مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت استان خراسان جنوبی گفت: توزیع ۲ هزار و ۴۶۰ دُز واکسن آنفلوانزا در بخش دولتی‌ آغاز شد و به صورت رایگان در اختیار جامعه هدف استان قرار می‌گیرد.

محمدرضا جمع‌آور  افزود: با توجه به قرار گرفتن در فصل پاییز و لزوم ایجاد ایمنی در مقابل بیماری‌های تنفسی با تاکید بر بیماری آنفلوآنزا، گروه‌های در معرض خطر به صورت رایگان از این واکسن بهره‌مند خواهند شد.

وی اظهار کرد: واکسن آنفلوآنزای ایرانی برای کارکنان شاغل در بیمارستان‌ها و آزمایشگاه‌های تشخیصی و تحقیقاتی، کارکنان شاغل در درمانگاه‌ها و کلینیک‌های تخصصی و فوق تخصصی، دانشجویان گروه‌های پزشکی و پیراپزشکی که در فصل سرد سال وارد بخش‌های بیمارستان می‌شوند و کارکنان شاغل در نظام بهداشتی توزیع می‌شود.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت استان خراسان جنوبی گفت: کارکنان شاغل در پایگاه‌های اورژانس پیش بیمارستانی، سازمان دامپزشکی و سازمان حفاظت محیط‌زیست نیز سهمیه واکسن رایگان آنفلوانزا دارند.

وی افزود: کارکنان نیروهای نظامی، انتظامی و حفاظتی شاغل در بخش‌های ارائه خدمات بهداشتی درمانی، بیماران دچار ضعف سیستم ایمنی، گروه‌های پرخطر در جامعه ایثارگران و جانبازان، کارکنان و سالمندان ساکن در مراکز نگهداری سالمندان، زنان باردار و مادران تا ۲ هفته پس از زایمان می‌توانند از واکسن رایگان ایرانی بهره‌مند شوند.

جمع‌آور بیان کرد: سایر گروه‌های پرخطر از طریق بخش خصوصی و داروخانه‌ها واکسن آنفلوآنزا را دریافت کنند.

وی گفت: تب، سرفه و گلودرد از علایم بیماری آنفلوآنزا است و سالمندان، کودکان و افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای بیشتر در معرض ابتلا به بیماری هستند که این افراد باید شیوه‌نامه‌های بهداشتی همچون استفاده از ماسک در مکان‌های شلوغ، شست و شوی مرتب دست‌ها با آب و صابون را در دستور کار قرار دهند.

نوشته و خبرنگار : دکتر  ا . زارعی دبیر سرویس پزشکی و سلامت و ا حسن پور