این روزها علاوه بر این که مساله وحدت در میان گروه‌های حامی دولت و گروه‌های منتقد کاملا احساس می‌شود، نقش قابل توجه‌ای که گروه‌های حامی دولت می‌تواند در رفع و رجوع سلسله حوادث به وجود امده برای دولت در استان‌ها داشته باشند، از هیچ کس پوشیده نیست. در خراسان جنوبی این همگرایی باید با تدبیر مسئولین ستاد دکتر روحانی و بدنه اجرایی دولت، به خصوص با استاندار و معاونت سیاسی و اجتماعی به گونه‌ای باشد که جلوی اختلافات هر چند کوچک در این برهه زمانی حساس گرفته شود. در مقابل، بدنه‌ی اجرایی دولت نیز باید با سعه صدر و اجرای درست اهداف و گفتمان رییس جمهور، به دور از هر گونه حب و بغض و سهم‌خواهی برای اطرافیان خود به خواسته‌های حامیان دولت در استان توجه نماید. حامیان دولت هم باید در این بزنگاه تاریخی کشور با تمام توان در کنار مسئولان اجرایی قرار گیرند و توقعات بیجا را کنار بگذارند و مهمتر از ان، با  مشاوره‌های درست منطقه‌ای در برون‌رفت از این کلاف سر درگمی که یک پایه‌ آن عناصر خارجی معاند در نظام هستند، به دولت و عوامل اجرایی آن در استان کمک کنند.

در راس هرم تعاملات در استان، سران گروه‌های سیاسی حامی دولت و منتقدان، باید برای رسیدن به همگرایی،  همراه با شخص اول اجرایی استان و نیز نماینده ولی فقیه در استان، به چاره‌اندیشی اساسی برسند و از هر گونه شبهات سیاسی جلوگیری کرده تا در استان شاهد ایجاد انگیزه برای فعالیت و رسیدن به اهداف والای نظام باشیم.

این روزها، آقای استاندار به عنوان نماینده عالی دولت در کنار همه‌ی موارد، باید حامیان دولت در استان را با خود همراه کند. تجربه این سالها نشان داده است که حامیان دولت، تنها کسانی خواهند بود که در بدترین شرایط در کنار مقام عالی اجرایی استان قرار خواهند داشت. وگرنه دلواپسان در جایگاه حقیقی خود ظهور پیدا خواهند کرد و منتقدان نیز همچون کاسه داغ‌تر از آش خواهند بود. هر گونه که باشد، این روزها باید تعامل بین حامیان حقیقی دولت و نمایندگان اجرایی ان بیشتر شود و جلوی سوء‌تفاهم‌های پیش امده به هر طریق و روشی گرفته شده و مودت و همراهی جایگزین آن گردد. نمی‌توان گفت که به دلیل این که سیاسیون در خراسان جنوبی اغلب اصولگرا هستند، استاندار و مسئولان استانی باید به سمت آنها تمایل پیدا کنند و منویات ایشان را در برنامه‌ریزی‌های خویش به کار ببرند. بر عکس هنر آن است که مسئولین ستاد اجرایی دولت و ستادهای مردمی و استانی دولت در این بحبوحه نقش‌افرینی کنند و برای تفکر حاکم در سیستم دولت تلاش کنند. قرار نیست هیچ کدام از این دو سیستم تفکری، در این وضعیت، شانه خالی کنند. در این صورت جای جای فضاهای مدیریتی به دوستان در سایه منتقل خواهد شد که در دراز مدت نه به نفع ستاد دکتر روحانی و نه به نفع مدیران ارشد اجرایی دولت خواهد بود. مطئمنا شرایط به وجود امده، راه دولت را کند کرده و در کل از محبوبیت دولت می‌کاهد و به همین دلیل است که این شرایط در کلان مدت به ضرر تفکر حاکم خواهد بود. اینجاست که استاندار محترم باید به خصوص در گزینش مدیران،‌ در هر کسوت و سمتی با دقت فراوان، همراه با تفکرات ستاد و منش مدیریت خود در قالب اعتدال و امید رفتار کند تا شائبه‌های به وجود امده پایان گیرد. نکته قابل تامل دیگر این است که  انتخاب مدیران از وزارت‌خانه‌ها صورت نگیرد، بلکه به صورت مستقیم از این دو طیف دولتی انتخاب شوند تا جلوی رفتارهای قلدر مآبانه‌ آنان گرفته شود. این روزها در بعضی از ادارت کل استان، کاملا احساس می‌شود که چون گزینه انتخابی برای مدیریت آن سازمان از وزارت‌خانه بوده است،‌ مدیر آن مجموعه به هر گونه که متمایل است، رفتار و به هر ادبیاتی گفتمان می‌کند که شاید در رفتارهای سازمانی پسندیده نیست. این امر، نتیجه عدم هماهنگی استانداری و ستاد حامیان است که در جایگاه خود مورد بررسی قرار می‌گیرد. اما فعلا باید زمان حال را دریافت و از خسران بیشتر به استان جلوگیری کرد.

 

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله