مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: بحث راه‌ها و جاده‌ها در خراسان جنوبی دچار یک عقب افتادگی مزمن است که این امر نیازمند توجه ملی است.

چندین عامل می‌تواند در وقوع سوانح و تصادفات دخیل باشد که عنوان می‌شود ناایمن بودن خودروها و جاده‌ها دو عامل مهم در این بحث به‌شمار می‌روند. سالانه شمار زیادی از شهروندان بر اثر تصادفات رانندگی مجروح می‌شوند که اگر فقط ۵ درصد از این افراد دچار معلولیت شوند، سالانه بین ۱۵ تا ۲۰ هزار معلول حرکتی به جمعیت معلولان اضافه می‌شود.

به‌ گفته پلیس راهور، برای کاهش آمار واژگونی‌ها باید شرایط استراحت رانندگان فراهم شود و برای کنترل سرعت غیرمجاز نیز نیازمند توسعه ابزارهای کنترل هوشمند هستیم که مهم‌ترین آن دوربین‌های پلاک‌خوان است. از طرفی تجهیزات جاده‌ای و علائم راهنمایی‌ و رانندگی در کنار ایمنی خودرو و جاده در کاهش تصادفات تاثیر بسیاری دارد.

۵۸۰ کیلومتر باند دوم در دست ساخت است

وحید داعی، مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی در همین رابطه ب گفت: برای سال آینده احداث ۱۱۷ کیلومتر باند دوم هدف گذاری شده که پیشرفت ۴۵ درصدی دارد.

وی با بیان اینکه یکی از اهداف اداره کل راه و شهرسازی احداث باند دوم جاده برای کاهش تصادفات رخ به رخ است، افزود: طول راه‌های استان  ۱۷ هزار و ۱۶۲ کیلومتر است که تاکنون ۸۰۰ کیلومتر از این راه‌ها به باند دوم تبدیل شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی تصریح کرد: ۵۸۰ کیلومتر باند دوم با اعتبار مورد نیاز ۶ هزار میلیارد تومانی در دست ساخت است و تکمیل احداث ۳۶۳ کیلومتر باند دوم باقی مانده در استان نیز طی برنامه زمانی سه ساله تا سال ۱۴۰۵ پیش بینی شده است.

داعی یادآور شد: تکمیل و بهره‌برداری ۱۰۰ کیلومتر پروژه بزرگراهی در سال ۱۴۰۱ هدفگذاری شده است که ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

 

افزایش متوفیان تصادفات جاده‌ای و درون شهری

سرهنگ علیرضا رضایی، رئیس پلیس راه خراسان جنوبی نیز در ستاد راهبری تصادفات استان اظهار کرد: متاسفانه در کریدورهای اصلی خراسان جنوبی با افزایش متوفیان تصادفات مواجه هستیم.

وی با بیان اینکه از ابتدای امسال تاکنون ۲۵۱ نفر در حوادث رانندگی این استان فوت کردند، افزود: میزان فوتی تصادفات درون شهری استان در این مدت، ۴۳ درصد رشد داشته است.

وی با بیان اینکه ۹۲ نفر از متوفیات تصادفات استان در محور مشهد- زاهدان فوت کردند، تصریح کرد: متاسفانه ۴۱ درصد متوفیان جاده‌ای در بیمارستان‌ها و ۵۹ درصد در صحنه تصادف فوت می‌کنند که باید بحث ترومای بیمارستان‌های استان به خصوص در بیرجند فعال‌تر شود.

رضایی با اشاره به اینکه در سال جاری ۵۲ درصد تصادفات در خراسان جنوبی بر اثر واژگونی و خروج خودرو از جاده رخ داده است، بیان کرد: نرم وقوع تصادفات واژگونی در کشور ۳۸ درصد و در خراسان جنوبی ۱۴ درصد بیشتر است.

رئیس پلیس راه خراسان جنوبی با بیان اینکه امسال ۵۸ درصد تصادفات خراسان جنوبی در محورهای اصلی و ۳۷ درصد در محورهای روستایی رخ داده است، افزود: تخطی از سرعت مطمئنه، عدم توجه به جلو و تجاوز و سبقت غیرمجاز بیشترین عامل تصادفات جاده‌ای در این استان گزارش شده است.

اجرای طرح کنترل و نظارت بر ناوگان حمل و نقل عمومی

محمد حاجی صفری، سرپرست معاونت حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی نیز گفت: طرح کنترل و نظارت بر ناوگان حمل و نقل عمومی همزمان با سراسر کشور در تمامی شهرستان‌های استان خراسان جنوبی برگزار شد.

وی در خصوص اقدامات صورت پذیرفته برای یادمان قربانیان سوانح رانندگی گفت: در این راستا ۳۶ گشت جاده‌ای در طرح کنترل و نظارت بر ناوگان حمل و نقل عمومی در سطح محورهای مواصلاتی استان با مشارکت ادارات راهداری و حمل و نقل جاده ای و یگان های تابعه فرماندهی پلیس راه استان، انجام وظیفه کردند.

