت ۱۳ وقف جدید در این استان خبر داد و گفت: هشت میلیارد و ۶۲۰ میلیون ریال ارزش این موقوفات بوده است.

وی احداث نیروگاه‌های خورشیدی در بقاع متبرکه، ساخت سوله تجاری، احیای قنوات و بازسازی موقوفات را از دیگر برنامه‌های این اداره کل در سال گذشته و تداوم آن در سال جاری بیان کرد.

بخشی‌پور همچنین گفت: با توجه به اینکه بسیاری از ادارات و مدارس استان در زمین‌های موقوفه ایجاد شده‌اند دستگاه‌ها نسبت به پرداخت اجاره‌بها اقدام کنند.

وی افزود: با احداث ساختمان‌های ادارات در زمین‌های موقوفه اجاره‌نامه بین دستگاه‌ها و اداره کل اوقاف تنظیم اما متاسفانه نسبت به حق و حقوق موقوفه کمتر توجه می‌شود.

وی اظهار داشت: در صورت توجه نکردن به این موضوع موارد به صورت قانونی پیگیری خواهد شد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی با بیان اینکه از ابتدای امسال تاکنون ۲۱ رای موقوفات در محاکم قضایی صادر شده است تصریح کرد: در حال حاضر ۵۷ پرونده در حال رسیدگی و ۱۰ رای اجرا شده است.

وی از اخذ ۸۸ فقره سند مالکیت خبر داد و گفت: در قالب این اسناد ۱۷۸ رقبه سنددار شدند و با توجه به پیگیری‌های صورت گرفته هزار سند هم در حال انجام است.

حجت الاسلام بخشی‌پور بیان کرد: در طرح اسکن و بارگذاری الکترونیکی موقوفات تاکنون پنج هزار و ۹۴۲ پرونده در سامانه بارگذاری شده است.

وی گفت: با شیوع ویروس کرونا سه هزار و ۵۰۰ بسته بهداشتی بین نیازمندان از محل موقوفات توزیع و ۳۱ هزار ماسک تولید و توزیع شد.

وی از طبخ چهار هزار و ۳۶۰ پرس غذای گرم خبر داد و افزود: ضد عفونی ۴۰ بقعه متبرکه و اطعام ۶ هزار و ۵۰۰ نیازمند از دیگر برنامه‌های اداره کل اوقاف و امور خیریه در دوران کرونا بوده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی گفت: به علت محدودیت‌های موجود و لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی امسال طرح آرامش بهاری در ۱۷ بقعه متبرکه استان به صورت مجازی برگزار شد و در قالب این طرح ۱۹۳ بسته مواد بهداشتی و ۶۸۳ بسته حمایتی بین نیازمندان توزیع شد.

وی افزود: در طرح نسیم انتظار به مناسبت نیمه شعبان نیز ۱۵ کاروان شادی ۲۵ اجرا داشتند و در قالب این طرح هزار و ۲۱۹ بسته ارزاق بین نیازمندان توزیع شد.

بخشی‌پور اظهار داشت: همچنین در طرح ضیافت الهی که در ۱۷ بقعه متبرکه در ماه مبارک رمضان برگزار شد، ۹۲۲ بسته مواد غذایی و ۲ هزار و ۴۴ بسته مواد بهداشتی بین نیازمندان توزیع شد.

وی گفت: با توجه به وقوع سیل در اوایل بهار امسال در چهار شهرستان زیرکوه، سرایان، درمیان و نهبندان ۳۴۲ پتو از محل موقوفات خریداری و بین افراد نیازمند توزیع شد.

۹ هزار و ۸۵۰ موقوفه، ۲۴ هزار و ۹۲۷ رقبه و ۹۶ بقاع متبرکه در استان خراسان جنوبی وجود دارد.