حاجی صفری تصریح کرد: کاهش حوادث ترافیکی نیاز به یک عزم ملی و تعامل زیاد دارد که امیدواریم با اقدامات موثر دستگاه‌های ذیربط، همراهی رسانه‌های جمعی و همه افراد جامعه در ارتقاء فرهنگ ایمنی، تلاش کنیم که تعداد قربانیان سوانح ترافیکی بنابر فرمایش مقام معظم رهبری به حداقل ممکن برسد.

بیشتر متوفیان تصادفات کشور در سنین ۲۰ تا ۶۰ سال

سردار حسن مومنی، رئیس پلیس راه کشور نیز در سفر به خراسان جنوبی و در ستاد راهبری تصادفات خراسان جنوبی با اشاره به اینکه ۱۸ درصد فوتی تصادفات از برخورد با کامیون‌ها است، گفت: از دی ماه جاری به کامیون‌های فاقد حفاظ جانبی استاندارد خدمات معاینه فنی و تعویض پلاک ارائه نخواهد شد.

وی اظهار کرد: پیامدهای اجتماعی تصادفات به خصوص در مورد جوانان بسیار زیاد بوده و قابل محاسبه نیست لذا همه امکانات و نیروها باید برای کاهش تصادفات متمرکز شوند.

رئیس پلیس راه راهور فراجا با بیان اینکه متأسفانه بیش از  ۶۰ درصد از متوفیان تصادفات کشور در سنین ۲۰ تا ۶۰ سال(نیروی کار) هستند، افزود: متوسط سرعت رانندگی در خراسان جنوبی ۸۹ کیلومتر و در کشور ۷۹ کیلومتر در ساعت است که این آمار ۱۰ کیلومتر بالاتر  از متوسط کشوری را نشان می دهد.

وی با بیان اینکه این افزایش سرعت در خراسان جنوبی موجب شدت تصادفات شده است، تصریح کرد: متوسط کشوری فوت در صحنه ۵۲ درصد و در خراسان جنوبی ۵۹ درصد بوده که ناشی از شدت تصادفات است.

مومنی با بیان اینکه در هفت ماهه امسال فوتی تصادف خراسان جنوبی  ۲۶.۵ درصد افزایش داشته است، افزود: با توجه به آمار بالای تصادفات منجر به فوت در خراسان جنوبی، این استان جزء نقاط هدف و اولویت برنامه‌های پلیس راهور برای کاهش تصادفات است.

وی با اشاره به بالا بودن آمار واژگونی خودرو و تصادف موتورسواران در خراسان جنوبی، گفت: تصادف به علت واژگونی وسیله نقلیه در کشور ۳۸ درصد تصادفات و در خراسان جنوبی به علت سرعت بالا ۵۳ درصد است که بخشی به رانندگان و ایمنی راه‌ها برمی‌گردد.

رئیس پلیس راه راهور فراجا ادامه داد: تعامل و هماهنگی بسیار خوبی بین پلیس راه و راهدای استان وجود دارد، اما باید منابع استانی هم در کنار پیگیری‌های ملی فعال شود.

مومنی با اشاره به اینکه برای نصب دوربین‌های ثابت و سیار در جاده‌ها می‌توان از منابع استانی کمک گرفت، بیان کرد: فعال شدن زیرساخت دوربین‌های ترافیکی می‌تواند ۱۰ کیلومتر افزایش سرعت در استان را کاهش دهد؛ همچنین برخی مسیرهای خراسان جنوبی ایمن نیست و باید شیب شیروانی اصلاح شود.

وی با بیان اینکه در بحث مدیریت ترافیک باید از فناوری‌های نوین استفاده کرد چون روش‌های سنتی جوابگو نیست و متاسفانه استفاده از دوربین‌های ترافیکی در خراسان جنوبی شرایط خوبی ندارد، تصریح کرد: شش دستگاه دوربین در سطح استان از دو سال قبل نصب شده، اما زیرساخت برق آن فراهم نیست.

 

لزوم استفاده از ظرفیت معادن در ایمن‌سازی جاده‌ها

رئیس پلیس راه راهور فراجا با تأکید بر لزوم استفاده از ظرفیت معادن استان در ایمن‌سازی جاده‌ها، بیان کرد: همچنین تمامی کامیون‌های با عمر بالای پنج سال باید حفاظ جانبی نصب کنند تا شاهد برخورد تصادفات شدید نباشیم.

وی، برخورد با شتر را از دیگر مشکلات در سطح جاده‌های استان مطرح کرد و گفت: این موضوع باید در خراسان جنوبی ساماندهی شود تا صاحبان شتر سهم تقصیر در تصادفات را به عهده بگیرند.

مومنی با بیان ضرورت احداث استراحتگاه‌های موقت در استان‌های کویری مانند خراسان جنوبی، اظهار کرد: همچنین به دلیل کمبود چرثقیل‌های سنگین در خراسان جنوبی در تصادفات با خطر بالا به‌ویژه مواد حامل سوخت گاهی شاهد مسدود شدن طولانی مدت جاده هستیم

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور